Byggahus.se
Hej
Jag har funderingar på att installera en pelletsbrännare i min Eryl panna från 1981!
Någon som gjort något liknande? Och skulle kunna komma med lite tipps på vad man behöver och inte? Fastsättning i pannan osv!
Tacksam för svar

Mvh Björn

S
Några foton på pannan så det går att se vad det är för typ?

7F16474C-8955-4393-B443-7AC5F3DF6EF0.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
078FFEA5-D760-450F-BAF7-06CA1C0A1782.jpeg
Skapa konto
3FA9D15F-68A5-4862-B1F4-A59521546DFB.jpeg
Skapa konto
7B29DA18-1F07-4F74-9C8D-1A5FE47392C4.jpeg
Skapa konto
S Stegatorparn skrev:
Några foton på pannan så det går att se vad det är för typ?
Här kommer några foton!

S
Det går att montera en pelletsbrännare i vedluckan.
Finns en brännare som kan monteras i oljebrännarens hål, Nymo 150. https://www.nymoenergiprodukter.se/
Väljer du någon annan brännare, skruvar man bort vedluckan och ersätter den med en montageplåt som brukar följa med de flesta brännare. Avgörande är hur stor diametern är på hålet i pannan, vilket ev.begränsar valet av brännare.

Sedan behövs ett förråd för pellets samt en transportskruv som lyfter upp pellets till brännaren.

Tack så mycket för svaren!
Hur tänker jag kring effekten på brännaren vs effekten på pannan? Står 17kw på pannan

S
Effekten på pannan och brännaren är maxeffekt vad pannan kan ta hand om resp. vad brännaren max kan ge.
Sedan beror det på hur stort effektbehov ditt hus behöver. Hur mycket olja som förbrukas på ett år eller hur mycket ved som förbrukas.
Hur stort är huset och var ligger det någonstans?

Okej, har ett litet hus på omkring 80kvm! Ligger i Dalarna!
Då borde jag kanske klara mig på en 15/20 brännare?

S
Mer än 15 kW lär du inte behöva. Jag värmer 330 kvadrat med brännaren inställd på 15 kW och kör mot en ackumulatortank.

Tack så mycket frö svaret!
Tänkte på en annan sak! Hur sätter jag fast monteringsplåten i själva pannan? Skruvar jag den eller?

S
Du skruvar bort vedluckan och använder befintliga gängade hål och skruv att fästa montageplåten med.
Blir till att ta mått och borra passande hål i montageplåten.
Du får absolut inte borra nya hål i pannan med risk att punktera pannväggen och få läckage.
Mellan montageplåt och pannplåt monterar du glasfiberpackning som tätning t.ex. från Biltema https://www.biltema.se/hem/inrednin...ckning-till-spisluckor-och-kaminer-2000020125

Tack så mycket sen monterar jag stosen i monteringsplåten och sätter dit brännaren? Har jag fattat rätt då?

Hur fäster jag stosen i monteringsplåten på bästa sätt?

S
Vilken stos pratar du om?
Har du redan bestämt eller köpt en brännare?

S Stegatorparn skrev:
Vilken stos pratar du om?
Har du redan bestämt eller köpt en brännare?
Har en viking bio som ska flyttas från svärföräldrarnas hus till vårt!
Så de har en stos som de använt? Behöver man en sådan eller hur tänker du?

S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.