Byggahus.se

Installation av köksfläkt i gammal lägenhet

1. E
    Medlem · 1 inlägg

episteme

Medlem
    Jag ska ikväll montera en köksfläkt med cirkulationsdrift, och upptäckte just att det står i bruksanvisningen att man inte bör koppla fläkten till eluttag via grenuttag eller förlängningssladd. Eftersom jag har extremt få uttag i min lägenhet (två stycken i hela köket) så hade jag tänkt använda både grenpropp och förlängningssladd för att koppla in fläkten. Kan ni ge tips kring ifall detta är direkt livsfarligt? (Både eluttaget, grenuttaget och förlängningssladden är jordade.) Finns det nåt annat sätt jag kan lösa det på utan att ta hit elektriker?

Frågade i en grupp här på FB och då tipsades det om att jag också måste kolla om jag har enfas eller trefas i aktuellt eluttag. Jag trodde att trefas var enbart för spisen men kan det alltså vara samma för andra eluttag i köket? Hur jag kollar upp det?

Jag har fått godkänt av värden att installera en kolfilterfläkt (det är många i området som gör det då fläkt inte är standard, och det är självdrag i husen så frånluftsdrift är inte tillåtet), och värden sa inget om att det skulle vara ett problem generellt m egen installation av dessa men nu börjar jag undra om det ens går.

Total anslutningseffekt på fläkten är 226 W, nätspänningen är AC 230 V och frekvensen är 50 Hz enligt bruksanvisningen.

Se bilder på proppskåpet för mer info!

Tack på förhand för all hjälp ni kan ge!

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag kan inte på rak arm se några skäl till grenuttag skulle vara farligt eller olämpligt ur fläktens synvinkel så du får nog fråga tillverkaren om detta. Kravet är så udda att man kan misstänka att det kommer från standarden, men där kan jag inte hitta sådana krav utan det måste alltså vara tillverkaren själv som ställer detta.

Men givetvis är det rent allmänt olämpligt att ansluta en fast monterad köksfläkt via skarvsladd/grenuttag. Det vore ju bättre med ett fast monterat uttag bredvid fläkten. Det innebär ju annars ett grenuttag som mer eller mindre kommer att bli en del av den fasta starkströmsanläggningen.

Men det beror också på hur väl det är utfört. Det är direkt olämpligt med en skarvsladd ringlande över golvet så det vill till att den är någorlunda skyddad. Man får inte klamra en skarvsladd, men väl fästa den "lite lätt" så att den inte kommer till skada. Detta får man ställa mot kostnaden att installera ett riktigt uttag. Det kan kanske vara värt en tusenlapp.

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Ja, jag tolkar texten ungefär likadant.
    En spisfläkt skall man inta ansluta med sladdar som ligger löst, särskilt inte i närheten av de mycket heta spisplattorna.

Alla spisfläktar, tror jag har jordad stickpropp för elanslutningen.
    Och du skall således se till att få ett jordat eluttag installerat där uppe ovanför spisen, så anslutningssladden ligger dold bakom, och skyddad av fläktens kåpa.

Anlita en elektriker för att få ett sådant uttag installerat.
    Det är inget du får göra själv!

PS
    Förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Episteme!

Redigerat 6 okt 2017 23:55
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.