Byggahus.se

Installation av en andra värmekrets

1. R
    Medlem · Värmland · 52 inlägg

RobbanA

Medlem
    Vi har en Pelletspanna (Biomatic 20+). Till den har vi värmekrets som styrs med hjälp av innegivare och utegivare. I huset så har vi en mix av olika mer eller mindre bra lösningar med både radiatorer och golvvärme som går på samma värmekrets. Detta skulle jag nu vilja ändra på så att golvvärmen går på en egen krets.
    Befintliga shuntstyrningen går via ett sådant här expansionskort:
    http://www.pelletvarmevast.se/pdf/Expansionskort_std_071211L.pdf

Pannan och expansionskortet ser ju ut att ha stöd för en andra värmekrets men jag förstår inte riktigt vad jag behöver för komponenter för att möjliggöra detta? Finns lite referenser till artikelnummer i pdf:en men jag hittar inget ställe som säljer dem. Rörmokaren jag har pratat om verkar inte riktigt vara med på noterna och tycker att jag bara ska sätta på thermostater till golvvärmen men jag skulle vilja ha en egen kurva för golvvärmen.

Är det bättre att gå för en lösning som är helt extern från pannan och köra allt på samma krets ut från pannan och dela upp det efteråt? Eller hur ska man tänka?

2. J
    Medlem · Stockholm · 4 106 inlägg

Josth

Medlem
    Det normala är att det är en värmekrets ut från pannan. Denna förses sedan med en egen shunt-grupp för golvvärmen som också säkerställer att värmen i golvet inte kan bli högre än golvmaterialet (t.ex. parkett) klarar av.

3. R
    Medlem · Värmland · 52 inlägg

RobbanA

Medlem
    Ja, exakt men det finns ju flera sätt att uppnå att temperaturen ut till golvvärmen håller en lägre temp än den som går ut i radiatorerna. Lite otydligt från min sida kanske men är det såpass mycket värt att kunna köra golvvärmen på en helt egen kurva jämfört med att få samma kurva som radiatorerna men med lägre temperatur (som jag antar blir effekten av att använda thermostater på rören?).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.