Jag har köpt en ny induktionshäll då min gamla, blott 1 år gammal gått sönder (bejublad, IKEA rätt dålig från start, undvik om det går). Den var kopplad med 2 fas perilex av elektriker. Den nya hällen (Witt) kan kopplas in på 2 fas den med. Funderar på om jag kan koppla in sladden enligt instruktion utan att behöva anlita elektriker:
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Akta bara så du inte kopplar den enligt mittenalternativet. Det är inte avsett för Sverige, och skulle ge 400V till hällen.
Om du är osäker så lägg gärna upp en bild på kopplingen innan du kopplar in den.
Om du är osäker så lägg gärna upp en bild på kopplingen innan du kopplar in den.
Redigerat:
Absolut! Den vill jag gärna undvika… Får hem hällen på fredag, lägger upp en bild innan jag sätter in kontakten… tack!!H hempularen skrev:
Den gråa parkeras lämpligen på skruv tre. Men det där är rätt. Verifiera att kontakten är rätt också.
Man skulle kanske kunna ha någon synpunkt på jordens slack. Men det är rätt kopplat.
Stort tack för din hjälp!! Ha en fin helg, nu ska jag laga mat…
Om du tittar på bilden inlägg 6 så ser du att den grå inte är en nolla. Det är en parkerad fas 3.
Tack för snabbt svar. Jag tolkade bilden fel. Jag har en induktionshäll med 2 faser och 2 nollor (en blå och en grå). Då måste nollorna kopplas ihop till N ledaren i periplex kontakten väl?D Daniel 109 skrev:
Ja, om du ska använda båda som nollor måste båda kopplas till nollan i kontakten.