Hej.

Mina föräldrar har beställt solceller där säljaren kommer montera dem. De har börjat och är nästan klara. Det som är kvar är att de ska installera billaddaren och el-bolaget gör en slutbesiktning. Jobbet skulle vara klart sista augusti. De har skjutit upp jobbet varje vecka.

Anledningen till att de inte kommer är att elektrikern är extern och har mycket att göra och han var sjuk ett tag nu också. Tycker de borde ta in någon annan elektriker. Har sagt det nen händer ändå inget.

Nu har de lovat komma nästa vecka.

Min fråga är: behöver mina föräldrar betala de sista 30 % som är kvar på offerten, om de inte dyker upp?
Hur länge ska de behöva vänta på elektrikern. De känner att de snart får vara nog då de har förlorat många soltimmar och kvarvarande belopp inte ska betalas.

Hur många chanser ska man ge företaget? Finns det någon lag som reglerar det?

Hur skulle ni ha gjort?

Om dom inte dyker upp och fixar det, efter några påtryckningar. Så ska dom meddela företaget att dom ämnar att ta in en annan firma som fixar detta och att företaget får betala.
Vet inte hur mycket dessa 30% är i pengar.
Men skulle det enbart gå åt 20% av dessa för att färdigställa, så måste dom ju betala in dom sista 10% till firman om jag uppfattat reglerna rätt.
Har jag uppfattat allt fel ( händer ibland) så kommer det nog snart någon och slår mig på fingrarna och get dig ett bättre och mer korrekt svar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ett problem i många av de avtal som skrivs vad gäller solcellsinstallationer idag är att det inte regleras vad som gäller vid försenad leverans, och även att det är otydligt specificerat när installationen ska vara klar.

Utan att ha detta reglerat i avtal/kontrakt tror jag det är svårt att kunna driva detta med framgång.

• Gilla
OFP och 4 till
  • Laddar…
Vilket solcellsföretag handlar det om?

• Gilla
krsjo
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Om dom inte dyker upp och fixar det, efter några påtryckningar. Så ska dom meddela företaget att dom ämnar att ta in en annan firma som fixar detta och att företaget får betala.
Vet inte hur mycket dessa 30% är i pengar.
Men skulle det enbart gå åt 20% av dessa för att färdigställa, så måste dom ju betala in dom sista 10% till firman om jag uppfattat reglerna rätt.
Har jag uppfattat allt fel ( händer ibland) så kommer det nog snart någon och slår mig på fingrarna och get dig ett bättre och mer korrekt svar.
Hej.
Det som är kvar att betala är 80000 kr. De skulle komma i tisdags o fixa det o de sköt upp det igen.
Min bror tog kontakt med chefen och berätta hur det ligger till. Får se vad som händer.

Vad företaget tar vi när allt är klart.

S
P Putte 9497 skrev:
Vilket solcellsföretag handlar det om?
med tanke på hur de sköter sig gissar jag på ett bolag med sol, sun, solar eller liknande i namnet :D

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag skulle inte betala en krona innan det är klart. Pengarna är det enda påtryckningsmedlet ni har just nu.

• Gilla
Murris och 2 till
  • Laddar…
Se till att få allt klart och slutfakturerat innan 31 jag 2023. Annars får de inte skatteavdrag på hela summan.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
med tanke på hur de sköter sig gissar jag på ett bolag med sol, sun, solar eller liknande i namnet :D
Jag hade svea solar. Dom har solar i sitt namn. Dom kom en vecka tidigare en bestämt. Sen hade säljare missat att jag behövde hybrid växelriktare. så det kostade dom 20000kr mer utan jag behövde betala mer. Fick vänta en vecka extra för att få ny. Bästa firman jag har anlitat.

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
S
P Pflugmacher skrev:
Jag hade svea solar. Dom har solar i sitt namn. Dom kom en vecka tidigare en bestämt. Sen hade säljare missat att jag behövde hybrid växelriktare. så det kostade dom 20000kr mer utan jag behövde betala mer. Fick vänta en vecka extra för att få ny. Bästa firman jag har anlitat.
Betyder ju inte att du fått en bra installation för det.

Alla som heter Solar, Sun, Sol, osv. behöver ju inte vara dåliga. Men sannolikheten är väldigt hög.

S SueCia skrev:
Då är de flesta företag jag kan komma på i din lista inräknade

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S SueCia skrev:

Alla som heter Solar, Sun, Sol, osv. behöver ju inte vara dåliga. Men sannolikheten är väldigt hög.
Det skulle vara kul och jobba som oberoende besiktningsman för solcellsinstallationer och resa runt och besikta installationer

• Gilla
OFP
  • Laddar…
S SueCia skrev:

Kan säga att den är jävligt bra. Man får vad man betalar. Sen namnet kvittar. Gäller att veta vad man köper. Inte bara lite på säljaren.

S
P Putte 9497 skrev:
Det skulle vara kul och jobba som oberoende besiktningsman för solcellsinstallationer och resa runt och besikta installationer
Ja, det skulle vara väldigt intressant att se om ens 10% är utförda hyffsat godkänt. Tvivlar dock

Hur gick det - fick föräldrarna sina solceller och fungerar det bra?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.