Byggahus.se

inställningar värme i Torgrim

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi har stora problem med värmen i vårt Torgrim... När vi kommer hem på kvällarna så är det lagom varmt i huset men sen några timmar senare börjar vi frysa - till slut sitter vi med täcken på oss!! Känns inte alls kul. Alla element är på för fullt, men på kvällarna när vi fryser så är elementen kalla.

Vi vrider upp o ner på den j-a "försjutning värmekurva" men det blir inte någon större skillnad - ibland blir det jätte varmt o ibland bara kallare. När vi flyttade in för en månad sedan hade vi inte detta problem, det började för ca 2 veckor sedan. Pratade med säljaren som var här o han kunde inte hjälpa alls. Vi bor i Norra Stockholm, finns det någon annan som kan hjälpa med förslag på inställningar eller om vi bör kontakta NIBE/besiktningskillen eller ngn.

Tack för snabbt svar - vi fryser!! :-/

ps.köpt termometrar nu som vi ska lägga i varje rum för att kunna mäta skillnaderna i temperatur under dag/kväll/natt...

2. G
    Medlem Nivå 1

Re: inställningar värme i Torgrim

glömde säga att vi förstås inte rör "försjutnings"knappen varje dag då vi förstår att det tar tid för alla element att värmas upp... :(

3. L
    Medlem Nivå 1

Re: inställningar värme i Torgrim

Hej.
    Jag hade också liknande problem i början. Jag beställde av NIBE en egen inställning av ventilationen. Och mycket riktigt så stod mer eller mindre alla ventiler i huset fel, och fläkten var för lågt inställd. Jag har idag pannan inställd på 8 och -2. Jag tar även hjälp av luftintagen och justrerar dom efter hur vinden ligger på, detta gör att jag inte får en massa kallras, som jag fick innan. Jag sprang som en dåre och justerade på pannan den första vintern, men idag har jag konstant c:a 21 grader, även kalla vintermorgnar då det även blåser ute. Bor i Skåne vid en vidöppen åker omkring mig.

//Leif