Hej.

Hur kan man montera denna på ett korrekt sätt?
Installationskabeln eklk måste skarvas i mot dessa kablar. Är det ok att skarva med torix. Dragavlastaren på eklk blir på väggen nedanför där jag spikar klammer.
Eller måste jag ta bort denna svarta kabel och dra eklk ända in i armaturen och koppla i den?

• En grå kabelanslutningsbox med en svart installationskabel som sticker ut, placerad på en stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser väggfästet ut?
Finns det lämpligt utrymme i väggfästet att skarva i, kommer man åt skarven när armaturen sitter på plats?

Jag hade högst troligt tagit bort den korta svarta kabelstumpen och dragit in matarkabeln in i armaturens kopplingsutrymme.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser väggfästet ut?
Finns det lämpligt utrymme i väggfästet att skarva i, kommer man åt skarven när armaturen sitter på plats?

Jag hade högst troligt tagit bort den korta svarta kabelstumpen och dragit in matarkabeln in i armaturens kopplingsutrymme.
Hej.

Galvat rörfäste. Skarven hamnar inne i själva röret. Man kommer inte åt den med annat än att montera ned armaturen.

• Galvat rörfäste med en skarv inne i röret och en monteringsplatta.
    Skapa konto
Jag undrar vad det är för tillverkare som gör en armatur på det viset. Kabeln måste åtminstone vara så den når ner till en stolpcentral i en rörstolpe + eventuell arm.

Det rimliga är nog som sagt att dra kabeln hela vägen in till armaturen. Du kan nog inte skarva i det där röret. Röret ger ingen isolation, och det är tveksamt om man kan hävda att det är skyddsjordat.

Och kabeln ser ut som någon form av mjuk anslutningskabel, den bör du inte skarva med torix.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vilket fabrikat är det på armaturen, det förekommer att Kina armaturer inte har ansluten jord så jag hade nog tagit en koll hur det ser ut inne i armaturen.

• Öppen elektrisk armatur med synliga kablar och komponenter på en arbetsbänk, röd pil pekar på potentiell problemområde.
    Skapa konto
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Vilket fabrikat är det på armaturen, det förekommer att Kina armaturer inte har ansluten jord så jag hade nog tagit en koll hur det ser ut inne i armaturen.
Hej.

Jagbhsr öppnat. Jorden sitter fastskruvad i aluminiumchassit. Är made in China men med CE märkning.

• Gilla
uffen och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla input. Tog bort ordinarie kabel och drog in eklk in i armaturen och använde ny dragavlastqre för rätt dimension av kabel.

• Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.