Byggahus.se

Installation av spishäll

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag ska byta ut min gamla spishäll mot en nyinköpt. Den gamla var inkopplad med gjuten Perilex-kontakt i trefasuttaget (bild 1). Den nya hällen har ingen kontakt monterad och två av faserna respektive nolla och en fas är byglade. Ska jag koppla på en vanlig enfaskontakt (har även en sådan i anslutning till spisen) och montera med befintlig bygling (eftersom hällen uppenbarligen bara behöver 240 V) på nolla, fas och jord eller ska jag montera på en Perilex? Om så - ska jag då klippa byglingen och montera varje fas och nolla (och jord förstås) för sig i på därför avsedd plats i plinten i kontakten?

Update: Har bifogat bild från bruxen. Är inte riktigt med - N1 och N2, två nollor? Ytterligare förvirrad... Dessutom hamnade bilderna i oordning.

Henkan

Redigerat 29 jan 2015 21:18
  2. E
    Medlem · Nivå 23
    Du ska koppla den 2 fas och nolla, dvs dela på faserna (svart och brun) och låt nollan (vit och blå) sitta oklippt. Köp en ny Perilex stickpropp och koppla in den nya sladden.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    PÅ din första bild har du det rätta inkopplingsalternativet för dig. Dvs separera de två faserna.

Du skall under inga omständigheter sätta en vanlig kontakt på kabeln. En sådan kontakt är bara avsedd för max 16A (kan vara ännu värre). DIn häll behöver mer än 20A om den skulle kopplas in på bara en fas.

Kabeln där faserna är ihopkopplade är avsedd för enfasinkoppling, då behöver du dels en annan "specialkontakt" och uttag. Dels grövre ledningar från centralen, dels skall den grövre ledningen vara säkrad för 20A.

Sådant är väldigt vanligt i lite äldre lägenheter, som bara matas med en fas.

4. H
    Medlem Nivå 2
    Ok, tackar. Så om jag fattat rätt köper jag en ny Perilex och kopplar enligt det mittersta alternativet i bruxen och petar in i befintligt trefasuttag.

När jag tänker efter funkade den gamla hällen dåligt när man hade flera plattor igång (det var en vanlig medans den nya som ska monteras är en induktion). Detta borde kunna tyda på att uttaget inte är helt rätt kopplat antar jag (eller att hällen helt enkelt var paj). Finns "Perilex-förlängningssladdar" som jag skulle kunna stoppa in tillfälligt för att mäta upp uttaget för att se att allt är rätt kopplat (det är så jävla trångt under diskbänken att jag inte kommer åt att skruva upp uttaget för att komma åt med multimetern...)?

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Det är mycket viktigt att koppla rätt i kontakten d.v.s skyddsjorden till det platta stiftet imitten, nollan ansluts till stiftet märkt N. En felkoppling av nollan gör att spiselekttoniken matas med 400 v istället för 230 v. Det medför att spishällen går sönder.

Det blir ett fas stift ledigt i kontakten med den nya spishällen.

6. E
    Medlem Nivå 1
    Du måste kolla att nollan är framdragen till uttaget!!! Kopplar du in hällen och det inte finns någon nolla i uttaget så bränner du kretskortet på 2 röda!!! PROVA FÖRST!!