Hej!
Jag håller på och bygger om köket hemma och hantverkarna börjar närma sig slutskedet av byggnationen.
Jag beställde en kolfilterfläkt av modell UNDERVERK från Ikea och jag berättade för hantverkarna att dom inte får ansluta den till ventilationen, nu verkar det som om dom trots detta har gjort det, se bifogade bilder.
Eftersom jag bor i en förening där fläkt med motor inte får kopplas på ventilationen undrar jag hur jag skall lösa detta på ett sätt som kommer att godkännas vid mätningar.
Jag antar att jag behöver ett luftgaller upptill av skåpet då os från fläkten kommer att passera filtret ut i skåpet och därmed fastna där som det ser ut nu.
Dessutom låter fläkten väldigt mycket nu, den är inte inkopplad till ström ännu så nu är ett rör draget direkt ut i ventilationssytemet i fastigheten, det piper och susar som det inte har gjort tidigare.
Behöver gärna lite råd här och skulle verkligen uppskatta någon kan rådgöra då jag inte alls är hemma på området.
Tacksam för svar!
Mvh
Rolf
Jag håller på och bygger om köket hemma och hantverkarna börjar närma sig slutskedet av byggnationen.
Jag beställde en kolfilterfläkt av modell UNDERVERK från Ikea och jag berättade för hantverkarna att dom inte får ansluta den till ventilationen, nu verkar det som om dom trots detta har gjort det, se bifogade bilder.
Eftersom jag bor i en förening där fläkt med motor inte får kopplas på ventilationen undrar jag hur jag skall lösa detta på ett sätt som kommer att godkännas vid mätningar.
Jag antar att jag behöver ett luftgaller upptill av skåpet då os från fläkten kommer att passera filtret ut i skåpet och därmed fastna där som det ser ut nu.
Dessutom låter fläkten väldigt mycket nu, den är inte inkopplad till ström ännu så nu är ett rör draget direkt ut i ventilationssytemet i fastigheten, det piper och susar som det inte har gjort tidigare.
Behöver gärna lite råd här och skulle verkligen uppskatta någon kan rådgöra då jag inte alls är hemma på området.
Tacksam för svar!
Mvh
Rolf
Jo en "evig fråga" när det gäller en BRF och anslutna fläktar....man kommer ju att se att det är en felaktig fläkt när man gör nästa OVK-besiktning.banja1982 skrev:
Hej!
Tacksam för svar!
Mvh
Rolf
Sen vet jag inte vad du menar med "inte ansluta till ventilationen", var ska då utblåset gå?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Min granne har löst det genom att sätta ett luftgaller uppe på skåpet och sen ett frånluftsdon där röret tidigare satt men jag vet inte om det är ett alternativ?P paralun skrev:
Jo jag förstår inte lösningen men din BRF har säkert en gemensam fläkt för utsugning från köksfläktar och badrum. Det är ju stora mängder luft som ska bort när man lagar god mat.banja1982 skrev:
Men din BRFstyrelse vet säkert vilka regler som gäller för din förening.
P paralun skrev:
Reglerna är inte problemet det är lösningen som just nu är problemetP paralun skrev:
Jo och jag kan inte se lösningen, din hantverkare har valt en anslutning efter den fläkt du valt eftersom det inte fanns några andra val.banja1982 skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal-70389139/
Men man ska ju alltid fråga sin BRF styrelse först!
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
Jag är verkligen ingen expert på fläktar men det står ju om ett alternativ med kolfilter och återcirkulation. Är det inte det TS syftar på och vill ha?P paralun skrev:
P paralun skrev:
Precis såN Nalleman64 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Är kolfiltret den där svarta saken som ligger i fläktskåpet?
Egentligen är det ju inte du som ska fixa något utan hantverkarna ska komma tillbaks och göra rätt.
Det är rätt vanligt att man låter utblåset från kolfiltret bara gå rätt ut ovanför skåpet. Takanslutningen är oftast inte så tät att den hindrar luftströmmen.
Du behöver ha ett reglerbart frånluftsdon på röret till centralfläkten. Många gånger går det att sätta den i takanslutningen. Donet ska normalt vara injusterat till 10 l/s men kolla med styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren.
Egentligen är det ju inte du som ska fixa något utan hantverkarna ska komma tillbaks och göra rätt.
Det är rätt vanligt att man låter utblåset från kolfiltret bara gå rätt ut ovanför skåpet. Takanslutningen är oftast inte så tät att den hindrar luftströmmen.
Du behöver ha ett reglerbart frånluftsdon på röret till centralfläkten. Många gånger går det att sätta den i takanslutningen. Donet ska normalt vara injusterat till 10 l/s men kolla med styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren.
P paralun skrev:
P paralun skrev:
Tack för svar! Kan det sitta direkt på röret i skåpet eller måste det vara synligt?BirgitS skrev:
Jo kolla med BRF styrelse...BirgitS skrev:
BirgitS gjorde en klok anmärkning om hur mycket man kan se att att hushåll ska förbruka i fläktkapacitet och det är steg 1. Sen resten måste då återcirkulera på lämpligt sätt och det är kanske det som din granne valt?banja1982 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag ser att fläkten måste kompletteras med:
Har du köpt de delarna?
https://www.ikea.com/se/sv/p/underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal-70389139/
Har du köpt de delarna?