Byggahus.se

installation av elverk

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag har instalerat ett elverk på 25 kva och en behörig elektriker har gjort den
    Nu säger alla som jag pratat med att man måste ringa till elverket och anmäla att man har ett elverk instalerat
    så dom kan komma och provmäta motståndet i jorden och för det så bjuder dom på jordspet eller kabel beroende på markförhållande

nu till min fundering nr1
    ett rykte säger mig att om jag anmäler till elverket (Vattenfall)att jag har ett elverk instalerat så är dom skyldiga att anmäla det vidare till skattemyndigheten så dom kan taxera mig för egen kraftskälla
    stämmer detta??

fundering nr2
    elektrikern säger att husägaren är ansvarig för vad som instalerats efter mätaren och jag behöver inte anmäla till vattenfall
    men då säger några att vattenfall kan bötfälla mig på något sätt för dom kan /får inte jobba på nätet om det lyser i något hus längs den stömlösa biten och det kan sinka hela felsökandet

jag bor i norra delen av stockholmslän

2. E
    Medlem Nivå 3

Elverk!

Jag vet inte viken typ av elektriker som hjälpt dig förmodligen en förrymd tomte nisse från tailand...

För det första installation av ett fast elverk eller reservelverk kräver ett fast jordtag och det är detta som är anmälnngspliktigt till ditt elbolag, detta skall göras av den behörige elktriker som gör installationen.

Dessutom krävs en reservkarftsbrytare som omöjliggör att spänning matas ut på nätet när elverket är i drift, men det förmodar jag att du har.

Skatteverket har ingenting med denna installation att göra, möjligen om du har betalt elektriker svart och din avundsjuka granne gör en anmälan för detta. I så fall borde alla bönder som har ett elverk installerat rest sig upp och protesterat för länge sedan.

Det är däremot sant att du som elanläggningsinnehavare "villaägare" är ansvarig för din anläggning så min rekomendation är att du ser till att den elektrikern som installerat kraftverket gör en anmälan till ditt kraftbolag så slipper du bekymmer i framtiden.

3. L
    Medlem Nivå 3
    Kanske man ska ta reda på vad som gäller INNAN man kopplar in ett 25 KVA elagg!!
    Herregud!

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Man kan inte kräva att "allmänheten" ska veta vad som gäller angående reservkraft, men däremot ska man kunna lita på att en fackman vet vad han sysslar med och att han vet hur bestämmelserna är och varför dom är som dom är.

5. L
    Medlem Nivå 1

Tack

eftersom jag läst tidigare inlägg om elverk om hur illa det kan gå om man håller på och meckar själv
    så har jag valt att anlita en eliktriker som är behörig och hade f-skatt så jag fått kvitto på installationen i fall det skulle bli något fel. Han har instalerat en resevkraftomkoplare och en signallampa som ska lysa när elen kommer tillbaka. däremot har vi inte satt dit någon jord än och det ska sägas att vi har inte testat elverket än pga av detta och där av har mina funderingar kommit
    men jag är tacksam för dom svar jag fått och kommer be elektrikern ringa elverket så fort det blir vardag igen

6. L
    Medlem Nivå 3
    Ber om ursäkt för ett lite halvspydigt inlägg. Det lät så svävande först men då förstår jag.

7. F
    Medlem Nivå 7
    Testa inte elverket innan ni fixat jorden bara. Detta måste anmälas till nätbolaget, som också gör en besiktning på att allt är rätt inkopplat och ingen spänning kan ta sig ut på nätet. Elektrikern måste mäta in ditt jordtag så att det uppfyller kraven (50 resp 100 ohm beroende på om det är yt- eller djupjordat tror jag). Detta innan besiktningen av nätbolaget.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset
    vi ska kolla om det där med jorden innan elverket startasoch elverket

9. pefo
    Medlem Nivå 10
    Om du inte tänker leverera elkraft till någon annan än dej själv så har skattemyndigheterna inte med dina grejor att göra eftersom det inte är varken moms eller skattepliktigt! Dessutom är ditt elverk för klent. Om jag minns rätt ligger gränsen vid 100kW.

Helt riktigt att du är ansvarig och nätägaren kan vägra att leverera el om de anser att din anläggning inte uppfyller kraven i föreskrifterna. Reservkraftsaggregat är lite speciellt. Du borde ha fått en folder med villkoren för ditt elabonnemang när du skaffade det. Ibland kan det vara idé att läsa vad som står i det så man vet vad som gäller.

Det finns så mycket folk med underliga idéer. Om vattenfalls kriterier för att upprätthålla säkerheten för sina linjearbetare är att det måste vara mörkt i husen.... så skulle jag inte vilja ha dem som arbetsgivare! Det finns ju faktiskt folk som släcker när de inte är hemma... :eek::eek::eek:

10. L
    Medlem Nivå 1
    Det här forumet på den här sidan var jätte bra
    den ska tips runt till mina gör det själv kompisar
    tack alla för era svar och tips
    man får höra så mycket ibland så man vet inte vem man ska tro på
    men via det här forumet så får man en röd tråd och massor av tips på hur man gör och vart man ska leta info
    än en gång tack
    efter lite förfrågningar om min elektriker så verkar han inte vara så seriös som han verkat
    nu letar jag en ny som kan se över vad han gjort och inte gjort som även tar kontakt med vattenfall

11. A
    Medlem Nivå 6
    Kan man reklamera ett installationsarbete som inte är gjort enligt gällande föreskrifter? På något sätt måste man ju stoppa elektriker som kopplar lite som de tycker..

Det är lite läskigt när man ser installationer gjorda av välbetalda och behöriga elektriker som ser värre ut än vad vissa hemmapulare hittar på.

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Naturligtvis kan man reklamera ett arbete som inte är yrkesmässigt utfört,men det är inte upp till beställaren att avgöra vad som kan betraktas som "yrkesmässigt" utan det måste en opartisk "besiktning" avgöra.