Byggahus.se

Installera elcentral själv i sitt egna hus?

10k läst  70 svar

1. L
    Medlem · Nivå 14
    Förvånansvärt få som arbetar som elektriker har koll på de nya reglerna med företagsauktorisation och egenkontrollprogram.
    Det innebär i princip att även om man har innehar egen behörighet, så måste man ingå i ett egenkontrollprogram, antingen i egen firma eller som anställd i ett företag.
    Så egentligen får man inte utföra installationsarbete i sitt eget hem om det inte går genom firman, fast de verkar som elsäkerhetsverket lämnar lite olika besked på den frågan.

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 11
    Mycket man inte får! Men man ska inte fråga om allt heller, kan jag göra det själv, så gör jag det själv..

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Nu var ju frågan här just om man får, inte om man kan.

Däremot är det fel att man skulle vara tvungen att ta allt genom firman. Med egen auktorisation får (och förhoppningsvis kan) man göra arbete på både sin egen anläggning och andras, så länge det inte sker yrkesmässigt (dvs mot ersättning) och håller sig inom ramarna för auktorisationen.

För yrkesmän är det som tidigare, inget arbete på fritiden utöver det som tillåts gemene man.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Nivå 12
    Fast rent konkret så går det ju bra..........om jag som fastighetsägare "anlitar" en bekant (som är elektriker) som jag personligen vet kan sin sak och det blir korrekt gjort så skulle jag vara trygg i det och kunna stå för det. Det är ju ingen som kan säga nåt i efterhand iallafall om man nu inte målar fan på väggen direkt och elektrikern gör ett fatalt misstag och det brinner ner och det blir utredning och försäkringsbolaget kanske vill anmäla utövaren...........då kan det ju bli tjorvigt såklart........men då får man väl ta det som fastighetsägare då och säga att man gjort det själv. Det blir ju inte annorlunda det heller.

• Laddar…
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    I enlighet med Elsäkerhetslag (2016:732) så får man utföra elsäkerhetsarbete om en (eller båda) av två följande premisser är uppfyllda:
    * Att man innehar auktorisation för den typen av arbete
    * Att man ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram och företaget har auktorisation för den typen av arbete och det är anmält hos ESV som verksamhetstyp för företaget ifråga.

Hittas i § 27

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
    1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
    2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Själv levde jag också ett tag i villfarelsen att man alltid måste ingå i ett EKP, även som auktoriserad installatör, men så står det ju inte, så jag vet inte riktigt var jag fick det ifrån en gång i tiden.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men visst är det lite märkligt att det inte varit något liv om att det i alla tider varit så att var och en som installerar el har varit ansvarigt för det dom själva gjort?
    De senaste 40 åren har ingen enda dom fallit på en behörig installatör, utan de (få) som finns under årens lopp har alltid fällt yrkesmannen som gjort själva felet.

Jag tror att elektrikerfacket har varit framgångsrika i någon slags mörkningskampanj i syfte att förmå anställda att inte ta ut egen behörighet, sånt lade jag märke till redan under sent 80-tal.

Redigerat 14 aug 13:14
  7. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    För min egen del tycker jag att det är väldigt märkligt att man så kämpar emot att ha ansvar för det man gjort. Jag själv tycker att man givetvis tar ansvar för sina egna handlingar.

8. O
    Medlem Nivå 2
    Vad har de blivit dömda för? Alltså brottsrubriceringen... "Vållande till annans död", "Vållande till kroppskada", "Allmänfarlig vårdslöset" eller liknande? Alla dessa brott är ju allvarligare än "Brott mot ellagen"

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns iallafall ett fall där yrkesmann fälts för vållande till annans död (om jag minns rubriceringen rätt). Det gällde en felkopplad radiator på en toalett på en förskola. En femåring stod och tvättade händerna, sträckte ut foten bakåt och kom i kontakt med radiatorn.

Det var egentligen fabrikationsfel på radiatorn, interna skyddsjorden var ansluten till klämma för fas vid plinten. Yrkesmannen följde inkopplingschemat. Men han borde observerat att gröngul i elementet satt på fasklämman. och det allvarligaste var att han inte testade innan driftstagning. jag tror att det var fusket med kontrollen som han blev fälld för.

Det var en artikel i DN för rätt många år sedan om olyckan, först var dödsfallet ett mysterium, det var först flera dagar senare som rättsläkaren hittade ett litet märke på stortån som visade sig vara en brännskada. Då fick de inte kontakt med förskolan, så det blev stort pådrag med polis och räddningstjänst för att utrymma förskolan. I det läget kunde man ju inte heller veta hur mycket inne i lokalen som var strömförande, fel av den här typen kan göra att allt av metall blir livsfarligt att vidröra.

• Laddar…
  10. H
    Moderator · Nivå 25
    När det gäller olyckan på förskolan, så tycker jag att den stora skandalen var att tillverkaren gick helt fri. Där har man ju dels gjort fel i tillverkningen, dels tydligen skippat sluttest av den tillverkade apparaten.

Att den behörige installatören gick fri, har jag viss förståelse för. Hans ansvar är att skicka ut någon som han vet kan göra inkopplingen och kan göra de kontroller som skall till före driftstagning. OM den yrkesmannen sedan fullkomligt ski...er i att utföra kontrollerna, så är det i de flesta fall inte chefens fel. Såvida man inte kan bevisa att yrkesmannen överhuvudtaget aldrig kontrollerat någonting. DET bör den behörige upptäcka och ha koll på.

• Laddar…
  11. O
    Medlem Nivå 2
    Tack för info. Detta hände för över tjugo år sedan och idag finns förhoppningsvis jordfelsbrytare som ytterligare försäkring mot mänsklga misstag.
    Min poäng är att behörighet, eller inte behörighet, är inte avgörande. Orsakar man skada så döms man oavsett. Här var det tydligen så att den behörige, som ska ansvara för sina anställda gick helt fri. vad är det då för mening att ha en ansvarig?

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan ju nämna att det var ett fritidshem, det skedde 1997 i Tanumshede, det var en 8-årig pojke som dog.
    Elmontören fick villkorligt och böter.

Jag har både nu och tidigare letat som en tokig över fler detaljer i fallet, men jag kammar noll. Detta är de fakta jag återfinner på en mängd ställen, men nästan inget mer (verifierbart).
    ESV har säkert all möjlig information om fallet, men inget de skyltar med på sin hemsida vad jag kunnat utröna.

En av de länkar jag funnit med lite av denna (och samma) information.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j5Bdd/strops-av-sin-hjalm

13. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Du måste ingå i ett egenkontrollprogram även om du har egen behörighet. Undantaget är elinstallationsarbete som utförs privat (ej yrkesmässigt). Typ åt dig själv eller till nära anhöriga.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Står ett svar på sidan "frågor och svar" från Elsäkerhetsverket över lagen, menar du?

15. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Mitt klipp är hämtat härifrån: https://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/elinstallator/att-arbeta-med-elinstallationer/

Var exakt ESV fått detta ifrån vet jag inte. Om det inte står i Elsäkerhetslagen så kanske det står i någon föreskrift, t ex ELSÄK-FS 2017:3. Jag har inte riktigt tid att undersöka detta. Du får gärna ringa och fråga :rofl: