har en tirolia kökspanna på gissningsvis 15kw som står i köket.

har tänkt införskaffa en acktank på 500 liter, troligen en kv500.
denna ska stå i en del av garaget och hamnar ca 5,5 meter "fågelvägen" från kökspannan.

jag har tänkt införskaffa en laddomat 11-30 för att styra laddningen av tanken.

när jag läser instruktionen på laddomaten förespråkar den 22mm anslutningsrör om effekten av pannan är max 30kw och totala rörlängden är max 10 meter. då bör även laddomaten placeras i närheten av tanken.

närmast att dra rören blir i golvbjälklaget genom vardagsrummet då pannan och tank kommer stå på samma höjd, dock är det ju inte bra eftersom man inte kan upptäcka läckage eller liknande så enkelt. det är krypgrund

alternativ är att gå upp i taket på nedervåningen, alltså mellanbjälklaget. om det skulle bli något problem kan det enklare åtgärdas genom att riva ner innertaket och komma åt ledningarna. dock blir rörlängden betyligt längre (takhöjd ca 2.5 meter så totalt 10 meter längre rör, 4x2.5 )

ett ytterligare alternativ kan vara att gå i en innervägg men det kan jag inte se någon fördel med.

så vad säger ni? golvbjälklag eller mellanbjälklag? jag kommer riva ut både golv och tak i det rum rören ska passera och lägga golvvärme bla så man behöver inte tänka på själva ingreppet med dragning av rör då det kommer vara förhållandevis enkelt.

nästa fråga är vilka rör ska man använda? hårda kopparrör eller prisol? ska de isoleras med tanke på värmen?

vad har ni för åsikter och tips?
 
Du använder väl heldragna rör med isolering, så varför skulle det läcka? Dessutom är det krypgrund så skadan vid ev. läckage blir väl mindre där en i taket mellan våningsplanen
 
Jag själv hade använt hårda Cu-rör och hårdlod. Smaksak. Tycker att du ska dra Stigarröret från kökspannan i mellanbjälklaget och Returröret till kökspannan i golvbjälklaget. Tycker de är oläpligt att dra dem bägge ihop. Drar du dom på varsitt håll hjälper du naturens lagar och har möjlighet till en självcirkulation om pumpen skulle haverera.. Om du läser igenom principskisser på anläggningar med fastbränsle så ser du att man ritar alltid rör med stigande värme överst och returledningen i botten.
 
Du kan även dra returröret i krypgrunden Då får du ett bra ställe att sätta avtappning på dessutom. Och alla rör mellan tank och kökspanna bör isoleras :)
 
med heldragna rör menar du alltså prisol? eller finns det fler sorter?
ska man isåfall använda prisol med extra isolering på eller räcker det med vanliga plasthöljet?

jag föredrar nog att ha båda rören dragna på samma ställe, men efter era inputs så låter golvbjälklaget som bästa stället, i nuläget kommer man inte åt underifrån men ska gräva ur när golvet rivs upp så det blir mer åtkomligt ifall man behöver göra något.

om jag använder hårda CUrör, vilken sorts isolering bör jag ha? vanlig grå skumplast (namn på dessa?) funkar det?

priset på prisol är ju ungefär dubbelt så dyrt som hårda rör, så därav skulle jag nog föredra hårda rör? dock är jag ingen hejare på löda men kan kan ju lära sig :)
iof så måste man köpa till isolering till de hårda rören och då är prisskillnaden försumbar verkar det som när jag kollar på rinkaby... då kanske plusprisolen, den med isolering ändå är det bästa alternativet då man slipper dolda skarvar

dimensionen på rör då? det verkar som om man har längre än 10 meter så bör man gå upp i storlek från 22 till 28 enligt laddomatens beskrivning, jag hamnar någonstans mellan 10-11 meter gissningsvis. kan jag köra med 22 mm ändå? med tanke på att pannan är ganska liten är effekten låg, men den kan ju bytas ut i framtiden så man vill ha det förberett för framtiden :)
 
Prisolrören är lite mer böjliga än hårda kopparrör, så ska du dra i bjälklaget är prisol lättare att dra igenom ett befintligt eftersom du kan böja det lite vid ingångfacket i bjälklaget.
Långa rör går inte in i bjälklaget utan att jacka in det i reglerna så man kan lägga hela längden på en gång.

Om du drar rören i mellanbjälklaget så är ju spillvärmen fördelaktig för husvärmningen, så jag hade bara isolerat enkelt på denna delen, mest som skydd mot lokalt höga temperaturer i golvet på OV.
 
golvbjälklaget kommer rivas ut så hårda kopparrör kommer i stort sett gå lika enkelt att lägga som prisol.
visst kan man bocka hårda kopparrör en del?

tänker mig att spillvärmen även i golvbjälklaget går att ta till vara till viss del när golvvärme kommer installeras.

observera alltså att kökspannan inte kommer vara primära värmekällan utan en jordvärmepump kommer senare att dockas mot acktanken, men eftersom det finns vattenmantlad kökspanna redan vill jag kunna använda den med
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Du behöver ett bockningsverktyg om du vill ha jämna böjar.
Det kan gå att värma röret (glödga) för att handböja det sen, men jag tror att om du tänkt bocka mycket så är en 500-700 väl investerade pengar i en rörbock.
 
corre skrev:
Du behöver ett bockningsverktyg om du vill ha jämna böjar.
Det kan gå att värma röret (glödga) för att handböja det sen, men jag tror att om du tänkt bocka mycket så är en 500-700 väl investerade pengar i en rörbock.
om jag väljer hårda rör så köper jag garanterat en rörbock, man kan inte få för mkt prylar hemma :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.