Byggahus.se

Installation Vattenmantlad Pelletskamin

1. Claes75
    Medlem · 3 inlägg

Claes75

Medlem
    Jag har fått möjlighet att köpa en vattenmantlad pelletskamin på 12KW (10 till vatten 2 till luft).
    Jag har idag ett vattenburet värmesystem kopplat till en frånluftsvärmepump så jag tänkte att det skulle kunna vara ett bra komplement med pelletskaminen. Där slutar dock mina kunskaper och jag har haft svårt att hitta information.

Går det att "enkelt" koppla på kaminen till befintlig system. Är det ett måste med ackumulatortank, behöver man separat styrsystem och cirkulationspump?

Tacksam för svar :)

Claes

• Laddar…
  2. J
    Medlem · 11 796 inlägg
    12 kW är en stor luring , har du inte en acktank så kommer den att koka för dig, kan inte bli av med värmen om du inte bor på Nordpolen.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · Sörmland · 2 581 inlägg

lat

Medlem
    Hej, vad är det för fabrikat?
    Jag förutsätter att den har effektreglering i minst 5 steg (brukar vara standard), så den biten är nog inga problem.
    En ack/arbetstank underlättar nog, men är inget krav.
    Jag ska se om jag hittar nåt schema utan arbetstank.

4. Claes75
    Medlem · 3 inlägg

Claes75

Medlem
    https://ulma.se/sv/pelletskamin/pelletskamin-hydro-prince-12kw

Denna är det jag hade tänkt mig. Osäker på effektregleringen måste kolla med Ulma. Vore toppen om du hade något schema.

5. J
    Medlem · 11 796 inlägg
    Någon missuppfattning här troligtvis, en pellets har inga steg i sig , är en eldstad och ingen EL i sig för reglering av temperatur

6. L

lat

Medlem
    Vet inte hur mycket du kan om såna här, men jo, de reglerar effekten genom att droppa ned olika mängd pellets per tidsenhet.
    Har en själv, men en CMG Så jag vet.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 11 796 inlägg
    Klart den matar in en viss mängd för värme , men det är när värmen som behövs ut överstiger vad som behövs det kan bli för mycket. i vissa lägen.. Läste om din och den har inte ett antal steg utan det är mängden pellets som matas in. I mitt tycke så blir det liksom lite pyreldning i bland , men kan fungera. Ingen skugga över allt från mig.

8. L

lat

Medlem
    Har du överhuvudtaget sett en vattenmantlad pelletskamin och hur den fungerar i verkligheten?

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 11 796 inlägg
    Du verkar vara lite på offensiven med att ge ut någon form av pekpinne till somliga. Läste du vad jag skrev att den matar in och bränner. Men det finns alltid en viss risk med organisk förbränning att det blir kok. Men fortsätt då här, jag kliver ur.

10. B
    Medlem · Västmanland · 3 166 inlägg

BSOD

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20221105_141646.jpg

Modellen ifråga tycks ha 5 effektsteg och en mineffekt på 3.2kW. 3.2 kW är ju inte jättemycket, det borde absolut gå utan tank, även om det inte är nån direkt nackdel att försöka få dit en kanske 300-500 liter.
    Screenshot_20221105_142136.jpg

Finns flera installationsexempel i manualen, här är hur man gör installation utan acktank. Jag såg inget om en minsta tillåtna vattenmängd heller i manualen, men en tank ger ju längre gångtid och bättre möjligheter att få bra förbränning.

Screenshot_20221105-143407_Samsung Notes.jpg

Ska du ha i kombination med flvp bör du lägga dem i serie, jag skulle lagt flvp först, så den får lägst returtemp. Det finns termostatstyrning för kaminen som man bör kunna använda för att externt styra om pelletskaminen ska vara på eller av.

Ska man ha både flvp och pellets bör man ju lägga lite tanke på styrning av helheten, prioritet med mera.

• Laddar…
  11. Claes75
    Medlem · 3 inlägg

Claes75

Medlem
    Tusen tack för bra svar! Frågan är om jag behöver flvp, jag kör vanligtvis luft-luftvärmepump för värmen då den är effektivare än flvp. Använder flvp endast för från/tilluft samt varmvatten.
    Du verkar kunna mycket om kaminer, du jobbar möjligtvis inte med detta i Stockholmsområdet? :)

12. L

lat

Medlem
    I princip så här.
    Obs, kaminen laddar i toppen & vp laddar i botten.
    Sen beror det på varifrån du ska ta varmvatten. Själv har jag en liten elvvb i serie med vvx i acken så som toppar vv.
    upload_2022-11-6_10-32-2.png

• Laddar…
  13. E
    Medlem · västra götaland · 36 inlägg

el camino

Medlem
    Jag har precis installerat en vattenmantlad pelletskamin, MCZ EGO Hydromatic 12 M2.
    Den är kopplad till solvärmeuttagen på pannan som är en CTC Ecoel med en vattenmängd på ca 200 l.
    Den har 5 st effektsteg som man kan ställa samt 6 stycken sätt man kan styra den på med hjälp av yttre tempgivare eller termostat.
    Jag styr mot en tempswitch som jag satt på elpannan just nu mellan 39-60 grader, 39 grader är för att undvika att luft/vattenvärmepumpen startar. Fungerar utmärkt, jag var lite orolig att den skulle läcka för mycket varmluft till omgivningen men det gör den inte. Kaminen står för all värme samt varmvatten, Frågan man kan ställa sig
    är vad som händer med pelletspriset framöver, när jag beställde kaminen för snart ett år sedan var situationen anorlunda.

14. H
    Medlem · västra götaland · 17 inlägg

handfast

Medlem
    Hej Kan du höra av dig hur det gick med detta projekt. Jag sitter i samma sits och funderar på samma sak. mvh liss @ henrikssons.net 0705435448

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.