Vi ska försöka installera en integrerad diskmaskin i vårt befintliga platsbyggda kök och tänkte kolla om någon har feedback kring processen, om det är något vi missar eller måste tänka om etc.
Se bild, rödmarkerad yta är diskmaskinens placering. Blå är överblivet utrymme där vi kommer att bygga några hyllor eller dylikt. Vet att placering på diskmaskin mellan vask och spis inte är optimalt, men det är enda läget som funkar.
- Vi börjar med att riva ut (tigersåg och multiverktyg) hela den röda och blåa delen, men inte skivan mellan blåa delen och spisen, som den rostfria diskbänken vilar på. Om möjligt försöker vi spara skivan som är mellan skåp- och lådmodulen vi river, och flytta in den så att den bildar vänstra "väggen" av blåa delen. Går det inte att spara får vi sätta in en ny skiva där.
Vad tror ni, är detta svårt att genomföra? Blir ju en viss precisionsrivning eftersom man inte vill skada diskbänken eller de delar av köksstommen som behålls. Speciellt tänker jag på utsågningen till vänster om diskmaskinens placering, där man vill ha en rak linje. Tar gärna tips på metoder för att göra det så rakt som möjligt. Jag skulle gärna undvika att ta in hantverkare men är inte så erfaren med liknande jobb.
- Eftersom vi tar bort en del av strukturen som diskbänken vilar på (se bifogad bild, tagen inifrån skåpet som rivs, det blåa är undersida diskbänk) kommer vi ev behöva komplettera strukturen på något sätt vid delen med hyllorna. Egentligen skulle man kanske vilja ha reglar även vid platsen för diskmaskinen, men tveksam till att det får plats om diskmaskinen ska in där.
- Då vi ska byta golv i köket till granitkeramik tänker vi att det är bäst att lägga detta även på platsen för nya diskmaskinen (samt under spisen) och ev en bit in under sockeln, som då ev kommer behöva sågas av något.
- Lucka till diskmaskinen specialtillverkas eller så kör vi denna
Utöver detta, givetvis el och vatten draget. Enligt vårt försäkringsbolag behöver vi inte byta ut blandare till en med diskmaskinsavstängning om vi har ballofix på röret, men det kanske slutar med att vi byter blandare ändå.
Se bild, rödmarkerad yta är diskmaskinens placering. Blå är överblivet utrymme där vi kommer att bygga några hyllor eller dylikt. Vet att placering på diskmaskin mellan vask och spis inte är optimalt, men det är enda läget som funkar.
- Vi börjar med att riva ut (tigersåg och multiverktyg) hela den röda och blåa delen, men inte skivan mellan blåa delen och spisen, som den rostfria diskbänken vilar på. Om möjligt försöker vi spara skivan som är mellan skåp- och lådmodulen vi river, och flytta in den så att den bildar vänstra "väggen" av blåa delen. Går det inte att spara får vi sätta in en ny skiva där.
Vad tror ni, är detta svårt att genomföra? Blir ju en viss precisionsrivning eftersom man inte vill skada diskbänken eller de delar av köksstommen som behålls. Speciellt tänker jag på utsågningen till vänster om diskmaskinens placering, där man vill ha en rak linje. Tar gärna tips på metoder för att göra det så rakt som möjligt. Jag skulle gärna undvika att ta in hantverkare men är inte så erfaren med liknande jobb.
- Eftersom vi tar bort en del av strukturen som diskbänken vilar på (se bifogad bild, tagen inifrån skåpet som rivs, det blåa är undersida diskbänk) kommer vi ev behöva komplettera strukturen på något sätt vid delen med hyllorna. Egentligen skulle man kanske vilja ha reglar även vid platsen för diskmaskinen, men tveksam till att det får plats om diskmaskinen ska in där.
- Då vi ska byta golv i köket till granitkeramik tänker vi att det är bäst att lägga detta även på platsen för nya diskmaskinen (samt under spisen) och ev en bit in under sockeln, som då ev kommer behöva sågas av något.
- Lucka till diskmaskinen specialtillverkas eller så kör vi denna
Utöver detta, givetvis el och vatten draget. Enligt vårt försäkringsbolag behöver vi inte byta ut blandare till en med diskmaskinsavstängning om vi har ballofix på röret, men det kanske slutar med att vi byter blandare ändå.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 312 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 312 inlägg
Golv in under alla vitvaror så att det går att dra fram dem och skjuta in dem utan kanter.I Intelligence2 skrev:
Är inte sockeln bärande?
I så fall går det inte att såga av den.'
Jag föreslår kvartsstav för att täcka ev. springa mellan klinkerplattor och sockeln.
Varför inte göra på tidstypiskt sätt och ha en fristående diskmaskin, precis som det är fristående spis och kyl?I Intelligence2 skrev:
Det kan ju vara bra att kunna byta försäkringsbolag utan problem och de flesta försäkringsbolag kräver att avstängningen ska vara lättillgänglig ovanför bänkskivan. Kolla t.ex. på Ikeas Knycklan om hur det kan lösas utan att byta blandare, andra tillverkare finns också.I Intelligence2 skrev:
Tack för din feedback! Då kör vi golv hela vägen under diskmaskinen.BirgitS skrev:
Jag har inte tänkt på att sockeln skulle kunna vara bärande - den har hål i sig som indikerar att den ska vara avtagningsbar men jag får kolla närmare hur det ser ut. Men även om sockeln skulle vara bärande bör det väl kunna gå att såga av den där diskmaskinen ska vara, så länge man bygger upp bärning runt hålet för diskmaskinen? Eftersom diskmaskinen står på golv behövs det ju inte längre någon "lokal" bärning för just den delen, men självklart en viss bärning för bänkskivan ovanför diskmaskinen.
Om det inte går att ta bort en del av sockeln omöjliggör det ju annars installation av diskmaskin helt, fristående eller ej...
Men bra poäng om försäkringsbolagsbyte, det blir nog blandare med diskmaskinsavstängning.
Jag hade tänkt det då jag blivit rekommenderad det i tidigare projekt, men det var då IKEA-kök med borttagbar sockel. Här kan jag absolut tänka mig att lägga till sockel om det är bättre!BirgitS skrev:
Tanken är att specialtillverka eller köra denna: https://lillafunkiskok.se/produkt/diskmaskinslucka-600/returen skrev:
Men har inte hunnit kolla om det funkar än!
Klicka här för att svara