Byggahus.se
T TottoGBG skrev:
De har ju frågat om lov och det är godkänt hos kommunen. Två timmar, det kan inte gärna orsaka problem eftersom jag förutsätter att räddningstjänsten kommer fram, om så skulle behövas.
Nä, inte har de frågat. Det var just det som väckte frågan.

A
M mnzeii skrev:
Jag anar inslag av rättshaveristiskt beteende. Om ni verkligen inte kan leva med att er infart blir blockerad under två timmar en förmiddag så för all del, sök sätt att stoppa evenemanget. Om det däremot bara är ett substitut för annan/tidigare konflikt där ni anar en chans att göra livet för motparten, om det så är grannen eller kommunen, besvärligare så skulle jag rekommendera att stanna upp, se er i spegeln och istället lägga energin på att hitta en konstruktiv lösning i det verkliga problemet.
Anar inslag av typiskt maktspel. det framgår att dom kontinuerligt blir inblockerade samt att grannen har använt deras mark utan tillstånd.

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Det är högst tillfälligt. Knappast kontinuerligt

Orsaken till frågan var till stor del att det är en del av en längre konflikt. Det är därför intressant att läsa om hur folk skulle reagera under andra omständigheter. Frågan om allemansrätten och hur långt den sträcker sig är också intressant. Folk som springer har sin allemansrätt men hur blir det när det är ett arrangemang?
Sen är frågan, är det alltid bäst att stå ut? Blir övertrampen större om man låter bli eller friden större, men det senare är ju ingen juridisk fråga. Vi har av olika skäl valt att inte bråka om det nu, ifall nån undrar.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Du får ha arrangemang som nyttjar allemansrätten så länge det inte stör eller förstör. Men var den gränsen går är något luddig.

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Det där är ju tämligen försiktigt skrivet för att minska konflikter. Men det står.

Vägledande dom för turism på annans mark
Allemansrätten kan användas kommersiellt. Den kan också användas av många personer samtidigt. Det visar en dom i Högsta Domstolen från 1996. Domen ger vägledning om hur allemansrätten ska tolkas vid kommersiell användning av annans mark för turism. Om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre använda marken på det viset.”

Det var vad jag skrev.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Passa på att utnyttja situationen. Låt barnen (om ni inte har barn gör det själva, eller låt andra barn som ni vill stödja) sälja väl utblandad saft för 5 kr muggen.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Passa på att utnyttja situationen. Låt barnen (om ni inte har barn gör det själva, eller låt andra barn som ni vill stödja) sälja väl utblandad saft för 5 kr muggen.
Glöm inte att påminna arrangören att plocka upp muggarna efter sitt lopp (nedskräpning)
Fota före och efter, kan vara bra att ha...

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
Jag anar inslag av rättshaveristiskt beteende. Om ni verkligen inte kan leva med att er infart blir blockerad under två timmar en förmiddag så för all del, sök sätt att stoppa evenemanget. Om det däremot bara är ett substitut för annan/tidigare konflikt där ni anar en chans att göra livet för motparten, om det så är grannen eller kommunen, besvärligare så skulle jag rekommendera att stanna upp, se er i spegeln och istället lägga energin på att hitta en konstruktiv lösning i det verkliga problemet.
Det är nog bara en större del i att TS har en pågående grannfejd med byn.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ledningsraettselaende.296810/

Hon verkar ha köpt en gård där byn använt delar av marken under lång tid och nu försöker hon blockera detta på alla möjliga sätt.

T TottoGBG skrev:
Bor man i tätort får man tåla en del, tycker jag. Härom veckan var jag i Göteborg och det var Göteborgsvarvet. Ville jag ta mig till eller från Hisingen var det Tingstadstunnel eller färjan vid Nolvik som gällde. Blev jag sur för det? Nä. Hela stan var igenkorkad, bara att acceptera. Bor man inte isolerad på landet tycker jag att man får acceptera att inte alltid komma fram överallt exakt när man vill. Två timmar då och då är inget problem, om man inte gör det till ett problem.
Jag har sagt det jag vill säga och lämnar den här konversationen.
Det är kanske 'ännu viktigare när man bor på landet. det som byaföreningar med flera gör för att hålla området levande är otroligt viktigt för många.

Att då bråka med dem och försöka blockera det gör att man lätt kan uppfattas som "speciell" även om man kanske har lagtexten på sin sida.

Här har kommunen godkänt det hela samt utannonserat loppet.

Jag skulle för ett år sen sagt att TS skulle stå på sig och hävda sin rätt. Men efter att ha letat hus just i mindre byar så inser jag hur viktigt det är att passa in i detta.

Att inte driva allt till sin spets och vara rättshaverist är i längden något som lönar sig rejält. Man är ändå beroende av sina grannar på många sätt.

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
M
Appendix Appendix skrev:
Det är nog bara en större del i att TS har en pågående grannfejd med byn.

[länk]

Hon verkar ha köpt en gård där byn använt delar av marken under lång tid och nu försöker hon blockera detta på alla möjliga sätt.
Jag anade nästan det och då blir mitt råd att pausa och ta en funderare än mer tillämpligt. Ska det överhuvudtaget vara möjligt att få till en vettig lösning på konflikten måste hon verkligen fundera över vilka strider som är värda att ta och i största möjliga mån undvika att eskalera konflikten, utan att lägga sig platt som en dörrmatta. Givetvis en jättesvår balansgång och det är svårt att ge mer specifika råd utan att vara bättre insatt. Generellt är det klokt att undvika symbolhandlingar vars syfte mest är att hämnas.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
Jag anade nästan det och då blir mitt råd att pausa och ta en funderare än mer tillämpligt. Ska det överhuvudtaget vara möjligt att få till en vettig lösning på konflikten måste hon verkligen fundera över vilka strider som är värda att ta och i största möjliga mån undvika att eskalera konflikten, utan att lägga sig platt som en dörrmatta. Givetvis en jättesvår balansgång och det är svårt att ge mer specifika råd utan att vara bättre insatt. Generellt är det klokt att undvika symbolhandlingar vars syfte mest är att hämnas.
Som sagt. Jag bråkar inte och blockerar inte. Undrade bara hur reglerna ser ut.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men att spärra av går definitivt inte under allemansrätten.
Man får såklart inte hindra någon annan - särskilt inte markägaren - men jag har en känsla vav att det mer rör sig om ett plastband för att hålla deltagarna på rätt kurs än betongsuggor.

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
K Kickan123 skrev:
Som sagt. Jag bråkar inte och blockerar inte. Undrade bara hur reglerna ser ut.
Jag tror inte att vi kan svara på frågan om regler utan att veta mer.
Regler är heller inte allt. Jag förstår att ni har det knepigt. Du skulle kanske starta en tråd med det rent juridiska?

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.