Hur många meter är det som skall gjutas? Jag gjorde min 6metare på ett par timmar.. den var helt rak och inga krusiduller . Jag hade en oljepanna med rör där innan och det ryckte jag upp och gled själv . Sparade om jag minns rätt 5000/meter för nån annan att göra det.

Ytterligare en aspekt som jag glömt, som ni kanske har bättre koll på!

Huset är en 60 tals tegelvilla med källare, nya 3 glasfönster. Men tvivlar på att huset är speciellt tätt ändå.

Men vi ska installera en integrerad takfläkt precis bredvid spisen typ, i samma rum. Öppen planlösning.

Den suger mellan 450-800 m3/h beroende på vilket läge.

Frågan är om röken går baklänges om jag väljer öppen spis? Vilket jag för övrigt är inne på för tillfället, att glidgjuta kanalen.

Haha vill ju inte sitta i ett rökfyllt rum när man lagar mat o myseldar.

Robhe Robhe skrev:
Ytterligare en aspekt som jag glömt, som ni kanske har bättre koll på!

Huset är en 60 tals tegelvilla med källare, nya 3 glasfönster. Men tvivlar på att huset är speciellt tätt ändå.

Men vi ska installera en integrerad takfläkt precis bredvid spisen typ, i samma rum. Öppen planlösning.

Den suger mellan 450-800 m3/h beroende på vilket läge.

Frågan är om röken går baklänges om jag väljer öppen spis? Vilket jag för övrigt är inne på för tillfället, att glidgjuta kanalen.

Haha vill ju inte sitta i ett rökfyllt rum när man lagar mat o myseldar.
Med en sugförmågan kan det bli baksug genom skorstenen, det är inga 450 - 800 m3 som går ut med självdrag från en öppen spis. Kan bli lika med köksfläkten på max.

J jonaserik skrev:
Med en sugförmågan kan det bli baksug genom skorstenen, det är inga 450 - 800 m3 som går ut med självdrag från en öppen spis. Kan bli lika med köksfläkten på max.
Kanske lutar åt en kassett + insatsrör då.

Eller blir det lika problematiskt? Kanske inte ryker in men får elden nå' syre 😅

• Gilla
Björne T
  • Laddar…
Robhe Robhe skrev:
Kanske lutar åt en kassett + insatsrör då.

Eller blir det lika problematiskt? Kanske inte ryker in men får elden nå' syre 😅
Det kan bli att ha ett fönster på glänt vid eldning tills det har nästan brunnit färdigt. Har varit uppe tidigare med baksug med FTX + köksfläkt.( köksfläkt på max = 400 m3 ) Och hur dom fick till det vet jag inte. Men talet var att ha ett fönster på glänt.

• Gilla
Robhe
  • Laddar…
En liten uppdatering, va en murare här (som installerar kaminer) precis.

Hans tanke:
Eftersom jag har möjlighet (inte lagt nytt golv än), ta upp golvet och dra ett tilluftrör som kommer in upp under kamin.

Dra insatsrör och installera kassett.

Får se hur jag gör. Jag vill helst bara måla o fortsätta nu. Kanske blir stearinljus i öppna spisen, vi får se!

Bollen är i rullning.
Får se om jag gör allt själv eller låter muraren dra insatsrör o installera kamin.

• Renoveringsprojekt pågår, med golvet delvis uppbrutet och verktyg utspridda. Ett insatsrör syns vid en vägg med murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med öppen spis under arbete, omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Gjutit dit ett spjäll.

Gjorde en liten ram av bruk igår och, jag hoppas kunna gjuta ett par cm finbetong utan att det rinner ut. Att ställa Keedy'n på 👍 installeras nästa helg!

• Öppen eldstad med svartnade tegelstenar och ett ventilationsrör i botten, omgiven av vitmålad tegelvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Nu är det på plats!
Ska bara göra ordning skorstenen, blir i vår!

Någon dekorsten på murstocken också haha 🤣

Är det någon som har erfarenhet av keddys täckgaller? Går det klippa till så det fyller ut gapet mellan kassett och mur? Renoverad murstock med ny kassett och olackerat tegel. Vattenpass över murstocken och ventilationsgaller ovanför kassett.
Skapa konto
Vit tegelstensskorsten med böjd metalltub ovanpå taket, omgiven av höstlandskap.
Skapa konto

Skippa täckgaller det försämrar bara luftflödet. Vår första installerade firman som sålde kamin och de ansåg att det blev sämre trots att de skulle fått sälja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.