Jag har köpt en ny induktionshäll då min gamla, blott 1 år gammal gått sönder (bejublad, IKEA rätt dålig från start, undvik om det går). Den var kopplad med 2 fas perilex av elektriker. Den nya hällen (Witt) kan kopplas in på 2 fas den med. Funderar på om jag kan koppla in sladden enligt instruktion utan att behöva anlita elektriker:

Tabell med anslutningsdata för olika länder och elschema för enfas och tvåfasanslutningar.

Tacksam för svar!

Koppla stickproppsansluten utrustning får man som lekman själv göra.
Det är först när utrustning ska anslutas fast (utan stickpropp) som man enl. regelverket behöver anlita en elfirma.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
Koppla stickproppsansluten utrustning får man som lekman själv göra.
Det är först när utrustning ska anslutas fast (utan stickpropp) som man enl. regelverket behöver anlita en elfirma.
tack för svar!

Akta bara så du inte kopplar den enligt mittenalternativet. Det är inte avsett för Sverige, och skulle ge 400V till hällen.

Om du är osäker så lägg gärna upp en bild på kopplingen innan du kopplar in den.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Akta bara så du inte kopplar den enligt mittenalternativet. Det är inte avsett för Sverige, och skulle ge 400V till hällen.

Om du är osäker så öägg gärna upp en bild på kopplingen innan du kopplar in den.
Absolut! Den vill jag gärna undvika… Får hem hällen på fredag, lägger upp en bild innan jag sätter in kontakten… tack!!

Vad tror ni? Är nästan helt övertygad att det ska se ut så här… eller

• Elektrisk anslutning med etikett och ledningar korrekt kopplade enligt schemat på en Witt apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Den gråa parkeras lämpligen på skruv tre. Men det där är rätt. Verifiera att kontakten är rätt också.

Tack för snabbt svar!! Kontakten/kabeln är densamma som satt på förra hällen. Ser ut så här:

• Eluttag med anslutningskabel och märkning för olika spänningar hållen av en hand.
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Och så här

• Hand håller en öppnad strömbrytare visande anslutna kablar och terminaler med en otydlig elektronikbox i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Man skulle kanske kunna ha någon synpunkt på jordens slack. Men det är rätt kopplat.

• Gilla
Martin Lindblad1
  • Laddar…
Stort tack för din hjälp!! Ha en fin helg, nu ska jag laga mat…

D Daniel 109 skrev:
Man skulle kanske kunna ha någon synpunkt på jordens slack. Men det är rätt kopplat.
Hur funkar det? Enligt bilden kopplas den grå nollan till L3 ledaren i periplex stickkontakten.

Om du tittar på bilden inlägg 6 så ser du att den grå inte är en nolla. Det är en parkerad fas 3.

D Daniel 109 skrev:
Om du tittar på bilden inlägg 6 så ser du att den grå inte är en nolla. Det är en parkerad fas 3.
Tack för snabbt svar. Jag tolkade bilden fel. Jag har en induktionshäll med 2 faser och 2 nollor (en blå och en grå). Då måste nollorna kopplas ihop till N ledaren i periplex kontakten väl?

Ja, om du ska använda båda som nollor måste båda kopplas till nollan i kontakten.

• Gilla
Conantonatiu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.