Byggahus.se

Installera jordvärme själv

1. X
    Medlem · Skåne · 2 434 inlägg

xLnT

Medlem
    Hur länge sedan är det kollektorslangarna fylldes?
    Vad är ”en v”? En ventil?

2. J
    Medlem · Skåne · 38 inlägg

Jith

Medlem
    10år sen vi installerade jordvärmen., sen har jag fyllt på lite köldmedia vid 2? tillfällen. Kanske 0,5 l? För ett år sen senast.

mening med ”1 v blev fel…” bortse från det

3. T
    Medlem · 505 inlägg
    Vad har ni för någon värmepump?

Beroende på värmepump så är det ganska vanligt att klämringsmuttrarna inne i maskinen har spruckit, så där hade jag börjat att kolla... :thinking:

• Laddar…
  4. J

Jith

Medlem
    Det är en ivt greenline. Är det klämringar där köldmedia ledningar ansluts till maskinen?

är det normalt m lite kondens bakom ”frigolitlåda”?

5. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 689 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Lukta och smaka på det. Pasta och fungerar bra.

6. J

Jith

Medlem
    Det är ivt greenline.

när du skriver att klämringsmuttrar brukar spricka. Är det bakom fronten där in och utgående köldmedia går in i ”maskineriet”?

7. J
    Medlem · Stockholm · 3 652 inlägg

Josth

Medlem
    Vid anslutningarna till köldbärarpumpen är ett ställe de stora muttrarna kan spricka om kondensvatten kommer in i gängorna och sedan fryser.

8. J

Jith

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    16579351-84C4-4C8D-9869-3D5D83098CA5.jpeg
    F9F11754-5CB0-4826-8B73-DC650D3DA28D.jpeg
    Lossade fronten nu misstänker att det är mutter bakom isoleringen du menar?, där det runnit ”rostvatten”. Är det tecken på läckage? Se bilder. syns bäst i nedre bilden.
    Är du i branschen? Och känner till försäkring för konsument? Har försäkring via arctic, tror jag det heter. Är detta ngt som omfattas av denna försäkring?

9. J

Josth

Medlem
    Den muttern ser ut att vara över service-porten till köldmediet i kylkretsen. Läckage brukar kunna kännas med att det blir fett från kompressoroljan. Jag menade köldbäraren som systemet jobbar mot. Det är fyllt med vatten blandat med etanol för att inte frysa. Blir kondens på rören om de inte isoleras noga och muttrarna vid köldbärarpumpen är utsatta. Nix, jobbar inte i branschen.

10. J

Jith

Medlem
    Men denna anslutning är väl till ngn pump? Se röd ring.
    44BCE14C-E921-4A34-B1FE-C312CF56224E.jpeg

11. J

Josth

Medlem
    Ja den skulle det kunna vara på båda sidor av köldbärarpumpen. Lite svårt att se på bilden och ibland måste man känna sig fram också.

12. J

Jith

Medlem
    Men om det nu är läckage där, klarar man att åtgärda det som amatör? Hur kommer man till och jobba?

13. J

Josth

Medlem
    Ska man göra det ordentligt behövs ett proffs med riktiga grejor för att t.ex. lufta köldbäraren. Spruckna muttrar kan ibland snabbrepareras med en stor slangklämma av en själv.

• Laddar…
  14. J

Jith

Medlem
    Jag tänkte på byte av mutter, hur genomförs det rent praktiskt? Ont om plats ju

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.