Hej!

Jag har nyligen fått en luftvärmepump från Panasonic installerad av en auktoriserad installatör, och har en fråga kring elanslutningen.

Pumpen är ansluten med stickpropp till ett utomhusuttag (IP44), vilket först kändes oväntat eftersom jag trodde att en sådan installation borde vara fast ansluten. Samtidigt har jag undersökt detta, och vad jag kan läsa verkar Panasonic komma med stickpropp.

Uttaget är jordad och skyddat av jordfelsbrytare, som jag har testat och som verkar fungerar som den ska (pumpen stängs av vid test).

Trots det känner jag viss osäkerhet kring vad som är mest långsiktigt säkert och korrekt ur ett installationsperspektiv. Jag har övervägt att be om fast installation med separat säkring, men då är frågan om den nuvarande jordfelsbrytaren fortfarande kommer att skydda pumpen – det är något installatören ska komma och titta på.

Så till er som är kunniga eller har varit i liknande situation:

• Är det lika (eller mer) säkert att låta luftvärmepumpen vara ansluten via stickpropp i ett godkänt utomhusuttag med jordfelsbrytare?
  • Är det exempelvis någon förhöjd brandrisk jämfört med fast installation?
  • Hade ni begärt fast installation ändå, trots den verkar komma med stickpropp? Om det är lika säkert känns det som en onödig kostnad.
  • Vad är branschpraxis i sådana här fall?

För min del gäller detta alltså främst ur ett säkerhetsperspektiv.

Tacksam för svar.

Om det hade varit innomhus den var ansluten så skulle jag nöja mig med med stickpropp. Men utomhus så tycker jag det är lite sämre. Utomhusuttag brukar inte vara så täta när locket är öppet. Så när något är anslutet så är det ganska lätt att fukt kommer in. Och då blir det snart sämre kontakt.

L
Är standard att dem installerar mes stickpropp om du som beställare inte har förberett med fast installerad arbetsbrytare på väggen. De flesta installatörer har inte behörighet att göra just den typen av installation.

H
Det ska vara arbetsbrytare ute brevid utedelen med egen matning (egen säkring) ofta räcker det med 10 A.
Håll inte på och fuska med stickpropp och andra nödlösningar.

A Adde777 skrev:
Hej!

Jag har nyligen fått en luftvärmepump från Panasonic installerad av en auktoriserad installatör, och har en fråga kring elanslutningen.

Pumpen är ansluten med stickpropp till ett utomhusuttag (IP44), vilket först kändes oväntat eftersom jag trodde att en sådan installation borde vara fast ansluten. Samtidigt har jag undersökt detta, och vad jag kan läsa verkar Panasonic komma med stickpropp.

Uttaget är jordad och skyddat av jordfelsbrytare, som jag har testat och som verkar fungerar som den ska (pumpen stängs av vid test).

Trots det känner jag viss osäkerhet kring vad som är mest långsiktigt säkert och korrekt ur ett installationsperspektiv. Jag har övervägt att be om fast installation med separat säkring, men då är frågan om den nuvarande jordfelsbrytaren fortfarande kommer att skydda pumpen – det är något installatören ska komma och titta på.

Så till er som är kunniga eller har varit i liknande situation:

• Är det lika (eller mer) säkert att låta luftvärmepumpen vara ansluten via stickpropp i ett godkänt utomhusuttag med jordfelsbrytare?
  • Är det exempelvis någon förhöjd brandrisk jämfört med fast installation?
  • Hade ni begärt fast installation ändå, trots den verkar komma med stickpropp? Om det är lika säkert känns det som en onödig kostnad.
  • Vad är branschpraxis i sådana här fall?

För min del gäller detta alltså främst ur ett säkerhetsperspektiv.

Tacksam för svar.
Är uttaget inomhus eller utomhus?

Har mina två pumpar med stickpropp.

De har egen matning på egen säkring och sitter bra skyddade.

Krav från oss att kunna dra ur vid åska.

Första installationen tänkte de dra fast matning på, andra ett par år senare tyckte installatören att det var bra tänkt och sa att han själv hade samma lösning och satt mycket uttag och körde stickpropp.

Tydligen händer det att grannar misstycker oljudet från pumpar i tätbebyggda områden så man helt enkelt går över och drar ut kontakten så det fanns fall där kunderna måste ha fast installation av fler orsaker.

Panasonics ”nordiska” modeller har inte kabel med stickpropp monterat från fabrik om dom nu inte börjat
med det på senare år !
Vad är det för modell ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.