Hej!
Har en plan att installera köksfläkt i vårt hus. Trodde i min ignorans att detta skulle vara en relativt rak väg men efter att ha läst några trådar här blev jag nervös och tänker att man kanske varit väl naiv och att allt är mycket jävligare än vad jag har hoppats...

Sen husets uppförande 1962 finns en självdragskanal (imkanal? Kan inte facktermerna så hav överseende) som går i murstocken. Av någon anledning har det inte funnits en köksfläkt i huset under alla dessa år. Ser ut som följer:
Gammal självdragskanal i vägg från 1962 för tänkt installation av ny köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med gammal ventilationöppning ovanför kökshylla med borr och verktygslåda.
Skapa konto

Jag hade över denna öppning lite lätt och ledigt hoppats kunna sätta en väggstos som jag sedan kopplar till köksfläkt medelst flexibel ventilationsslang och slangklämma. Cirkulär stos på rektangulärt hål är ju trist men vad göra.
Med andra ord skulle det se ut "ungefär" så här:
Kvadratisk metallplatta med ett runt hål monterat på en vägg över en äldre rektangulär ventilationsschaktöppning.
Skapa konto

Hur fel ute är jag? Kommer kåken brinna ner direkt? :coffee:

• Gilla
Thomlink
  • Laddar…
Är det en egen kanal. Eller och du fler don på samma?

allexx allexx skrev:
Är det en egen kanal. Eller och du fler don på samma?
Det är egen villa, om du menade det.

I mitt gamla hus har jag löst köksfläktinstallation med att hackaa mig in till ventilationskanalen ovanför innertak, dvs i bjälklaget mellan planen.

• Gilla
Daniel Bonnen
  • Laddar…
BirgitS
Går kanalen där du vill ha en köksfläkt ihop med andra frånluftskanaler i huset innan de mynnar ut ovanför taket?
En imkanal (frånluft från kök) ska vara brandisolerad i hela sin längd så att om det brinner på spisen ska inte rök eller lågor komma ut i andra rum.

BirgitS BirgitS skrev:
Går kanalen där du vill ha en köksfläkt ihop med andra frånluftskanaler i huset innan de mynnar ut ovanför taket?
En imkanal (frånluft från kök) ska vara brandisolerad i hela sin längd så att om det brinner på spisen ska inte rök eller lågor komma ut i andra rum.
Nej. Den är enbart öppen i köket.

Du måste säkerställa ett par saker om du ska använda en gammal kanal till en köksfläkt. I grunden så hittar du allt du behöver veta i boverkets byggregler, boverkets författningssamling och tillhörande allmänna råd:
5:5332 Imkanaler Imkanaler med tillhörande delar ska utformas med ett skydd mot spridning av brand och brandgas inom och mellan brandceller. Skyddet ska begränsa risken för spridning av brand till intilliggande byggnadsdelar eller fast inredning och så att brandcellsgränser upprätthålls. (BFS 2011:26).

Allmänt råd Brandskyddet för imkanaler i storkök bör anpassas efter risken för att brännbara avsättningar bildas i kanalen. Om stora mängder avsättningar riskerar att bildas i imkanalen bör den uppfylla kraven enligt ISO 6944-2, både för brand i och brand utanför kanalen. Storkök som inte riskerar att få stora mängder avsättningar i imkanalen kan vara sådana kök som enbart används för uppvärmning, kokning och kök som endast används i begränsad omfattning. Storkök kan som alternativ till vad anges i rådets första stycke utformas med – filtreringssystem som minskar risken för att avsättningar bildas eller – automatiskt släcksystem som med tillräcklig förmåga begränsar risken för att brand i avsättningarna sprids. Imkanaler från storkök bör i hela sin längd utföras i lägst brandteknisk klass EI 60 i byggnader i byggnadsklass Br1. För byggnader i byggnadsklass Br2 och Br3 gäller vad som krävs för övrig avskiljande konstruktion dock lägst brandteknisk klass EI 30. Imkanaler kan dock vara oisolerade inom brandcellen, om det finns en minst 100 mm bred luftspalt mellan kanalen och brännbara byggnadsdelar. Imkanaler kan även vara oisolerade, om de är belägna utvändigt och avståndet till brännbart material är minst 0,5 meter. Avståndet kan minskas till 0,25 meter, om det finns ett strålningsskydd mellan kanalen och brännbart material. Strålningsskyddet bör utföras i lägst brandteknisk klass A2-s1,d0 med beständiga egenskaper. I kök i bostäder och andra utrymmen med hushållsspis eller ugn bör imkanalen utföras i lägst brandteknisk klass EI 15. Som alternativt till EI 15 kan imkanalen utföras i lägst brandtekniskt klass E 15 och med ett skyddsavstånd till brännbara material på minst 30 mm. Anslutningsdon till imkanaler bör utformas med material i lägst brandteknisk klass E. Kanaler och anslutningsdon kan placeras mot brännbart material vid genomgång av hyllor eller skåpsidor. Även ovansidan och andra mindre delar av ytterhöljet till spisfläktar kan placeras mot brännbart material. (BFS 2011:26).
Ska man sammanfatta detta lite enkelt så ska du kontrollera följande:
1. Att kanalen går raka vägen från öppningen till skorstenens topp utan förgreningar och liknande.
2. Att kanalen är tät. Det är ganska vanligt att murade skorstenar har sprickor vid bjälklagsgenomgångar. Kan lagas genom att exempelvis montera i en slang i kanalen.
3. Att kanalen är isolerad motsvarande I15, dvs att brinner det i kanalen så ska det inte sprida sig ut via värmeledning på minst 15 minuter. En kanal murad i tegel bör klara detta som den är, förutsatt att ovanstående punkter är uppfyllda.

Dessutom så måste du kolla att kanalen klarar av tillräckligt flöde för fläkten, dvs att den har tillräcklig area, är tillräckligt slät invändigt och inte har för många böjar. Information man detta hittar du i fläktens installationshandbok.

Kanalen måste också gå att rengöra. Dvs rensluckor behövs på strategiska platser om kanalen är lång eller har böjar.

• Gilla
Bäckarn
  • Laddar…
Sedan finns det ju kolfilterfläktar som man inte ansluter till kanalen.

E elmont skrev:
Sedan finns det ju kolfilterfläktar som man inte ansluter till kanalen.
Så är det, men jag vill gärna få ut skiten när jag har en kanal för det :)

PNO PNO skrev:
Ska man sammanfatta detta lite enkelt så ska du kontrollera följande:
1. Att kanalen går raka vägen från öppningen till skorstenens topp utan förgreningar och liknande.
2. Att kanalen är tät. Det är ganska vanligt att murade skorstenar har sprickor vid bjälklagsgenomgångar. Kan lagas genom att exempelvis montera i en slang i kanalen.
3. Att kanalen är isolerad motsvarande I15, dvs att brinner det i kanalen så ska det inte sprida sig ut via värmeledning på minst 15 minuter. En kanal murad i tegel bör klara detta som den är, förutsatt att ovanstående punkter är uppfyllda.

Dessutom så måste du kolla att kanalen klarar av tillräckligt flöde för fläkten, dvs att den har tillräcklig area, är tillräckligt slät invändigt och inte har för många böjar. Information man detta hittar du i fläktens installationshandbok.

Kanalen måste också gå att rengöra. Dvs rensluckor behövs på strategiska platser om kanalen är lång eller har böjar.
Tack för uttömmande svar!
#1 är jag 95% säker på att det bara är raka vägen upp.
#2 och #3 kanske sotaren kan kontrollera?

Jag är också fundersam/bekymrad kring utrymmet där stosen möter öppningen. Där är ju inte heeelt tätt, små springor runt om pga ojämnheter i väggen samt då att själva rektangulära öppningen är mindre än stosen. Däremot är brännbara material (gipstak, skåpstomme) på 30 mm avstånd eller mer från kanalen, stosen och öppningen.

En lokal plåtslagare skulle kanske kunna hjälpa dig med en övergång från runt till fyrkantigt rör.

Det behöver tätas ordentligt också i skarven, annars finns nog risk för att det kan rinna ner kondens och fett från kanalen

Fulkemisten
Enklare är nog då att knacka ur den gamla ventilen och mura in en snutt spirorör? Förutsatt att kanalen är tät och utan förgreningar då. Glöm inte renslucka.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Enklare är nog då att knacka ur den gamla ventilen och mura in en snutt spirorör? Förutsatt att kanalen är tät och utan förgreningar då. Glöm inte renslucka.
Är nog vettigt men låter omständligt och dammigt! Har en dotter på två månader så skippar nog det.

GoForIt GoForIt skrev:
En lokal plåtslagare skulle kanske kunna hjälpa dig med en övergång från runt till fyrkantigt rör.

Det behöver tätas ordentligt också i skarven, annars finns nog risk för att det kan rinna ner kondens och fett från kanalen
Låter intressant!
Men ponera att jag i total dekadens och lättja bara kör på med ursprunglig plan, och tänker att det ska gå fint. Fläkten sitter på plats och brummar någorlunda behagligt och familjen är glad.
Vad är det värsta som kan hända? Att det rinner ner fett och vätska från otätheterna runt stosen? Och så klart att ytan runt öppningen blir minst sagt flottig då.

Fulkemisten
Bäckarn Bäckarn skrev:
Är nog vettigt men låter omständligt och dammigt!
Knappast. Bara att knacka ur/bända bort gallret. Inget damm. Möjligen blir det skräpigt. Blanda bruk gör man med fördel utomhus. På köpet slipper du skarven där det kan rinna fett och kondens.

Bäckarn Bäckarn skrev:
Vad är det värsta som kan hända? Att det rinner ner fett och vätska från otätheterna runt stosen? Och så klart att ytan runt öppningen blir minst sagt flottig då.
Exakt..

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Knappast. Bara att knacka ur/bända bort gallret. Inget damm. Möjligen blir det skräpigt. Blanda bruk gör man med fördel utomhus. På köpet slipper du skarven där det kan rinna fett och kondens.
Okej jag missförstod. Trodde du menade att vidga öppningen. Som du ser på bild i mitt första inlägg är gallret borttaget. Dock mäter denna öppning endast 8x13 cm vilket gör att eventuellt rör får löjligt liten area. Annars låter det som en rätt fin lösning tycker jag.
GoForIt GoForIt skrev:
Exakt..
Funderar på om jag ska köra på denna fula väg... Det jag inte ser har jag inte ont av, och eventuella problem kanske dröjer såpass att det blir näste husägares ändå.
Såg i andra trådar att folk tätade glipor mellan stos och murstock med brandfog men känns lite overkill känner jag. Sätter jag lite extra skruv runt om som pressar plåten mot stocken borde det bli försumbara springor.
Så länge det inte föranleder någon brandfara eller risk med fuktproblem i rummet med min fullösning lutar jag helt klart mot den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.