6 761 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Installation av solceller, hur länge kan de skjuta upp? Jobbet är inte klart än
Hej.
Mina föräldrar har beställt solceller där säljaren kommer montera dem. De har börjat och är nästan klara. Det som är kvar är att de ska installera billaddaren och el-bolaget gör en slutbesiktning. Jobbet skulle vara klart sista augusti. De har skjutit upp jobbet varje vecka.
Anledningen till att de inte kommer är att elektrikern är extern och har mycket att göra och han var sjuk ett tag nu också. Tycker de borde ta in någon annan elektriker. Har sagt det nen händer ändå inget.
Nu har de lovat komma nästa vecka.
Min fråga är: behöver mina föräldrar betala de sista 30 % som är kvar på offerten, om de inte dyker upp?
Hur länge ska de behöva vänta på elektrikern. De känner att de snart får vara nog då de har förlorat många soltimmar och kvarvarande belopp inte ska betalas.
Hur många chanser ska man ge företaget? Finns det någon lag som reglerar det?
Hur skulle ni ha gjort?
Mina föräldrar har beställt solceller där säljaren kommer montera dem. De har börjat och är nästan klara. Det som är kvar är att de ska installera billaddaren och el-bolaget gör en slutbesiktning. Jobbet skulle vara klart sista augusti. De har skjutit upp jobbet varje vecka.
Anledningen till att de inte kommer är att elektrikern är extern och har mycket att göra och han var sjuk ett tag nu också. Tycker de borde ta in någon annan elektriker. Har sagt det nen händer ändå inget.
Nu har de lovat komma nästa vecka.
Min fråga är: behöver mina föräldrar betala de sista 30 % som är kvar på offerten, om de inte dyker upp?
Hur länge ska de behöva vänta på elektrikern. De känner att de snart får vara nog då de har förlorat många soltimmar och kvarvarande belopp inte ska betalas.
Hur många chanser ska man ge företaget? Finns det någon lag som reglerar det?
Hur skulle ni ha gjort?
Om dom inte dyker upp och fixar det, efter några påtryckningar. Så ska dom meddela företaget att dom ämnar att ta in en annan firma som fixar detta och att företaget får betala.
Vet inte hur mycket dessa 30% är i pengar.
Men skulle det enbart gå åt 20% av dessa för att färdigställa, så måste dom ju betala in dom sista 10% till firman om jag uppfattat reglerna rätt.
Har jag uppfattat allt fel ( händer ibland) så kommer det nog snart någon och slår mig på fingrarna och get dig ett bättre och mer korrekt svar.
Men skulle det enbart gå åt 20% av dessa för att färdigställa, så måste dom ju betala in dom sista 10% till firman om jag uppfattat reglerna rätt.
Har jag uppfattat allt fel ( händer ibland) så kommer det nog snart någon och slår mig på fingrarna och get dig ett bättre och mer korrekt svar.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ett problem i många av de avtal som skrivs vad gäller solcellsinstallationer idag är att det inte regleras vad som gäller vid försenad leverans, och även att det är otydligt specificerat när installationen ska vara klar.
Utan att ha detta reglerat i avtal/kontrakt tror jag det är svårt att kunna driva detta med framgång.
Utan att ha detta reglerat i avtal/kontrakt tror jag det är svårt att kunna driva detta med framgång.
Vilket solcellsföretag handlar det om?
Hej.perra i skogen skrev:
Om dom inte dyker upp och fixar det, efter några påtryckningar. Så ska dom meddela företaget att dom ämnar att ta in en annan firma som fixar detta och att företaget får betala.
Det som är kvar att betala är 80000 kr. De skulle komma i tisdags o fixa det o de sköt upp det igen.
Min bror tog kontakt med chefen och berätta hur det ligger till. Får se vad som händer.
Vad företaget tar vi när allt är klart.
Jag hade svea solar. Dom har solar i sitt namn. Dom kom en vecka tidigare en bestämt. Sen hade säljare missat att jag behövde hybrid växelriktare. så det kostade dom 20000kr mer utan jag behövde betala mer. Fick vänta en vecka extra för att få ny. Bästa firman jag har anlitat.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Betyder ju inte att du fått en bra installation för det.P Pflugmacher skrev:
Alla som heter Solar, Sun, Sol, osv. behöver ju inte vara dåliga. Men sannolikheten är väldigt hög.
Kan säga att den är jävligt bra. Man får vad man betalar. Sen namnet kvittar. Gäller att veta vad man köper. Inte bara lite på säljaren.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-