Tjenare!
Har införskaffat en klassisk dörrklocka från Grothe som ska ersätta min nuvarande, fullt fungerande batteridrivna variant.
Är lite osäker på hur kablarna ska dras samt om jag behöver någon extra produkt för att få allt att fungera. Mässingsskruven i mitten har en fassymbol.
Pinsamt att kontakta en elektriker, detta borde man kunna lösa själv tänkte jag. Återstår att se
Tacksam för tankar kring detta
Har införskaffat en klassisk dörrklocka från Grothe som ska ersätta min nuvarande, fullt fungerande batteridrivna variant.
Är lite osäker på hur kablarna ska dras samt om jag behöver någon extra produkt för att få allt att fungera. Mässingsskruven i mitten har en fassymbol.
Pinsamt att kontakta en elektriker, detta borde man kunna lösa själv tänkte jag. Återstår att se
Tacksam för tankar kring detta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där ser inte optimalt ut. På den nya klockan skymtar märkningen 230 V. Jag avråder från att använda denna klocka som dörrsignal.
Leta upp någon som går på 12 V eller på batteri.
Har du köpt klockan i någon affär i Sverige och specifikt sagt att den ska användas som dörrsignal?
Leta upp någon som går på 12 V eller på batteri.
Har du köpt klockan i någon affär i Sverige och specifikt sagt att den ska användas som dörrsignal?
Så pass, vilka risker ser du med detta? Har beställts via Amazon, tysk leverantör.
Dock finns den att köpa även i Sverige: https://www.sekelskifte.se/product/ringklocka-dorrklocka-retro
Tror att specifikationerna för denna är desamma.
Söker något klassiskt, hade en liknande i min gamla lägenhet, den var från ca 1920 (orginal).
Dock finns den att köpa även i Sverige: https://www.sekelskifte.se/product/ringklocka-dorrklocka-retro
Tror att specifikationerna för denna är desamma.
Söker något klassiskt, hade en liknande i min gamla lägenhet, den var från ca 1920 (orginal).
Bästa svaret
För det första lär det inte bli mycket liv i klockan om du matar den från bef. trafo. Dessa brukar hålla 9-12 V.
Sedan om du nu skulle komma på idén att köra den på 230 V så duger inte bef. kablar och tryckknapp för denna spänning.
Den du länkar till drivs enl. spec på 8-12 V växel.
Sedan om du nu skulle komma på idén att köra den på 230 V så duger inte bef. kablar och tryckknapp för denna spänning.
Den du länkar till drivs enl. spec på 8-12 V växel.
Köp en klocka som går på 8-12 V så är saken biff. Antar att du har denna spänning på ledarna som sitter på nuvarande klocka (plint 1 och 2).Ellllias skrev:
Ingen elektriker kommer att koppla in en dörrklocka och dörrknapp med 230 V matning.
Liknande klocka, 8 V, 170 kr.
https://www.conrad.se/p/grothe-24111-klocka-8-v-max-80-db-a-gra-silver-431570
Hade du några sladdar sedan tidigare till och från ringklocka och knapp?(innan ni installerade en med batteri)
Kungligt, beställer denna direkt. Tack!E etompau skrev:
Klicka här för att svara