Hej

Hoppas jag postar i rätt forumdel annars ni gärna flytta rätt.

Jag håller på att budgetrenovera mitt badrum, har bytt ut handfat och ska ge mig på ett spegelskåp med inbyggd belysning från IKEA. Jag skulle gärna slippa ringa dit en elektriker för att koppla in det och vänder mig till er expertis istället.

Monteringsanvisning för spegelskåp med inbyggd belysning, elektriska kopplingar illustreras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser monteringsanvisningarna ut från IKEA.
Elkabel med gul/grön, blå, svart och brun tråd sticker ut från kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut från väggen, kanske ses lite dåligt men det är en gul/grön (jord) , blå (neutral) och en svart och en brun.

Jag har googlat mig till att blå är N och brun L1.

Är det så enkelt att bara koppla in blå och brun i armaturen och så är det klart?
Kan man strunta i jorden?

Tacksam for svar.

A

I detta fall ja. Du ska kunna se på armaturen att den är dubbelisolerad (dubbelkvadratsymbol) då fyller en jordanslutning ingen funktion.
Låt jordeldaren finnas kvar, isolera bara dess avslut med tejp el. dylikt.

Beträffande din kablar som kommer ut från väggen så kan det vara en från väggbrytaren styrd fas samt obruten fas.

tommib
Det är med all sannolikhet en obruten och en bruten fas. Normalt, i en modern installation, är brun obruten fas. I en äldre installation är det tvärt om.

Kontrollera med en spänningspenna (jaja, den är kass, men till detta duger den) vilken av ledarna som har spänning hela tiden och vilken som bara har det när lampknappen är på. Du behöver sannolikt vika dem åt varsitt håll så att du får maximal separation mellan dem, pennorna är känsliga. Du kan också öppna strömbrytaren och titta efter hur det är kopplat där men tänk på att ledaren kan byta färg på vägen.

Jag skulle isolerat med något bättre än en tejpbit. Wago 221 eller ubåt är bäst i detta fall.

Arbetet är auktorisationskrävande, bara så du vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.