Byggahus.se

Installation av högtryckspump

1. J
    Medlem · 6 020 inlägg
    Det med ev. Y/D start finns inte på kartan för den typ av högtryckare. Angående motorskydd så ska du ha ett från 6,3 - 10 amp och i stil med bilden, finns många olika fabrikat men är i funktion lika. Ställes in på ca 8 amp Sök motorskydd och se var du ska köpa från. 16 amp proppar behövs + 16 amp 3 fas-uttag , det som kam hända är att motorskyddet löser ut om du startar och stoppar många gånger i en följd, då värms bimetallerna upp och går inte tillbaka ordentligt, måste svalna av. Bara vänta då i ca 10 min och starta upp igen

Edit ställ först in på 7 amp motorn startar i ett tomgångsläge ner handtaget trycks in så finns inget mottryck

2. P
    Medlem · 8 inlägg

Paroclas

Medlem
    Jag kikar just nu på motorskydd och där finns det där nominell effekt för AC-3 400V är 5,5 kW vilket högtryckaren är på, dvs 5,5 kW. Då är inställningen för överlast 9-14 A. Visst är det det jag ska välja eftersom motorn är på 5,5 kW och då blir det 9-14 A istället för 6-10 A, eller?

3. J
    Medlem · 6 020 inlägg
    9 amp är när motorn går på full last, max vad den får dra för att inte överhettas, den kommer säkert inte att dra mer än kanske max ca 7- 8 amp och då räcker 6,3 -10 amp. Det är ingen vedkap med ett stort motstånd som höjer amp vid kap. Impellern i pumpen är inte stor så motståndet är minimalt

4. P
    Medlem · 8 inlägg

Paroclas

Medlem
    Okej, hur vet du vad motorn drar? 5500/400=13,75 A, tänker jag fel?

5. J
    Medlem · 6 020 inlägg
    Jepp det är vid ren resistans belastning och inte vid motordrift och då ska det var 5500/600 = 9,16 amp.

6. P
    Medlem · 8 inlägg

Paroclas

Medlem
    Tack ska du ha, bara, vad kommer 600 ifrån?

7. J
    Medlem · 6 020 inlägg
    EL-läran och beräkningar på amper vid EL-pannor

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 552 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Den ström du ska ställa in motorskyddet på står på motorns märkskylt. Jag antar att det var därifrån du fick värdet 12 A. 12 A är också rimligt för en motor på 5.5 kW: ~ 5500 / (230 * 3 * 0.8 * 0.8). Motorskyddet ska inte ställas högre än så (inte lägre heller).

Och är det så att motorns start och stopp styrs av trycket i kompressorn så måste du ju har en automatisk start, automatisk Y/D-start eller mjukstart.

9. J
    Medlem · 6 020 inlägg
    Finns inte på kartan att det går att ha Y/D eller mjukstart på den, så där har du fel. Sen det med inställning av ampere på motorskyddet går inte att räkna på som du gör, det har att göra med antal starter i en följd som värmer bimetallerna i skyddet och det måste ställas efter hur den används. Så att räkna är som att rita en gubbe, men få den att gå är svårare.

10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 177 inlägg

GK100

Medlem
    Du kan ju se vad motorns märkskylt säger. Annars kan du ta det du var inne på 9-14 A det med mindre område kan vara eller rättare är gränsfall.

Och som Bo nämnde ska du ställa skyddet efter skyltens märkström inget annat vad som än påstås tidigare.

11. P
    Medlem · Västerås · 1 074 inlägg

Plutus

Medlem
    Varför ska man inte ställa det lägre om det går? En kylkompressor har ofta halva maxströmmen som driftström. Jag förstår att lindningen håller för maxströmmen, men det känns rimligt att ställa motorskyddet efter normal belastning? Jag tänker mig en vedtransportör som kör fast kan lösa lite tidigare då?

12. J
    Medlem · 6 020 inlägg
    Därom är vi nog inte sams och det som sägs av någon här, det är max vad pumpen får dra i amper innan den brinner upp. Är det nominella värdet lägre som då ska mätas upp med tångampermeter, så ställs skyddet in efter det + någon ampere för att få ett fullgott skydd på motorn, oavsett vad det står på skylten. Så gör man som proffs när det gäller motordrifter.

• Laddar…
  13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 552 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jo, ok, man kan ställa det lägre om man vill. Det ger en tidig varning på att något kanske är fel utan att motorn tar skada.

14. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 177 inlägg

GK100

Medlem
    Då är du långt från proffs. Givetvis kan man ställa lägre än märkskylten men det tillför inte mycket. Att som du skrev ställa högre är en vanlig missuppfattning tex vanligt att 5-10% nämns. Ett korrekt motorskydd är fullvärdigt inställt på märkström.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · 6 020 inlägg
    Det med proffs ska du nog inte fallera med och framföra som att du är det med en sådan framtoning i skrift, skärp dig och håll di till fakta, Du har inte en susning om vad en del på forumet har för bakgrund och erfarenheter av det verkliga livet .med EL-motorer i olika driftsituationer. Så du ska nog inte vara så kaxig med kommentarer på andra inlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.