Byggahus.se

Installera köksfläkt som cirkulationsmodell eller utsugningsmodell eller som bägge?

1k läst  6 svar

1. A
    Husägare Nivå 7
    Håller på att byta ut köksfläkten, en gammal IKEA-modell som heter Luftig BF325, mot en oanvänd likadan. Den gamla är ca 10 år gammal och suger lite dåligt.

Eftersom det är samma modell borde det bara vara att ta bort den gamla och sätta dit den nya, kan man tycka, men så läser man förstås manualen och blir totalförvirrad...:x

Fläkten kan installeras som "utsugningsmodell" (matångor sugs upp och leds ut i det fria via en utloppskanal) eller som en "cirkulationsmodell" (luften filteras genom träkolsfilter och återförs till rummet).

När man tittar på hur den gamla har installerats så har den anslutits till ett utloppsrör (som jag antar leder ut genom huven uppepå taket), men fläkten har också träkolsfilterna ditsatta. Filtrena ska enligt manualen bytas var 4:e månad... :surprised:

Här i radhuset från 1968 är det självdrag som gäller och enda undantaget är den nya badrumsfläkten i badrummet, så det borde väl vara en installation som utsugningsmodell som gäller?

Eller finns det någon annan fördel/anledning med att har köksfläkten installerad som både "cirkulationsmodell" och som "utsugningsmodell"?

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Ja, om du har en imkanal från köksfläkten ut ovan taket så ska du installera som utsugsmodell. Kolfiltrena kan sitta där för att tidigare ägare inte ville att det skulle bli så grisigt i imkanalen, eller bara för att man fick med dem eller något. Jag tolkar det som att du inte har installerat det hela.

I ditt fall med kolfilter som inte bytts på länge skulle jag börja med att bara plocka bort dem och testa fläkten. Det kan vara så att filtrena är helt igensatta.... Du kanske slipper hela fläktbytet.

En sista passus.... anta ingenting, kolla att röret går ut genom taket. Klättra upp på taket med fläkten på och se om det blåser i röret, då vet du.

3. A
    Husägare Nivå 7
    Intressant! Ja, fläkten har säkert förrförra husägaren fått monterad, för 10 år sedan.

Under de 5 år som jag bott här har iallafall inga kolfilter bytts... Undrar om förra ägaren kände till filtren? Kanske har de suttit ända sedan fläkten var ny! :eek: Kanske behöver det sotas också...

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Det är nog sannolikt att det bör sotas lite i imkanalen ja. Som bonus får du då veta hur det är kopplat. Sotning får man göra själv efter någon slags kurs nuförtiden, har dock inte koll på hur det funkar i detalj.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Sedan "sotning"/rengöring av imkanalen (för en/två-familjsbostäder) togs bort som obligatorisk åtgärd av skorstensfejaren så får vem som helst rengöra imkanalen utan någon utbildning. (Edit: tommib, det du far efter är sotning av rökrör till eldstad, det får fastighetsägaren till enbostadshus göra efter beviljad ansökan till kommunen, i ansökan ska man kunna visa att man kan vissa regler, man behöver ingen utbildning.)

Det åligger fastighetsägaren att se till att imkanalen håls ren så att det inte kan bli någon brand.
    Bla tidsfrister för bla rengöring av imkanaler regleras av BBRen avsnitt 5 (brandskydd).

Redigerat 26 dec 2015 02:00
    • Laddar…
  6. A
    Husägare Nivå 7
    Jag hittar inget om hur ofta man ska rensa imkanalen i ett bostadshus med självdrag.

Men har inget gjorts på 5 år, så är det nog hög tid!

Måste nog kolla med grannarna också så att de har koll på att fett i imkanalen är en brandfara och att ansvaret att rengöra ligger hos dem som fastighetsägare.

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    På självdragskanaler finns det inget krav på rengörning.
    På fläktstyrd ventilation finns det regler för inspektion & ev rengöring med avseende på luftkvalite.
    För imkanaler finns det regler avseende brandskydd.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka