Är nu tvungen att skaffa en ny tvättmaskin eftersom den gamla brakade ihop fullständigt igår. Den gamla maskinen har en fast el-installation men jag har tänkt skaffa mig en ny maskin med stickpropp eftersom tvättstugan har ett befintligt jordat uttag som torkskåpet använder sig av. Men jag har lite funderingar kring detta med tanke på försäkringar etc:
1) Är det lagligt att installera en stickproppsförsedd tvättmaskin i ett befintligt jordat uttag utan jordfelsbrytare (huset är byggt -76)?
2) Får man använda sig av en grenkontakt i det befintliga jordade uttaget för att koppla in både tvättmaskinen och torkskåpet?
Tanken är att det skall vara en temporär lösning tills vi skall renovera huset om ett eller två år. Så, är ovan nämnda lagligt eller inte?
46 348 läst · 43 svar
46k läst
43 svar
Installation av tvättmaskin, vad gäller?
Sida 1 av 3
-
-
16 okt 2008 22:37 #2
Varför inte koppla in nya maskinen där den gamla satt?
För ett torkskåp drar ju ofta 2kw eller mer, aldrig i livet du kan köra en annan maskin på det uttaget.. -
Medlem · 4 195 inlägg 16 okt 2008 22:45
-
Medlem · Östergötland · 564 inlägg 16 okt 2008 22:5716 okt 2008 22:57 #4
Dör man om man kopplar in en tvättmaskin i ett vägguttag utan jordfelsbrytare? Det var mer än jag visste.
- Laddar…
-
-
Medlem · 4 195 inlägg 16 okt 2008 23:2316 okt 2008 23:23 #6
???
skrev jag det???
Det är ett djävla tjat om försäkringar hit och dit.
Ingen verkar tänka på personskador... -
16 okt 2008 23:44 #7
Därav mina "konstiga" frågor angående försäkringar etc vid användning av maskin med stickpropp utan jordfelsbrytare som ju ofta finns installerat i nyare hus.
Visst är jag medveten om att torkskåp och tvättmaskin knappast kan köras samtidigt (tanken är att det skall vara en temporär lösning). Min fråga gällde om man får lov att använda sig av grenkontakter mm i utrymmen, typ tvättstuga, och vad försäkringsbolag eventuellt säger om det. Uttaget sitter ju högt och en eventuell inkoppling av tvättmaskin dras upp dit.
Tanken var att jag skulle få lite kompletterande svar till denna info från Elsäkerhetsverket.
http://www.elsakerhetsverket.se/allmanhet/vanligafragor/vanligaallmantomel/minnyatvattmaskinharenstickproppmendetfinnsingetuttagforstickproppardarmingamlatvattmaskinstodhurgorman.5.60a759a611147b1cd6180004799.html -
16 okt 2008 23:47 #8
Hmmm, finns det inte en koppling mellan hur försäkringar gäller och personskador?
Jag menar, om det är mindre farligt så finns väl inga regler för utförandet av installationen heller?
Redigerat 16 okt 2008 23:50 -
Moderator · Stockholm · 48 397 inlägg 17 okt 2008 00:0217 okt 2008 00:02 #9
Tyvärr är det lite tråkig stil i den här tråden.
Som svar på frågan (vilket du redan fått) Ja du får koppla in en TM i ett befintligt uttag även om uttaget inte är skydddat av jfb.
Ja du får använda en grenkontakt.
Brasklappen är att detta förutsätter att väggutaget är korekt installerat. Ex. så får man under inga omständigheter ha ett vägguttag iett våtrum utan JFB (och det har man aldrig fått, före jfbn så var totalt förbud). En tvättstuga räknas normalt som ett torrt utrymme så uttaget är troligen korrekt. Men regelmässigt så är det alltså inte det du kopplar in i uttaget som är problemet, utan om ett uttag överhuvudtaget får finnas där. Ingeting i din fråga indikerar att det skulle vara fel på uttagsplaceringen.
Sunt förnuft säger dock att du bör hålla grendosan borta från golvet, för så himla torrt är dfet inte alltid i en tvättstuga. -
17 okt 2008 00:11 #10
TACK! -
17 okt 2008 07:27 #11
Sätt en utanpåliggande dosa vid den gamla fasta installationen och anslut sedan ett jordat uttag till den. Alternativt om det går sätt ett jordat uttag direkt där den fasta installationen finns idag. (förutsätter att den finns nolla och jord i den fasta kopplingspunkten)
Måste vara bättre än en skarvdosa i en tvättstuga där du trots allt har vatten. Och, ja jag vet detta med behörighet, du får själva avgöra om du har tillräcklig kunskap men kopplingsdosan är verkligen en dålig lösning och ibland måste "praktik gå före teori och regelverk". -
Medlem · Västragötaland · 870 inlägg 17 okt 2008 09:0317 okt 2008 09:03 #12
Har praktiserat det du beskriver med grenkontakt och tvättmaskiner, funkar i början bra, men kontakten brann upp efter en tid. Var noga med att du har en grenkontakt som är dimensionerad för lite mer ström än en läslampa. Kan nog funka med grenutag typ groda som används ute och på byggen.
-
17 okt 2008 23:55 #13
Läs manualen till tvättmaskinen. I dom allra flesta så står det att dom EJ får anslutas via grenkontakt eller förlängningskabel. Jag vet inte om det är olagligt att bryta mot monteringsanvisningen i detta fall (det är ju det vad gäller brytare till paxfläkt verkar forumet ha kommit fram till iaf...). Dock är det olämpligt och opraktiskt.
Fixa en elektriker som byter ut den gamla dosan till ett uttag och installerar jfb vid dosan eller på hela centralen. Alternativt klipp stickproppen och gör en fast installation med brytare om det är möjligt. -
18 okt 2008 01:09 #14
Är det en otillåten installation? -
18 okt 2008 01:23 #15
Nej, det blev lag på jfb på uttag nån gång på 90-talet. Har sett en liten toalett med ett uttag inbyggt i strömbrytaren som sitter 40 cm från handfatet