3 688 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Installera bergvärme med vattenradiatorer + golvvärme källare
Hej! Som rubriken antyder, vi är påväg att installera bergvärme (byter ut oljepannan) i vårt 40-tals hus med vattenburen värme/radiatorer. Inom något år ska källaren renoveras med golvvärme. Har fått olika besked från olika installatörer;
1. NIBE 1226 eller 1245 är våra nuvarande favoriter; bra val? IVT Greenline HE är också tänkbar.
2. Sommartid behöver elementen vara helt "kalla" och golvet i källaren vara varmt, ngt särskilt att tänka på i VP-val?
3. En säljare föreslår en ackumulatortank för att förbättra systemet, och göra att det fungerar smidigare/skonsammare för VP, en annan säger att det inte alls behövs. Har ni några råd?
4. Någon VP som passar bättre än NIBES, för ovan nämna planer?
5. 150Tkr räknar jag med, cirka, rimligt?
Oerhört tacksam för svar, stor investering detta så vill ju att det blir bra
MVH Erik.
1. NIBE 1226 eller 1245 är våra nuvarande favoriter; bra val? IVT Greenline HE är också tänkbar.
2. Sommartid behöver elementen vara helt "kalla" och golvet i källaren vara varmt, ngt särskilt att tänka på i VP-val?
3. En säljare föreslår en ackumulatortank för att förbättra systemet, och göra att det fungerar smidigare/skonsammare för VP, en annan säger att det inte alls behövs. Har ni några råd?
4. Någon VP som passar bättre än NIBES, för ovan nämna planer?
5. 150Tkr räknar jag med, cirka, rimligt?
Oerhört tacksam för svar, stor investering detta så vill ju att det blir bra
MVH Erik.
Acku-tank behövs väl i princip inte för ett fungerande system (för radiatorsidan) men gångtiderna för VP:n blir längre och färre start/stopp och därmed skonsammare för VP:n.
Ett radiatorsystem består normalt inte av så många liter vatten så att "utöka" volymen genom en acku-tank rekommenderar jag. (har själv detta och är nöjd med start/stopp frekvensen). Kan dock ej redogöra för hur många fler start stopp det skulle blivit utan acku-tank)
Ett radiatorsystem består normalt inte av så många liter vatten så att "utöka" volymen genom en acku-tank rekommenderar jag. (har själv detta och är nöjd med start/stopp frekvensen). Kan dock ej redogöra för hur många fler start stopp det skulle blivit utan acku-tank)
Jag är i samma situation som du, 40-tals hus med vattenburen golvvärme i källaren samt radiatorer på entre-planet. Vi har även en tillbyggnad på 80m2 med vattenburen golvvärme. Total uppvärmd yta 200m2. Vi kommer installera en NIBE 1255-12 varvtalsstyrd bergvärmepump. Vi kommer också att installera en mindre utjämningstank (40l) för att försäkra oss om att vi kan få värme i källaren på sommaren utan att trigga onödigt många start/stopp av pumpen. På radiatorerna kommer vi behålla termostater och även på golvvärmen i utbyggnaden, så på sommaren kommer endast golvvärmen i källaren samt utjämningstanken utgöra vattenvolymen som ska värmas upp. Detta ska fungera bra enligt säljaren som projekterade lösningen samt enligt mina egna efterforskningar. Har dock funderat över att ha en lite större utjämningstank men säljaren tyckte inte det var nödvändigt.
150Tkr låter rimligt, det är ungefär vad vi betalar för helentreprenad (efter ROT-avdrag) i Linköpings-regionen.
150Tkr låter rimligt, det är ungefär vad vi betalar för helentreprenad (efter ROT-avdrag) i Linköpings-regionen.
En arbetstank med separat cp är i princip ett måste om man ska köra källarvärme annars kommer vp få dålig drift och många starter på grund av lågt flöde och lite vatten volym så nr 3 vet vad han pysslar med i alla fall.
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Vi har samma upplägg men värmer 110 kvm med gv å 80 med radiatorer. Har en arbetstank på 100 liter. Pump Thermia optimum 8. Allt funkar fint.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värt att installera Bergvärme från direktverkande el?
Värmepumpar -
Rörfirman offererade 45 000 kr för att installera bergvärmepumpen - fakturerade mer än 90 000 kr
Artikelkommentarer -
Varför ingen värme i radiatorerna? IVT Bergvärmepump installerat 2018
Värme allmänt -
Hej, vi köpte ett hus, 50-talshus ,värmeolja som gäller, vill gärna lite förslag vad är bättre värme att installera ? Ser ut dyrare med bergvärme??
Fritidshus -
Konstiga tryck förändringar i nyinstallerad Daikin Geo 3 bergvärmepump.
Värmepumpar