Byggahus.se

installera frånluftsfläkt i fuktig källare.

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej hallå! Jag är ny här så ta det försiktigt med mig :D

Jag är husägare sen ett år tillbaka och mina byggkunskaper är väl inte dom bästa. Hur som helst, innan jag köpte kåken så tog jag dit en besiktningsman som godkännde fuktigheten i källaren och sa att det inte var så mycket fuktigare än i andra kåkar. Jag tycker dock att det är jävligt fuktigt där nere, antagligen hade dom förra ägarna avfuktare i källaren och löste det på det viset.

Källaren består av tre rum och i det mittersta rummet finns två hål in i skorstensstocken. Antar att det ska vara frånluftskanaler. Tyvärr är det inget drag i dom alls, men det mittersta rummet är torrare än dom andra två så lite funkar det kanske.

Nu har jag hyrt bilmaskin och bilat upp två 100mm hål (ett hål vadera i dom yttre rummen), ska in med frånluftfläktar typ PAX eller något som jag inte har inhandlat än. Ska även kombinera med avfuktare. Problemet är bara att när jag bilade upp hålen så blev dom ju inte så perfekt runda och undrar därför vad jag ska använda för att täta. Jag antar att det lär vara jävligt tätt runt fläktstosen för att det ska bli nå sug i dom.

Nu är det denna variant jag ska köra på och vill inte ha tips på andra lösningar...
    Tack på förhand
    /Läkaren

2. P
    Medlem Nivå 6
    Sätt paxfläktarna i murstocken och friskluftventiler i de nya hålen.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Skorstenstocken har stått oeldad i ca 30 år och är totalt söndervittrad, det ligger hela stenar nere i kanalen som täpper till. Det blir för dyrt att ta dit någon som kan laga skorstenen.

Men om jag nu ska sätta in fläktarna i skorstenen, vad ska jag täta med då?

4. P
    Medlem Nivå 6
    Att den är igensatt förklarar ju att det inte är något drag i den.
    Men det är så man brukar göra när man har en murstock som det är för lite drag i.
    Jag har en murstock med åtta kanaler. Paxfläktar i tåaletterna i källan och huvudvåningen samt i tvättstugan. Har friskluftventiler i så gott som alla rum.
    JAg har riktigt tort i källaren men då har jag dränerat om och har värme på i källaren. Har du ingen värme som värmer upp den friska "torra" luften så hjälper det inte lika mycket att vädra. På sommaren kan det tom bli fuktigare om luften ute är varmare än i källaren och innehåller mycket vatten.

För att täta kan du antingen mura in ett 100 rör i öppningen eller köpa en täckplatta typ denna, http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_tackplatta.html

5. P
    Medlem Nivå 6

Kan ju svara på detta också.

Du trycker i i ett 100 rör och sen är det bara att gå lös med en sån där fogskumburk. Men var färsiktig för det sväller och kletar mycket.

6. L
    Medlem Nivå 1

Tackar som tusan.....den där täckplattan såg ju inte så dum ut.;)

7. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Ett annat alternativ är ju att sätta en takfläkt ovanpå skorstenen som suger ut luften istället. Då får du ner ljudnivån väsentligt.

En annan sak att tänka på är att du troligen inte vill ha fläktarna igång på sommaren. Då är det mycket bättre att ha en avfuktare iom att källaren är kallare än uteluften. Detta för att man inte ska dra in varm luft med ett högt absolut funktinnehåll som kan kondensera mot de kalla källarväggarna när den kommer in.