Byggahus.se
TS skriver ju att de använder TS mark. Eller har jag missförstått det?

Men återigen. Var går gränsen för när det är försvarbart att börja bråka om tillgängligheten?

Bart Bart skrev:
TS skriver ju att de använder TS mark. Eller har jag missförstått det?

Men återigen. Var går gränsen för när det är försvarbart att börja bråka om tillgängligheten?
Det är nog en helt separat konflikt, som jag förstår det.

Som jag har förstått det hela gäller frågan om forumet tycker att det är OK att stänga av ts infart i två timmar. Forumet säger ja, inget att gnälla om. Bakom ts irritation ligger något annat, en konflikt om hur man beter sig, vilket kräver en egen tråd.

Jag är en del av forumet och jag tycker inte det är ok att stänga av, Oavsett om det gäller två timmar eller två dagar. Var går gränsen för dig när det inte är ok?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag är en del av forumet och jag tycker inte det är ok att stänga av, Oavsett om det gäller två timmar eller två dagar. Var går gränsen för dig när det inte är ok?
Jag är inte så känslig och är van vid att inte kunna köra ut på vintern. Med lite förvarning klarar jag några dygn, om det krävs.

Jag är inte heller så känslig, men jag accepterar inte att någon stänger mig ute från min bostad med bilen eller motorcykeln överhuvudtaget. Om en granne snällt skulle fråga om det går bra och jag får vara med och säga till om det passar mig, då är det en annan sak. Annars inte.

Så vi är alltså olika.

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Skulle det då även vara så att min mark används, vilket jag tror är fallet för TS. Då är det rent brottsligt beteende och ska respekteras i den omfattning det förtjänar.

Ja, visst är vi olika! Jag tycker att det är jättebra med motionslopp och skulle inte ha något emot att gå och fika eller göra något annat ett par timmar, om jag alls var hemma de två timmar som det rör sig om. För övrigt tror jag att du blandar ihop saker. Att TS har problem med en granne som beter sig illa är en sak, att det är motionslopp på gatan som gör den otillgänglig i två timmar en helt annan.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag tror att kommunen gett tillstånd att arrangera eventet. Inte att spärra av TS tomt/mark?

Jag kan tycka att det är fullt rimligt att/om TS tillåter att eventet genomförs. Men tycker att TS absolut skall ha VETO i frågan om utnyttjande av dess mark.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte okej att blockera en privat väg utan att fråga. Men det är samtidigt inget som det är värt att starta en konflikt runt. Sedan är det ju inte ovanligt att motionslopp körs på vägar dom inte är avlysta. Tävlingar däremot ska ha avlysta banor. Är det en tävling?

T TottoGBG skrev:
Ja, visst är vi olika! Jag tycker att det är jättebra med motionslopp och skulle inte ha något emot att gå och fika eller göra något annat ett par timmar, om jag alls var hemma de två timmar som det rör sig om. För övrigt tror jag att du blandar ihop saker. Att TS har problem med en granne som beter sig illa är en sak, att det är motionslopp på gatan som gör den otillgänglig i två timmar en helt annan.
Nej, vem det än är som spärrar av spelar ingen roll egentligen. Det är att inte bli tillfrågad om det är ok. Jag kanske har väldigt speciella saker för mig den dagen och tiden.

Sen att grannen och TS verkar ha en speciell relation förbättrar inte läget.

Jag är helt för tävlingar och lopp av alla de slag. Jag är med och planerar och genomför tävlingar med grabbens olika klubbar. Jag förstår dock fortfarande inte varför det kräver att man spärrar folks möjlighet till fri rörlighet? Eller varför man inte blir tillfrågad. Att du inte har problem med att bli utestängd från din egen mark betyder inte med automatik att det ska vara ok för andra.

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nej, vem det än är som spärrar av spelar ingen roll egentligen. Det är att inte bli tillfrågad om det är ok. Jag kanske har väldigt speciella saker för mig den dagen och tiden.

Sen att grannen och TS verkar ha en speciell relation förbättrar inte läget.

Jag är helt för tävlingar och lopp av alla de slag. Jag är med och planerar och genomför tävlingar med grabbens olika klubbar. Jag förstår dock fortfarande inte varför det kräver att man spärrar folks möjlighet till fri rörlighet? Eller varför man inte blir tillfrågad. Att du inte har problem med att bli utestängd från din egen mark betyder inte med automatik att det ska vara ok för andra.
Men de BLEV ju tillfrågade, eller i alla fall informerade. Jag tycker att det är en skitsak, två timmar mitt på dagen. Motionslopp, jättebra. TS kan väl springa loppet och främja sin hälsa. Är det ett problem att inte kunna köra ut från sin infart under två timmar kan man ju flytta ut på landet till ett ställe utan grannar och regelbundet bli insnöad istället och inte kunna komma ut alls på flera dagar, som alternativ till att ha grannar som är engagerade i idrott.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Du ser ingen direkt skillnad mellan att bli tillfrågad och informerad?

Är det inte bättre att de som vill anordna större tillställningar gör det på landet där det inte påverkar dem som vill kunna ta sig till sin idrott när de vill utan att riskera att vara instängda. Trots att de blev tillf ... ursäkta, informerade menar jag.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Bor man i tätort får man tåla en del, tycker jag. Härom veckan var jag i Göteborg och det var Göteborgsvarvet. Ville jag ta mig till eller från Hisingen var det Tingstadstunnel eller färjan vid Nolvik som gällde. Blev jag sur för det? Nä. Hela stan var igenkorkad, bara att acceptera. Bor man inte isolerad på landet tycker jag att man får acceptera att inte alltid komma fram överallt exakt när man vill. Två timmar då och då är inget problem, om man inte gör det till ett problem.
Jag har sagt det jag vill säga och lämnar den här konversationen.

Tråkigt att det fortfarande inte löst sig, för jag antar att det i grund och botten är samma konflikt som för ett år sen.

Så för att vara lite tvär: Er väg som det ska vara start och mål på är den väg som leder till den arrangerande föreningens klubbstuga, och som de har servitut för att nyttja, eller? Och om det är en så liten by som jag föreställer mig, är ni verkligen ens avstängda från att nyttja vägen i två timmar, eller finns det tider inom detta tvåtimmarsspann (i samband med start och mål) då de egentligen behöver exklusiv tillgång till vägen?

Jag förstår och sympatiserar med irritation att inte ens blivit vidtalad, men anledningen till att jag letade upp den gamla tråden är att jag inte tror att det är den enskilda händelsen som tas upp här som är problemet. Det säger jag inte för att förringa problemet i sig, utan för att jag inte tror att lösningen på era problem står att finna i hur det här arrangemanget sköts.

• Gilla
yens och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.