Byggahus.se

Installera klassisk dörr-klocka

1. Ellllias
    Medlem · 6 inlägg

Ellllias

Medlem
    Tjenare!

Har införskaffat en klassisk dörrklocka från Grothe som ska ersätta min nuvarande, fullt fungerande batteridrivna variant.

Är lite osäker på hur kablarna ska dras samt om jag behöver någon extra produkt för att få allt att fungera. Mässingsskruven i mitten har en fassymbol.

Pinsamt att kontakta en elektriker, detta borde man kunna lösa själv tänkte jag. Återstår att se :)

Tacksam för tankar kring detta

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    167165018_493551275158415_5224335068898276568_n.jpg
    166820836_1041862999669730_334560980535309930_n.jpg
    166962862_186172456473175_8931039238122733551_n.jpg

2. E
    Medlem · Skåne · 9 184 inlägg

etompau

Medlem
    Det där ser inte optimalt ut. På den nya klockan skymtar märkningen 230 V. Jag avråder från att använda denna klocka som dörrsignal.
    Leta upp någon som går på 12 V eller på batteri.

Har du köpt klockan i någon affär i Sverige och specifikt sagt att den ska användas som dörrsignal?

3. Ellllias
    Medlem · 6 inlägg

Ellllias

Medlem
    Så pass, vilka risker ser du med detta? Har beställts via Amazon, tysk leverantör.

Dock finns den att köpa även i Sverige: https://www.sekelskifte.se/product/ringklocka-dorrklocka-retro
    Tror att specifikationerna för denna är desamma.

Söker något klassiskt, hade en liknande i min gamla lägenhet, den var från ca 1920 (orginal).

4. Bästa svaret

E

etompau

Medlem
    För det första lär det inte bli mycket liv i klockan om du matar den från bef. trafo. Dessa brukar hålla 9-12 V.
    Sedan om du nu skulle komma på idén att köra den på 230 V så duger inte bef. kablar och tryckknapp för denna spänning.

Den du länkar till drivs enl. spec på 8-12 V växel.

5. Ellllias
    Medlem · 6 inlägg

Ellllias

Medlem
    Låter som ett dyrare projekt än vad jag tänkt mig, får slå en signal till elektriker för något estimat.

Stort tack för svar!

6. E

etompau

Medlem
    Köp en klocka som går på 8-12 V så är saken biff. Antar att du har denna spänning på ledarna som sitter på nuvarande klocka (plint 1 och 2).

Ingen elektriker kommer att koppla in en dörrklocka och dörrknapp med 230 V matning.

Liknande klocka, 8 V, 170 kr.
    https://www.conrad.se/p/grothe-24111-klocka-8-v-max-80-db-a-gra-silver-431570

• Laddar…
  7. C
    Medlem · Östergötland · 302 inlägg

Christoffer L

Medlem
    Hade du några sladdar sedan tidigare till och från ringklocka och knapp?(innan ni installerade en med batteri)

• Laddar…
  8. Ellllias
    Medlem · 6 inlägg

Ellllias

Medlem
    Kungligt, beställer denna direkt. Tack!

9. Ellllias
    Medlem · 6 inlägg

Ellllias

Medlem
    Vet dessvärre ej, nyinflyttad i lägenheten. Det ser ut att bli en batterilösning dock då klockan fanns i det utförandet.

Tack för svar :)

10. E

etompau

Medlem
    Ett klargörande - satt det batterier i nuvarande klocka och satt de lösa kablarna du visar på bild på skruvplint 1 och 2?

11. Ellllias
    Medlem · 6 inlägg

Ellllias

Medlem
    Precis så :)

12. E

etompau

Medlem
    Tänk då på att du inte rakt av kan montera dit den länkade klockan. Det måste finnas spänningsmatning som går via tryckknappen och vidare till spolen i ringklockan.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.