Byggahus.se
Hej!

Under black friday köpte jag en Pax Bora badrumsfläkt till badrummet då jag under en längre tid funderat på köpa en.

Efter ett samtal med en granne varnade de mig för att installera en fläkt eftersom vi har badrum med gipstak. Han menar på att fläkten kommer väga för mycket samt vibrera när den är igång vilket bidrar till att det kan bli sprickor i taket och att byta ut ett spådant tak kostar ca 10-20.000 SEK.

Vad är sanningen? Jag anser att det borde gå att fästa fläkten i giipstaket utan att taket kommer gå i sönder m,m, . Vi tänkte installera den i det hålet där självdragsventilen är (vi har självdragsventilation här hemma)?

• 78276708_1004138083277106_1959759260376104960_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålla kommer det att göra. Vad sitter bakom ventilen?

Min pax vibrerar inget men den sitter i trä.

Hur menar du bakom "vad sitter bakom ventilen?" Där finns ett metalrör som leder ut luft (ventilationsrör).

Inga problem, så är väl 90% av alla våtrumsfläktar monterade.

JanneJanne123
Han menade nog hur taket är konstruerat, lär ju vara reglat på ett eller annat sätt och med lite tur kan man fästa fläkten i en regel. Kan man inte det finns det ju skruvar anpassade för att fästa saker i gipsskivor du kan använda för att få fast det bra. Om det är så att era tak spricker och går sönder av att ha badrumsfläktar monterade är det nog läge att fixa ett nytt tak hur som helst.

Okej, stort tack! Kollade och badrumsfläkten väger max 0,5 kg, det borde ett gipstak klara av, kan jag tycka. Knackade på taket och det finns nog luft mellan gipstaket och det gamla taket (de gjorde om stammarna för 10 år sedan och i samband med det sänkte de taket).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.