Hej,

Har köpt ett hus med en Nibe EVP 270 elpanna.
Förstår inte hur värmeautomatiken fungerar på denna så hoppas någon kan svara på lite frågor!

Ska shuntventilen (har en ESBE sittandes just ovanför pannan) vara helt avstängd för att värmeautomatiken ska fungera? Eller ska man måsta manuellt styra shunten?

Om jag ställer värmekurvan och kollar i kanalen för "Framledningstemperatur, börvärde" så säger den tex 32 grader, men testar jag att vrida av shuntventilen helt så den fjädrar ut så sjunker "Framledningstemperatur, ärvärde" ganska direkt från ca. 30 till 24 grader (sjunker säkert mer om jag inte shuntar på igen).

Hur vet man att värmeautomatiken är aktiv?
Kan det vara shuntventilen som är trasig eller är det någon inställning jag ställt fel?

Tack på förhand och god jul!

Hej! Har du någon bild på shunten så man kan se vilken modell det är? Om den är inställd i manuellt läge så måste den ju ställas i läget för automatisk shuntning.

Bifogar bild (y)

Sen har jag inte heller någon inomhus tempgivare verkar det som, vet inte om det krävs för automatiken :thinking:

• 321137564_686782282891791_4014872607660831159_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rumsgivare är inte nödvändig för automatiken, den går utmärkt att köra på enbart utegivare. På den modellen av shunt du har ska ratten vara intryckt vid automatiskt läge så att ingen röd rand syns innanför ratten. Sedan kan man prova automatiken genom att vrida vredet för förskjutning av värmekurva mellan -10 och +10. Då ska shunten stänga inom några minuter om man vrider förskjutningen till -10 och öppna inom några minuter om man vrider till +10.

Tack så hemskt mycket!
Så det spelar ingen roll var ratten på shunten är ställd så länge den är intryckt?

Är ratten intryckt så ska automatiken sköta läget på shunten. Den borde stå ca halvöppen vid normal drift. På bilden är den ju stängd.

Stängd var den inte då den höll 33 grader i framledningstemperatur!

Men tack ska du ha!
Det funkar! Du är en stjärna! :love:

Tack för hjälpen och jag får önska dig en riktigt god jul! (y)

Vad bra! Tack detsamma önskar jag dig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.