Byggahus.se

Installera elcentral själv i sitt egna hus?

8k läst  61 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    om jag ör behörig elektriker eller om en vän ör det . Få man då själv installera elcentral i sitt hus om det är fackmannamässigt gjort?
    Utan att ngt företag är inblandat.
    Min kompis kan hjälpa mig och han ör behörig men anställd så detta görs ju inte via hans företag.

2. P
    Medlem · Nivå 6
    Vill inte vara dryg men om din vän är behörig bör väl han ha koll på det? :)

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 7
    Hen visste inte.
    Och ursäkta om jag är dryg. Men du svarade inte på min fråga.
    Det är väl det relevanta här

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om din vän har behörighetsnivå AL så får man installera el var och när han vill, även hos en bekant. Men sker det yrkesmässigt, dvs om han tar betalt, måste det göras via en elfirma.

Att det blir fackmannamässigt utfört är en förutsättning för alla innan de öht rör nånting.

5. U
    Medlem · Nivå 9
    För att förtydliga
    Som Bo skriver så har han sin egen auktorisering så är det ok
    Om din vän inte visste så tyder det på att denne inte har någon auktorisering, ifrågasätter inte att denne är montör och jobbar som elektriker under firmans EKP.
    Och säkerligen innehar kunskapen.
    Men din vän får inte göra detta enligt regelverket

• Laddar…
  6. P
    Medlem Nivå 6
    Du skriver att din vän är behörig så mitt inlägg kanske är en ickefråga, men om han arbetar på ett elföretag så kan man kanske förväxla behörighet med ett certifikat på att man är elektriker, vilket är två helt olika saker.

7. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 11
    Varför tror du det? Jag är med i en hel massa olika forum och grupper för elektriker där "vanligt folk" egentligen inte får vara med. Det är inte alls ovanligt att auktoriserade elektriker ställer precis den här typen av frågor eftersom de är både osäkra och dåligt pålästa på den nya lagen. Det finns inga formella fortbildningskrav eller återkvalificering och ESV förlitar sig på att folk och företag själva håller sig uppdaterade. Följaktligen finns det gott om duktiga elinstallatörer ute på golvet som helt tappat kontakten med regelverket, likaså fullt auktoriserade elinstallationer som suttet bakom ett skrivbord och skrivit papper och läst regler i årtionden men som knappt kan montera elcentral än mindre felsöka ett jordfel när det kommer till kritan. Så man skall inte vara så snabb och ha så tvärsäkra fördomar.

8. U
    Medlem · Nivå 9
    Det är inga fördomar jag har, men är man auktoriserad så har (eller rättare sagt ska) man ha bättre koll på regelverket.
    Om man inte bryr sig om att ta åt sig nya regler och förordningar så kanske det är bra att fundera på om man verkligen ska behålla sin auktorisering
    Sen är det precis som du säger att det finns de med auktorisering och stor kunskap, men inte har yrkesvanan.
    Dessa inser förhoppningsvis sina begränsningar vad gäller installationsarbete

9. S
    Medlem Nivå 7
    Som jag skrivit tidigare tycker jag man kan svara på frågan. Och gå in på sidospår om att det är sånt auktoriserade elektriker skall veta tycker jag personligen inte hör hemma här.
    Det är väl därför man är med i forum för att man inte är helt säker?
    För övrigt tack för att jag fick svar.

10. H
    Medlem · Nivå 11
    Otrolig konstig fråga! Om han jobbar som elektriker och har behörighet är det väl helt självklart att han kan och får göra detta! Än om jag jobbar som elektriker och saknar behörighet så kan göra det ändå..

11. B
    Medlem Nivå 1
  12. H
    Medlem Nivå 1
    Helt självklart var det i alla fall inte när de nya reglerna med egenkontrollprogrammet infördes och ansvaret övergick från att vara personligt till att landa på företaget. Frågan ställdes upprepade gånger till Elsäkerhetsverket som gick ut och förklarade att man kan fortfarande göra egna jobb på sidan om bara det inte sker yrkesmässigt.

13. H
    Medlem · Nivå 11
    Vart enkelt då, då får han väl ringa elfirma! Självklart hjälper jag väl min kompis med detta jobb! Oavsett..!

Vet att det vart ett jäkla liv på jobbet när detta kom, att varje som hade alla behörigheter fick stå ansvarig för fel de gjorde i jobbet..

14. B
    Medlem Nivå 1
    Hur ser det ut med produktionsanläggningar? Installationsfirmor måste vara registrerade för den typen av verksamhet för att elnätsinnehavaren ska godkänna installationen men om man är privatperson med AL-auktorisation godkänner de då installationen?

• Laddar…
  15. H
    Medlem · Nivå 11
    Nej..är som vilken elanläggning som helst, räcker med färdiganmälan.