Hej, Jag har fått en kuenzel hv50 årsmodell -94 med för sin ålder lågt antal gångtimmar.

Dock har jag inget miljögodkännandedokument för den.

Har varit i kontakt med kuenzel i tyskland men dom kunde inte hjälpa mig.

Finns det någon som har en dylik panna installerad och har dokumenten kvar?

Finns det något annat sätt att få den förbi sotarn?
Tänkte jag skulle höra här innan jag pratar med dom.
/Erik

Sotaren gör väll ingen miljöprövning? Man behöver väll inget sådant dokument att visa för henom?

Det handlar väll bara om att den panna som du instalerar ska vara "lika bra" eller "bättre" än den befintlig vedpanna som du redan har? Förutsatt att du redan har en vedpanna?

Sotare brukar vara trevlig och hjälpsamma parta med hen så får du hjälp.

Sa han som nyligen satt in en Viadrus och "fått den förbi" sotaren :)

Hyltran från Veglemyren skrev:
Sotaren gör väll ingen miljöprövning? Man behöver väll inget sådant dokument att visa för henom?

Det handlar väll bara om att den panna som du instalerar ska vara "lika bra" eller "bättre" än den befintlig vedpanna som du redan har? Förutsatt att du redan har en vedpanna?

Sotare brukar vara trevlig och hjälpsamma parta med hen så får du hjälp.

Sa han som nyligen satt in en Viadrus och "fått den förbi" sotaren :)
Söker du spänning så ägna dig åt någon livsfarlig extremsport i stället för att spy ut skit som andra ska lida för.

Majgårdarna
Kire_78 skrev:
Hej, Jag har fått en kuenzel hv50 årsmodell -94 med för sin ålder lågt antal gångtimmar.

Dock har jag inget miljögodkännandedokument för den.

Har varit i kontakt med kuenzel i tyskland men dom kunde inte hjälpa mig.

Finns det någon som har en dylik panna installerad och har dokumenten kvar?

Finns det något annat sätt att få den förbi sotarn?
Tänkte jag skulle höra här innan jag pratar med dom.
/Erik
Hör med komunen vad dom har för krav på pannan.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Majgårdarna
johanpelle skrev:
Söker du spänning så ägna dig åt någon livsfarlig extremsport i stället för att spy ut skit som andra ska lida för.
Ja men ingen extremsport med motorer inblandande då. Typ motorcross elle skoter.
Dom släpper ju ut massor med avgaser som vi andra får i oss.

Och ta inte bilen till extrem sporten.Den släpper ju oxå ut massa avgaser!

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Jag har cyklat sträckor typ Vänern runt och från Borås till Skåne, de gånger jag har varit ute på sådana turer har jag givetvis gjort det på en enväxlad militärcykel, räknas detta som extremsport? Och ja jag tar oftast cykeln till jobbet.

Jag vill i och med detta påstå att jag mer än väl kompenserar min närmiljö för min söta lilla drakes rökegenskaper.

Gör man rätt med min panna så ryker det aldrig mer än en pelletsbrännare gör vid uppstart.

Men när om man gör fel och det ryker som fan, så ryker det som fan, det får jag väll erkänna.

Tack för svaren! Jag får ta och ringa till sotarn och kommunen och höra mig för helt enkelt.
/Erik

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.