Byggahus.se

Instal. kamin själv?!

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej Är det någon som vet om man får installera vedkamin utan ack.tank själv och i så fall hur svårt är det.

2. S
    Anonym
    Det får du och det är inte alls så svårt, jag har installerat både kamin och skorsten själv. Prata med sotarn innan du sätter igång så får du lite tips.

3. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Ja, man får installera själv. Men innan man eldar så måste det godkännas av sotare. Troligen behöver du också göra en bygganmälan innan, kolla upp med din kommun.

Hur svårt det är varierar beroende på vilken typ av anslutning det är frågan om.

4. L
    Medlem Nivå 3
    Det tog mig två dagar att installera min contura med premodul skorsten. Hade aldrig gjort det tidigare. Tänk bara på att sotaren måste provtrycka innan du börjar elda, tog ca 4 veckor innan han hade tid.
    Lycka till med kaminen dom värmer skönt.

5. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för det!

6. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    du måste väl ha lufttillförsel utifrån oxå, det ska väl sotaren oxå godkänna...

man brukar ju lägga in sådan i plattan då man har platta på mark tex (vid nya hus)

7. L
    Medlem Nivå 8
    Inga problem. Jag monterade min själv på två dagar. Butiken skulle haft 8000 kr för det... skattade pengar så det var en rejäl vinst.
    När sotaren kom frågade han mig om jag monterat själv. Svarade ja och tänkte att nu blir det en jä... koll men när han kollat så sa han "Ser bra ut. Men det gör det alltid när man satt upp det själv och det inte behöver gå så jä... fort".

8. E
    Medlem Nivå 1
    är det enkelt att koppla kamin till beffintlig murad skortsetn (äldre)? Jag överväger att leja någon men det känns lite jobbigt det oxå för jag vet inte vad jag borde ha gjort innan han kommer och installerar den, några tips?

9. A
    Medlem Nivå 3
    Precis så sa "min" sotare också. Så gott som alltid snyggare och bättre jobb när folk gör det själva, för de läser instruktionsboken noggrant.

10. 0
    Medlem Nivå 5
    Om skorstenen är gammal bör den kanske ses över före användning, sk glidgjutning kanske behövs. Att ansluta en kamin till skorsten är ej svårt men man måste veta hur man gör. Om du anlitar någon så fixar ju den firman det som erfordras. Begär in offerter och ta referenser.