Jag har ett landställe som är om- och tillbyggt i flera omgångar från 50-talet och framåt. Alla fönster är utbytta till 3-glasfönseter, och huset saknar helt ventiler eller liknande för ventilation. Luftkvaliten är med andra ord tveksam.
Huset är på två våningar. Två sovrum på övervåning, kök, badrum, vardagsrum och gästrum på bottenplan.
Från oisolerad vind kommer man enkelt åt sovrummen på övervåning, badrum, gästrum och kök. Vardagsrummet kan hyfsat lätt komma åt via gästrummet.
Jag tänker mig att det vore riktigt enkelt att installera ett FTX-aggregat på den oisolerade vinden. Därifrån dra rör till sovrummen på övervåningen (tilluft) och till kök och badrum (frånluft) samt till och/eller gästrum/vardagsrum (tilluft).
Så till mina frågor:
Och slutligen - jag tänker nog inte göra jobbet själv, utan anlita den snickare som gör en del annat fix. Vill dock ha en god uppfattning själv först.
Huset är på två våningar. Två sovrum på övervåning, kök, badrum, vardagsrum och gästrum på bottenplan.
Från oisolerad vind kommer man enkelt åt sovrummen på övervåning, badrum, gästrum och kök. Vardagsrummet kan hyfsat lätt komma åt via gästrummet.
Jag tänker mig att det vore riktigt enkelt att installera ett FTX-aggregat på den oisolerade vinden. Därifrån dra rör till sovrummen på övervåningen (tilluft) och till kök och badrum (frånluft) samt till och/eller gästrum/vardagsrum (tilluft).
Så till mina frågor:
- Från badrum är det nu monterat en fuktstyrd PAX-fläkt. Ska man då låta den vara kvar för enkelhetens skull, och inte bry sig om badrummet i FTX-installationen. Eller skall man skrota PAX-fläkten och koppla kanalen till FTX?
- Behöver man göra några mer komplicerade beräkningar för detta, eller kan man göra en sådan enkel lösning?
- Det finns luft/luft värempumpar på övervåning (sovrum) och bottenplan (vardagsrum). Påverkar detta tanken på FTX?
- Dörr mellan gästrum och vardagsrum är i princip alltid öppen - kan man då nöja sig med tilluft i gästrum för att slippa den något krångligare röret till vardagsrum?
- Huset är på totalt 125m2 - vilken FTX rekommenderar ni?
- Aggregatet skulle i så fall gissningsvis monteras vägg-i-vägg med det ena sovrummet. Bullerdämpning, samt ljudisolerade rör är ett måste. Något man skall tänka på angående det?
Och slutligen - jag tänker nog inte göra jobbet själv, utan anlita den snickare som gör en del annat fix. Vill dock ha en god uppfattning själv först.
Ftx återvinner värmen till att förvärma tilluften så mer än grej för kalla dagar. Ett ftånluftsysten räcker väl då isåfall. Dvs en takfläkt eller kanal fläkt för wc/bad/dusch/tvätt rum och tilluftsdon i sovrum och vardagsrum.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi kör AC rätt mycket på sommaren, så tänkte även få återvinning av kylan.H Håbbe01 skrev:
Men visst, jag skulle spara pengen på aggregatet, men håltagning för tilluft i yttervägg kostar mig lika mycket som håltagning i tak/vägg från vind till rummen, eller tänker jag fel?
Svårt också att veta i framtiden - kanske kommer mer vintertid spenderas där.
En bra ventilation ger också en dämpande effekt på värmen eftersom luften byts ut oftare och den fukt som kommer från boende minimeras.
håltagning går väl på ett ut, lite mer för ftx för avluft och friskluft. Du slipper all isolering av både tilluft o frånluft kanaler också. Återvinning av kyla finns ej för ftx eller försumbar. Ftx är ett balaserat system så all annan ventilation måste pluggas. Ftx kräver mer planering och beräkningar.
håltagning går väl på ett ut, lite mer för ftx för avluft och friskluft. Du slipper all isolering av både tilluft o frånluft kanaler också. Återvinning av kyla finns ej för ftx eller försumbar. Ftx är ett balaserat system så all annan ventilation måste pluggas. Ftx kräver mer planering och beräkningar.
Hmm, tack för råd.H Håbbe01 skrev:En bra ventilation ger också en dämpande effekt på värmen eftersom luften byts ut oftare och den fukt som kommer från boende minimeras.
Snickaren drog ett spirorör från köket upp till vinden vid ventilarionskåpa när de gjorde iordning badrummet. (Vägg i vägg där de ändå härjade.
Vi borde ha 45l/h ungefär i frånluft gissar jag (129m2 * 0.35l). Så en kanalfläkt på det röret från köket som tar runt 30l, och ställa in PAXen på 15l som grundinställning så borde det räcka.
Sedan tilluft i gästrum på nedervåning och de två sovrummen på övervåningen. (Skippar vardagsrummet då det är lite mer svårplacerat där).
Så släpper jag iden om FTX. Låter det rimligt?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Så enkelt är det ej. 0.35 gäller inte boa utan arean på tilluft rummen dvs sovrum, vardagsrum etc. Och endast grundventilation av husets emmisioner och inte hänsyn till antalet personer.
Gör ett överlag på detta och summera
Sovrum 0. 35 x golvyta m2 + 4l/s per sovplats
Vardagrum/allrum 0. 35 x golvyta m2 + 4l/s per person
Summa ger tilluftsbehovet
Badrum utan fönster 1L x golvyta m2 utöver 4m2 + 15l/s
Badrum med fönster 1L x golvyta m2 utöver 4m2 + 10l/s
Kök med spisfläkt 10l/s
Kök utan spisfläkt 15l/s
WC, tvättstuga 10 l/s
Klk 3l/s
Summa ger frånluftsbehovet
Vilket är störst, från eller tilluft?
Använd det största som dim flöde
Kök med spisfläkt 10l/s
Kök utan spisfläkt 15l/s
WC, tvättstuga 10 l/s
Klk 3l/s
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det är inte så det står i de allmänna råden som grundas på miljöbalken utan där står det så här:H Håbbe01 skrev:Så enkelt är det ej. 0.35 gäller inte boa utan arean på tilluft rummen dvs sovrum, vardagsrum etc. Och endast grundventilation av husets emmisioner och inte hänsyn till antalet personer.
Kök med spisfläkt 10l/s
Kök utan spisfläkt 15l/s
WC, tvättstuga 10 l/s
Klk 3l/s
https://www.folkhalsomyndigheten.se...832543443ea4eebe9b300c244e/fohmfs-2014-18.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...lsoskydd/tillsyn-inom-halsoskydd/ventilation/
Alltså 0,35 l/s och kvm eller 4 l/s och person, inte plus varandra.
Boverket skriver dessutom att det gäller bostadsyta och inte rum: https://www.boverket.se/sv/byggande.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Du bör ventilera per våningsplan för om det bara finns ventiler på det övre planet är det stor risk för att de ventilerna kommer att fungera som frånluftsventiler eftersom trycket är lite lägre på det övre planet vilket ger ett visst naturligt luftflöde från det undre till det övre planet.E eigenvalue skrev:Hmm, tack för råd.
Snickaren drog ett spirorör från köket upp till vinden vid ventilarionskåpa när de gjorde iordning badrummet. (Vägg i vägg där de ändå härjade.
Vi borde ha 45l/h ungefär i frånluft gissar jag (129m2 * 0.35l). Så en kanalfläkt på det röret från köket som tar runt 30l, och ställa in PAXen på 15l som grundinställning så borde det räcka.
Sedan tilluft i gästrum på nedervåning och de två sovrummen på övervåningen. (Skippar vardagsrummet då det är lite mer svårplacerat där).
Så släpper jag iden om FTX. Låter det rimligt?
Förslagsvis en frånluftsfläkten där uppe i klädkammare eller något utrymme mellan sovrummen.
I kök är normen 10 l/s.
Spaltventiler är ofta gjorda för ung. 5 l/s så det behövs många. Hur det är med andra sorters tilluftsventiler vet jag inte men du bör kolla upp det så att undertrycket inte blir för stort, då är det risk för att luft t.ex. dras in genom otätheter i väggarna vilket inte är bra.
Produkter som diskuteras: "Spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Tack för input!BirgitS skrev:
Du bör ventilera per våningsplan för om det bara finns ventiler på det övre planet är det stor risk för att de ventilerna kommer att fungera som frånluftsventiler eftersom trycket är lite lägre på det övre planet vilket ger ett visst naturligt luftflöde från det undre till det övre planet.
Förslagsvis en frånluftsfläkten där uppe i klädkammare eller något utrymme mellan sovrummen.
I kök är normen 10 l/s.
Spaltventiler är ofta gjorda för ung. 5 l/s så det behövs många. Hur det är med andra sorters tilluftsventiler vet jag inte men du bör kolla upp det så att undertrycket inte blir för stort, då är det risk för att luft t.ex. dras in genom otätheter i väggarna vilket inte är bra.
Det är ett allrum mellan sovrummen, skulle kunna göra hål för frånluft in till vinden. Det blir nära befintlig avluftningskupa på taket, samt intill röret från köket (inte köksfläkten). Kanske kan man använda en kanalfläkt för båda ventilerna då (kök + övervåning)?
I sovrummen samt gästrum sådana här (typ)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
I huset där vi bodde tidigare hade jag in en ventilationsexpert för att ställa in frånluftsdonen efter att vi hade bytt ut frånluftsvärmepumpen, i den här lägenheten med centralfläkt har det varit OVK två gånger och några månader innan den senaste OVK var det in en ventilationsexpert för att gå igenom all ventilation. Samtliga dessa 4 har endast gått på 0,35 l/s och kvm boyta samt 15 l/s i badrum, 10 l/s i kök, tvättstuga och gästtoalett. De har alltså gått på myndigheternas normer och inte de som du skriver om.H Håbbe01 skrev:
Hur vore det om du länkar till källan för de siffror som du skriver om?