Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Installation kökspanna fel?

1. K
    Husägare · 33 inlägg

Kling 1

Husägare
    Vad säger rörmokaren som installerade?

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Skåne · 310 inlägg

Byggmarodören

Medlem
    Det är inte så att cirkulationen har för hög hastighet/laddomaten för låg temperatur?
    Är det bara 60 grader på vattnet som kommer till tanken blir det inte varmare än så innan hela tanken nåt upp i 60 grader. Borde väl sikta på att ha ivarjefall 80 grader på vattnet som kommer till toppen på tanken (och definitivt se till att elpatronen står lägre ställd än pannans laddtemp, så inte patronen går medan det eldas).

• Laddar…
  3. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 021 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Du får släppa allt kring "tröghet" osv så länge du kan elda och det inte kokar finns inga såna problem. Inrikta dig på att få till eldningen så effekten blir ok så får du ta ev luftproblem sen.

• Laddar…
  4. G
    Medlem · 1 894 inlägg
    Kan ta lite bilder senare, men inkopplingen är standard, alla kör i princip likadant med viss skillnad på den övre inkopplingen av var radiatorerna tar sin värme, man kan ha den lite längre ner för att få högre tröghet, men det är ju uppenbarligen inte dit problem :).
    Du borde inte ha ngra problem alls, jag har ett dåligt isolerat hus som är större, ca 130m2 i två våningar. Kör det på elpatron när jag inte är där, så det är 8c i huset, får upp hela huset till 20c genom att elda hårt på 2 tim. Det handlar eg bara om att få upp toppen av tanken till 50-60c, sen är allt annat lagring av energi.
    Jag kör laddomat på lägsta (men jag har självcirkulation) hastighet, har 69c (eller ngt sådant) termostaten, kör cirkpump (samma som du) på adaptiv lägsta hastighet. Tror jag just nu har 9 radiatorer igång (rejäla gjutjärnsraddar).
    Det är viktigt att inte ha för mkt hastighet ut till radiatorerna, annars vispar du bara runt tanken och får ingen skiktning.
    Såg inte att du hade tempmätare på rören? Sätt små tempmätare på alla viktiga rör, inlopp från värmekälla (ladd/panna), utlopp till shunt, ut från shunt till raddar, och mkt viktigt returen.
    Då kan du se vad du har för värme in och vad du får i retur mm. De kostar 70 spänn styck och kläms fast på röre, isolera runt bara.
    https://www.rinkabyror.se/artikel/anliggningstermometer/

• Laddar…
  5. G
    Medlem · 1 894 inlägg
    En gammal bild när jag installerade tanken, ladd etc och fortfarande inte hade isolerat rören. Cirkpumpen är numera utbytt till en alpha.
    Som du ser så laddar jag från laddomat till toppen, tar ut till shunt -> raddar strax nedanför, hade varit bättre o ha båda där eller på toppen.
    Till vänster är rör till tappvatten batteri/produktion.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0229.JPG

6. L
    Medlem · Sörmland · 1 959 inlägg

lat

Medlem
    TS, jag ber om ursäkt för att jag inte läst alla inlägg, men blir det övre röret på acken överhuvudtaget varmt om du tar där längst in på metallen?

7. B
    Medlem · 86 inlägg

Brullpupp

Medlem
    Att han ska skicka sin far att titta imorgon, då han är kunnigare på sådana här system...

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Dalarna · 1 094 inlägg

Bjober

Medlem
    Om vi förutsätter att du eldar lagom mängd ved för att värma tanken så måste den energin ta vägen någonstans.
    Går värmen inte till tanken så går den till rummet direkt, till rummet via elementen eller ut i skorstenen.
    Denna panna ger enl spec 7kw direkt till rummet vilket är ganska mycket.
    18kw går till vattnet. Tar man ut värme till elementen också så minskar effekten som kan ladda tanken.
    Min gissning är att de 7kw+3kw gissningsvis på elementen räcker mer än väl för att värma huset och 15kw till tanken inte räcker till. Du tycker helt enkelt det blir för varmt i huset och drar ner på eldandet. Effekten till tanken sjunker ju också.
    Jag gissar att du måste strypa elementen helt när du eldar för att kunna elda nog hårt och ladda tanken. Det blir en berg o dalbana med temperaturen.

Blir skorstenen onormalt varm?
    Dvs går mycket av värmen ut i skorstenen.

Skiktning av tanken är inget som spelar nån roll i det här sammanhanget. Mängden lagrad energi blir den samma ändå.
    Så länge problemet är att inte hela tanken blir varm och pannan inte kokar kan man glömma skiktning och pumphastigheter.

9. K
    Husägare · 33 inlägg

Kling 1

Husägare
    Låter som en bra idé, bäst att eventuella ingrepp/ändringar görs av eller via installatören.

• Laddar…
  10. G
    Medlem · 1 894 inlägg
    Nja, om man har en kall tank, säg 20 grader och man laddar från ladden med 70 grader och samtidigt vispar runt hela tanekn så får man aldrig ut speciellt vramt vatten i raddarna. Särskillt om pannan ger så mkt till rummet och man kanske inte har full effekt (det har man sällan i en vattenmantlad historia). Det kan vara väldigt många orsaker till varför man inte får ut värme i raddarna, det kan vara så att den faktiskt ger ganska mkt mindre nominellt och om man inte eldar optimalt så är det inte ovanligt att den stora majoriteten av värmen går ut i rummet och skorstenen.
    Med så mkt till rummet så borde det bli olidligt att vara där efter några timmars eldande om det eldas med effekt, den stora nackdelen med de flesta vattenmantlade eldstäder.
    Blir nog bäst om rörisen eller hans farsa kollar på det på plats.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · 86 inlägg

Brullpupp

Medlem
    Utmärkt info, tack! Ska prova att sätta laddomaten på lägsta och sedan även cirkpumpen på något annat än standard - om vi nu har samma (Grundfos Alpha) så undrar jag vilken inställning du kör med? Det finns (förutom standard) 2x3 olika inställningar... Jag har också 9 radiatorer, varav 4 är av den gamla gjutjärnsmodellen och de övriga är nog från 70-talet.

12. B
    Medlem · 86 inlägg

Brullpupp

Medlem
    Det ser ut som att du har samma typ av inkoppling som jag, vad gäller laddomaten. Alltså in ganska högt upp på sidan och ut längre ner. Och så elpatronen mitt på tankens "mage", som på min?

13. B
    Medlem · 86 inlägg

Brullpupp

Medlem
    Javisst, det är det översta röret på tankens långsida som är in från laddomaten och det blir hett.

14. B
    Medlem · 86 inlägg

Brullpupp

Medlem
    Skorstenen blir inte onormalt varm. Och jag slutar inte elda när jag tycker det är varmt i huset (brukar bli >23°C när jag eldat i flera timmar). Elementen har jag helt öppna nu, alla utom ett bakom köksbädden. Men har provat att stänga av i det rum jag inte använder (är ett blivande vardagsrum men är nu mer ett förråd och en byggarbetsplats).

15. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 418 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Nu vet jag inte om det avhandlats, men, var är shunten till raddarna? Manuell eller automat? Hur står den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.