Byggahus.se

Installera jordat 4-vägs-uttag

1. V
    Medlem Nivå 1
    Har ett jordat Eljo 4-vägsuttag (utstående) som jag skulle vilja installera istället för en jordad 2-vägare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4-vägsuttag.jpg
    4-vägsuttag-inne.jpg

Förutom markering för jord finns inte så mycket att gå på..

Kopplingsschema-4-vägsuttag.jpg

Jag antar själv att jorden(grön/gul) går in nere till vänster, följt av valfri (nolla/fas) i mitten på "bryggan" och den kvarvarande till höger eller vänster (borde väl vara sak samma eftersom de är hoplänkade med den svarta kabeln). Allt annat (N/L på varsin kant/i mitten) slutar väl i kortslutning?

Vårt kära Internet tycks sakna bra förklaringar på hur man kopplar 4-vägs så jag tycker vi styr upp en bra diskussion här. Yrkeskunniga får gärna även förklara mer avancerade sätt att koppla (om det finns) och vad man ska tänka på gällande belastning och övrigt....

Redigerat 25 aug 2012 19:17
  2. P
    Medlem · Nivå 6
    Ser rätt ut

3. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
    Ingen större skillnad på att koppla 2 eller 4-vägsuttag. Känn även efter så att de skruvar som är åtdragna från fabrik sitter som de ska.

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Kontrollera dock att skyddsjorden är bryggad över till den andra halvan. Det kanske görs av metallchassit?

5. V
    Medlem Nivå 1
    Jo, är baksidan som länkar ihop skyddsjorden. Tack för hjälpen. Fungerade bra efter inkopplande (ingen brand ännu).

6. Y
    Medlem Nivå 12
    Om nu ena ledaren är byglad med en svart ledare och den andra med en metallbrygga så är det väl snyggast att använda den svarta bygeln för fasen.

Det har egentligen ingen som helst betydelse men ser "hempul" ut (säger jag som själv bara är hempulare...) att köra nollan mot den svarta bygeln.

• Laddar…