Tänkte använda en sådan men är det ok att använda enbart manteln som jord? Det är en plåtmantel, bly tror jag samt en tvinnad jordfläta tillsammans med den. Alltså inget gröngult i kabeln.
Får den användas för jordade installationer?
Får den användas för jordade installationer?
Nej gör du en nyinstallation får du inte använda den sk biledaren till skyddsjord. På den tiden kabeln kallades EKKL och hade blymantel under yttersta plasthöljet var det vanligt och i princip ok. På nyare typer EKLK, EQLQ, EXLQ osv de senaste runt fyrtio åren där metallmanteln är av aluminium tillsammans med ett plastskikt har det varit fel att använda den för annat än jordning av folien.
Ok. Men jag tror det är en gammal blykabel egentligen. Kan jag använda biledaren som jord då?GK100 skrev:
Nej gör du en nyinstallation får du inte använda den sk biledaren till skyddsjord. På den tiden kabeln kallades EKKL och hade blymantel under yttersta plasthöljet var det vanligt och i princip ok. På nyare typer EKLK, EQLQ, EXLQ osv de senaste runt fyrtio åren där metallmanteln är av aluminium tillsammans med ett plastskikt har det varit fel att använda den för annat än jordning av folien.
Medlem
· Stockholm
· 3 912 inlägg
Rent lagmässigt får du inte göra det. Det är inte godkänt.K karlmb skrev:
Men för egen del hade jag använt den ändå om arean på biledaren är av koppar och har samma sammanlagda area som övriga riktiga ledare.
Nej det är formellt fel och även rent praktiskt sett inte bra så du får själv avgöra. Hade du haft kabeln och utökat någon del lite i en ok installation från den tiden med det utförandet så kanske det kunde vara praktiskt ok men som sagt egentligen inte ens då.K karlmb skrev:
Tack för svar. Då skaffar jag lite riktig kabel med grön gul istället. Är en kort sträcka så ingen kostnad att tala om.
Men nu kom följande fråga upp.
Kabeln ska anslutas till en nedgrävd jirdkabel på ca 25 n.
Inte heller denna har någon grön -gul ledare.
Däremot en kopparmantel med extra ledare av koppar dessutom.
Är det ok att använda den som jord...?
Men nu kom följande fråga upp.
Kabeln ska anslutas till en nedgrävd jirdkabel på ca 25 n.
Inte heller denna har någon grön -gul ledare.
Däremot en kopparmantel med extra ledare av koppar dessutom.
Är det ok att använda den som jord...?
I det fallet är det helt rätt att använda den som jord.
Verktygstokig
· E
· 13 153 inlägg
Jo, där vill jag påstå att det är ok i ett femledarsystem med skärmen som jord, blå nolla och svart-brun-vit som faser. Skala upp lite längre bara så att du får lite frisk skärm att koppla med, ser ut som det gått hädan några trådar.
Sen vet jag inte vad man skarvar med i backen numer, när jag jobbade hade vi 3M Scotchcast (?) gjuthartsskarv och presshylsor.
Sen vet jag inte vad man skarvar med i backen numer, när jag jobbade hade vi 3M Scotchcast (?) gjuthartsskarv och presshylsor.

Mikael_L
Medlem
· 47 627 inlägg
Och den korrekta benämningen är "koncentrisk ledare", inte skärm.Fotografen skrev:
Jo, där vill jag påstå att det är ok i ett femledarsystem med skärmen som jord, blå nolla och svart-brun-vit som faser. Skala upp lite längre bara så att du får lite frisk skärm att koppla med, ser ut som det gått hädan några trådar.
Ty det är en ledare, inte en skärm.
Skala försiktigt, det är väldigt lätt att skada trådarna i den koncentriska ledaren så det blir brottanvisningar eller att de går av.
Den ska sen märkas gulgrön om man ska vara lite petig. Tape eller slang eller både och.
Men som sagt, helt OK att använda idag.