Installera golvvärmereglering

2k läst  37 svar

Nästa tråd i Värme allmänt
  1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Jag har golvvärme ingjuten i plattan på källarplan och det handlar om ca 60kvm med ungefärlig planlösning enligt bild. 3 slingor ligger i plattan och jag har dessvärre ingen aning om hur de tre slingorna ligger. Vi har svårt att hitta rätt inställningar för att uppnå god komfort i källaren - oftast blir det för varmt till höger på bilden och lite för kallt nere till vänster.

Jag hörde av rörmokaren att man kan installera ett reglersystem med tre termostater utplacerade i källaren och att detta system då har förmågan att själv balansera värmeflödet i slingorna för att uppnå rätt temperatur överallt. Då jag inte vet hur slingorna ligger undrar jag om detta fortfarande fungerar om t.ex. slingan i badrummet (uppe till vänster), där man potentiellt sätter upp en termostat, även går in i rummet nere till vänster, där en annan termostat sitter? Hoppas ni förstår vad jag menar här...

Grejerna jag har monterade idag är:
    Uponor Vario Plus fördelare med manuella ventiler
    Uponor Fluvia T Push 23-B-W shuntgrupp.

Det jag kikar på är att komplettera med:
    Uponor Smatrix Wave Plus reglercentral X-165
    3st Uponor Vario Plus styrdon
    3st Uponor Smatrix Wave termostater.
    Har jag tänkt rätt här? Är det allt som behövs?

Min nästa fråga är om jag själv kan (får) inhandla det jag behöver och montera det? Jag har en kopplingsdosa bredvid golvvärmecentralen som jag kan ta strömmen från. Byter man ut styrdonen utan att behöva stänga av vattnet och öppna upp systemet?

Tack på förhand!

2. F
    Medlem · Nivå 5
    Börja med att ta reda på vilka slingor som går vart. Stäng av alla utom en och känn efter då de avstängda golven kallnat efter något dygn eller två. Har du inte koll på det kan du har hur flådigt reglersystem som helst, det kommer inte att kunna reglera något du inte har konfigurerat det till att göra ändå.

Elmässigt får du inte göra annat än byta ett trasigt uttag, byta sladd på en apparat/lampa o.s.v. Det enklaste är kanske att låta en elektriker sätta upp ett uttag och koppla en stickpropp på utrustningen du vill koppla in, såvida det är godkänt för den apparattypen.

/Fredrik

• Laddar…
  3. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 15
    Styrdonet/termodonet monteras utan att något behöver stängas av och utan blask med vatten. Det kan du göra själv. Du får även koppla donen till styrboxen (24V). Handla grejorna får du också göra själv men om du har tänkt ta in hjälp med installationen kan det var idé att vara överens med montören att du löser materialet själv.

Boxen ansluts lämpligen till 230V med ett sladdställ med stickpropp. Om du inte har ett vägguttag lämpligt placerat så är det behörighetskrävande att fixa fram ett.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 4
    Uponor har reglersystem som listar ut vilken slinga/slingor som hör ihop med vilken termostat men inte säker på hur tillförlitligt det systemet är. De har reglering där de bara låter vattnet cirkulera i en slinga i taget och kan då detektera vilken termostat som indikerar ökad temperatur. Då det rör sig om väldigt sega förlopp och extern påverkan som sol, kamin etc. borde ju dock göra detta väldigt komplicerat att få att fungera i praktiken.

Jag tycker också att man borde öppna en slinga i taget och känna var golvet blir varmt och se till att reglersystemet vet vilken slinga som går till vilken termostat.

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaren! Givetvis ska jag inte installera strömmen utan elektriker.

Jag har påbörjat en undersökning av vilka slingor som går var. Jag har gett mig på detta innan, men jag får nog vänta uppemot 4 dagar per slinga efter avstängning denna gång så att jag får tydliga indikationer..

6. M
    Medlem Nivå 4
    Nu har jag bättre koll på hur slingorna är lagda. Det verkar vara henomtänkt då en slinga går till badrummet, en till det framtida vardagsrummet och den sista till sovrum/hall.

Har jag nu förstått det rätt att jag med mina förutsättningar endast behöver en reglercentral (typ x-165), 3st elektriska styrdon (vario plus) samt 3 trådlösa termostater? Inga andra saker?

Kollar jag rinkabyrör landar det då på ca 5000, plus kostnad för elektriker att montera nytt eluttag.

Och som sagt - jag kan göra allt förutom elen själv, utan att behöva spilla vatten, genom att följa manual?

7. S
    Bannad · Nivå 12
    Går hur bra som helst om du tänker ha termodon , i bland kan det vara bättre att strypa in slingorna när dom ligger i källargolv , detta för att ha en konstant tillförsel av värme och inte varierande , samt att det blir en bättre komfort på golvet i badrummet , inga variationer
    Vad värmer du med , och hur styrs värmen ut i huset

8. M
    Medlem Nivå 4
    Hmm jag är inte helt hemma på termonologin här Strypa in?

Golvvärmesystemet är kopplat på ett värmesystem som är gemensamt för flera hus i området vi bor. Samma vatten går även till våra radiatorer. I dagsläget styr jag golvvärmen med en enkel vridtermostat som sitter vid pumpen.

Jag antar att man tar bort denna vid installation av reglersystemet. Innebär detta moment att jag måste tappa ur slingorna på vatten?

9. F
    Medlem · Nivå 5
    Vridtermostaten (om den är av samma typ som på vanliga element) kan du bara ta bort eller sätta på max. Regleringen kommer sedan att skötas per slinga och då bör du ha varmt vatten fram dit i alla lägen så att det systemet kan göra sitt jobb.

Jag tror att skutten11 menar att man justerar in varje slinga för sig genom att strypa dem individuellt med det reglage som finns på returen. Då kommer du alltid att ha ett visst flöde igenom slingan och beroende på inkommande temperatur till hela golvvärmesystemet kommer då respektive slinga få en temperatur som följer det överliggande systemets. Jag skulle dock tro att en termostat per rum är rätt väg att gå för dig.

Som en liten bisats kan jag säga att vissa leverantörer av golvvärmesystem har ventiler som inte är proportionella utan bara på/av. Filosofin är att man skickar in varmt vatten som får cirkulera i hela slingan och därmed värms hela plattan ganska jämnt. Har man ett strypt flöde i en lång slinga kommer den sista delen av slingan alltid att vara kallare än början och golvet kan då upplevas som ojämnt varmt.

/Fredrik

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 8
    Termostater och ställdon för ingjuten golvvärme är bortkastat tycker jag. Alldeles för segt system. Speciellt i källare. Fast intrypning skulle jag köra.

11. S
    Bannad · Nivå 12
    Vid fast instrypning så försöker man sträva efter att varje slinga har en diff ( Delta T ) på ca 4 C
    Ex ut på slinga 30C tillbaka 26 C , det är ett riktvärde som fungerar bra , det är flödet som bestämmer
    diffen och stryps med ventilerna på fördelarna
    Ett badrum kan vara lite mindre diff på , så blir golvet något varmare

12. T
    Medlem · Nivå 8
    Nja, sträva efter delta 4 är lite väl generellt. Deltat på 4 lever från golvvärme projekteringen från leverantörer då man slentrianmässigt räknar på typ 50 W/m2. Helt utan hänsyn till värmekälla.
    Deltat bestäms av effektbehovet, komfort och vilken värmekälla systemet har.
    Tex bergvärme rakt ut på golvet med delta 4 kan bli skit.

Jag kör delta 8 ut på mitt källargolv. Perfekt komfort och temp och bergvärmepumpen får avkyld returvatten tillbaka. Så deltat på tillförd effekt håller sig som max 2 grader över bör.

13. S
    Bannad · Nivå 12
    Beror nog lite på hur slingorna är lagda samt längd på dom , så 8 C delta i mitt tycke lite tufft , blir inte mycket tillflöde då . men generellt är 4C ett riktmärke att börja med , sen mera injustering om det behövs .
    Klart om VP får en för hög temp på returen så kan den få lite hicka och inte det är inte bra

14. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för alla svar. En av anledningarna till att jag funderar på att skaffa ett reglersystem är just att jag har så dålig koll på hur jag ska få temperaturen att bli bättre.

Oftast är det alldeles för varmt i en del av källaren, medan golvet är något för kallt i de andra. Termostaten sitter i det rum där det blir för varmt, konstigt nog.

Jag tänker mig att det skulle bli klart enklare att hitta rätt nivå i varje rum om jag installerade ett reglersystem. Jag vet ju inte heller hur långa slingorna är vilket verkar göra det svårt att injustera manuellt?

Vad som komplicerar lite till är att i ett av rummet finns en ytterdörr. Detta är längst bort från termostaten. Detta innebär att när man springer in och ut, vilket väl händer extra mycket just nu pga pågående renovering, blir det rummet snabbt kallt. Men denna temperaturförändring märks knappt av invid termostaten vid golvvärmecentralen - därav blir det stora skillnader längs systemet.

Återkommer till frågan jag ställde tidigare - är det endast en reglercentral, några ställdon samt termostater jag behöver?

15. S
    Bannad · Nivå 12
    Har du gett dig den på att reglera med termostater så är svaret JA
    Frågade förut vad du värmer med och om det finns en shuntventil som reglerar ut , då kan det behövas
    någon del till

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: