Byggahus.se
Hej!

Ska installera en Nest Hello dörrklocka som kräver 12 V AC till 24 V AC, 8 VA.

Jag har förstått att det är ok att hantera detta utan att vara elektriker.
Jag tänker mig att jag köper dessa produkter:

https://www.kjell.com/se/produkter/...S5M4h_2BlYYgWwbctQWesxMS-yHk_vfkaAnE5EALw_wcB

och

https://www.kjell.com/se/produkter/...fvassons-kabel-for-transformatorer-3-m-p44896

Känns som de är av hyfsad kvalitet, vill inte köpa skräp från banggoods eller liknande. Ni får gärna kommentera mina val.

Fråga 1) Jag behöver totalt 8m kabel, tufvassonkabeln finns bara i 3m. Förslag på kabel som jag kan skarva med, helst vit?

Fråga 2) Skarvning, kan jag löda och sen krympslang, eller bör jag använda nåt annat kontaktdon för skarven? Dosa kan väl inte behövas på så här svaga strömmar eller?

Fråga 3) Kan man fritt välja hur man fäster kabeln? - kabelklammer eller kanske gömma i kabelskena?

Fråga 4) Tror inte det är nåt vp-rör i vägg, tror nuvarande kabel löper fritt i vägg, denna kabel ska backas ur och ersättas av nya kabeln. Finns det nåt extra skydd man kan köpa som en strumpa som skyddar sladd (främst vid installation antar jag).

Fråga 5) Det är inget regelbrott att dra kabel från strömadapter (dvs ej fast installation) och sedan vidare genom yttervägg?

Jag är väl mest ute efter restriktioner, där man bör tänka till egentligen :)

Tack
Johan

Bästa svaret

Tufvasson's gör bra transformatorer, om det fortfarande är äkta Tufvasson-kvalité. Den är kortslutningssäker och överlastsäker.

Allt arbete på sekundärsidan är behörighetsfritt vid denna låg spänning och effekt. Men 10-20 W kan fortfarande ställa till skada om man har riktig otur så givetvis ska du installera med omsorg. Förr fäste man denna typ av kabel med en spik i mitten... Det är kanske inte rekommendabelt. Välj klammer istället, t.ex 3x5 mm om den passar https://www.kjell.com/se/produkter/...lklammer-for-flat-kabel-3x5-mm-20-pack-p37538

För skarvning kan du väl använda flera av Tufvasson's kabel, eller EKU https://www.kjell.com/se/produkter/...stallationskabel/telekabel-eku-2-polig-p39650

• Gilla
hyllplan
  • Laddar…
Köpte en Tufvasson 17V AC 20VA.
Jag mäter output till 19.2V? , bytte transformatorn och mäter nu output till 18.6V? Är det normalt att en AC-transformator ligger över specifikation?

Spänningen från en obelastad transformator är ofta högre än vad som står på typskylten.
18,6 eller 19,2 Volt ska inte ha någon betydelse för dina grejor. Där sitter säkert någon reglerkrets som drar ner och reglerar spänningen.

• Gilla
hyllplan
  • Laddar…
Hej, Kan nån hjälpa med min Google Nest dörrklocka. Har byt nu till 12ac tarfo från 8v. Alt gick bra. Men när Nest kopplar upp sig ringer hemma original dörrklocka hela tiden det. Vet ni varför?

H hyllplan skrev:
Hej!

Ska installera en Nest Hello dörrklocka som kräver 12 V AC till 24 V AC, 8 VA.

Jag har förstått att det är ok att hantera detta utan att vara elektriker.
Jag tänker mig att jag köper dessa produkter:

[länk]

och

[länk]

Känns som de är av hyfsad kvalitet, vill inte köpa skräp från banggoods eller liknande. Ni får gärna kommentera mina val.

Fråga 1) Jag behöver totalt 8m kabel, tufvassonkabeln finns bara i 3m. Förslag på kabel som jag kan skarva med, helst vit?

Fråga 2) Skarvning, kan jag löda och sen krympslang, eller bör jag använda nåt annat kontaktdon för skarven? Dosa kan väl inte behövas på så här svaga strömmar eller?

Fråga 3) Kan man fritt välja hur man fäster kabeln? - kabelklammer eller kanske gömma i kabelskena?

Fråga 4) Tror inte det är nåt vp-rör i vägg, tror nuvarande kabel löper fritt i vägg, denna kabel ska backas ur och ersättas av nya kabeln. Finns det nåt extra skydd man kan köpa som en strumpa som skyddar sladd (främst vid installation antar jag).

Fråga 5) Det är inget regelbrott att dra kabel från strömadapter (dvs ej fast installation) och sedan vidare genom yttervägg?

Jag är väl mest ute efter restriktioner, där man bör tänka till egentligen :)

Tack
Johan
Hej!

Fick du detta att funka? :)

M Marre021 skrev:
Hej!

Fick du detta att funka? :)
Japp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.