Hej,

Flyttade nyligen in i ett hus byggt 1980 på ca 165 kvm, som i dagsläget värms upp med en gammal Nibe EVC 240 elpanna, och med ett Vevex SVX ventilationsaggregat (FTX alltså), som bör vara lika gammalt som huset i sig. Till detta finns också som tur är en Conturakamin, för att inte enbart värma huset med el. Är redan planerat att byta till luftvattenpump, men det ser inte ut att hinnas med förrän kanske efter årsskiftet enligt installatör.

Under tiden vill jag gärna effektivisera elförbrukning i den mån det går, då vi verkar göra av med över 100 kwh per dygn när det nu är kallt ute, trotts eldning på kvällarna.

Satte nyss upp gardinstänger på övervåningen, och märkte nu när det -3 ute, att det drar rätt kallt från takventilerna, och då jag är HELT ny på detta så har jag ingen aning om vad som är rätt eller inte. Så det var nu jag kollade lite närmare på ventilationsaggregatet.

Det finns ett termostatvred på det, som just nu står fullt vridet motsols (vilket för mig känns mest logiskt som "lägsta möjliga inställning") Dessutom ser jag ingen tydlig markering runt vredet som indikerar vilken inställning den står på?

Min fundering är nu, om ventilationen står och tar in kalluft, medans elpannan motarbetar den genom att värma upp?
Eller, eftersom aggregatet värmer tydligen luften med ett elvärmebatteri på 1KW, skulle justeringen av termostaten göra att det i slutändan drar mer än att låta det stå på lägsta?

Som sagt, är helt ny på detta, så är otroligt tacksam för all hjälp!
 
  • Öppet metalliskt Vevex SVX ventilationsaggregat från 1980, omgiven av isolering och träpanel i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett svart termostatvred med vita siffror, inställt på cirka noll, i ett ventilationsaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregat Vevex SVX med isolering och etiketter synliga, visar detaljerad installationsinformation och komponentanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rla86 rla86 skrev:
Hej,

Flyttade nyligen in i ett hus byggt 1980 på ca 165 kvm, som i dagsläget värms upp med en gammal Nibe EVC 240 elpanna, och med ett Vevex SVX ventilationsaggregat (FTX alltså), som bör vara lika gammalt som huset i sig. Till detta finns också som tur är en Conturakamin, för att inte enbart värma huset med el. Är redan planerat att byta till luftvattenpump, men det ser inte ut att hinnas med förrän kanske efter årsskiftet enligt installatör.

Under tiden vill jag gärna effektivisera elförbrukning i den mån det går, då vi verkar göra av med över 100 kwh per dygn när det nu är kallt ute, trotts eldning på kvällarna.

Satte nyss upp gardinstänger på övervåningen, och märkte nu när det -3 ute, att det drar rätt kallt från takventilerna, och då jag är HELT ny på detta så har jag ingen aning om vad som är rätt eller inte. Så det var nu jag kollade lite närmare på ventilationsaggregatet.

Det finns ett termostatvred på det, som just nu står fullt vridet motsols (vilket för mig känns mest logiskt som "lägsta möjliga inställning") Dessutom ser jag ingen tydlig markering runt vredet som indikerar vilken inställning den står på?

Min fundering är nu, om ventilationen står och tar in kalluft, medans elpannan motarbetar den genom att värma upp?
Eller, eftersom aggregatet värmer tydligen luften med ett elvärmebatteri på 1KW, skulle justeringen av termostaten göra att det i slutändan drar mer än att låta det stå på lägsta?

Som sagt, är helt ny på detta, så är otroligt tacksam för all hjälp!
Ja du! Den FTXn funkar väl så att den förvärmer Tluften med Fluften. Nu räcker inte den värmen så därför så sitter det ett elelement som extravärme. De drar ström!
 
Byt det där omgående!!
Ett modernt FTX aggregat behöver ingen eftervärmare tack vare att dom är så effektiva.

Vi hade -6°C ute imorse och vi eldade i kaminen kvällen innan så det var varmt inne. Tilluften låg på 17°C. FTX förbrukar nästan 1,7 kWh per dygn. Snitt per dygn för hela huset nu i november ligger på 12,6 kWh.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
@Belastar
Det är jag med på, men just nu förvärmen den nog ingenting med termostatvredet i botten. Så min undran är ju om det är värt att vrida upp det, eller om det blir ännu dyrare då..

@Runnis
Ja nog ska det bytas allt, men just nu undrar jag om jag kan göra något för att effektivisera användningen av nuvarande aggregat. Låta termostatvredet vara på noll och på så vis i princip blåsa ut kall luft i huset, eller använda elvärmebatteriet för att få upp tempen kanske på så vis hjälpa elpannan "på traven"..
 
100 kWh/dygn låter rejält mycket. Är du säker på denna siffra.

FTX värme inkommande luft med avgående och varm luft. Detta sker i värmeväxlarna. De syns som stående kuber på din bild.
Dessa ska rengöras någon/några gånger /år. Dra ut dom med handtaget på sida, spola/blås rena.

Det finns tillsatsvärme som styrs av termostaten. Räkna med ca 1000 W för elementet. Motorerna dra ca 50-100 W/st=2,4 -48,8 kWh/dygn.

Inte ovanligt att tilluften är något svalare än rumstempen.

Blir dock lite fundersam, tycks bara sitta en fläktmotor i systemet, i så fall är det bara tilluft (T) du får från systemet, som då använder tillsatsvärmen för att höja temp. på luften.
 
  • Gilla
rla86
  • Laddar…
E etompau skrev:
100 kWh/dygn låter rejält mycket. Är du säker på denna siffra.

FTX värme inkommande luft med avgående och varm luft. Detta sker i värmeväxlarna. De syns som stående kuber på din bild.
Dessa ska rengöras någon/några gånger /år. Dra ut dom med handtaget på sida, spola/blås rena.

Det finns tillsatsvärme som styrs av termostaten. Räkna med ca 1000 W för elementet. Motorerna dra ca 50-100 W/st=2,4 -48,8 kWh/dygn.

Inte ovanligt att tilluften är något svalare än rumstempen.

Blir dock lite fundersam, tycks bara sitta en fläktmotor i systemet, i så fall är det bara tilluft (T) du får från systemet, som då använder tillsatsvärmen för att höja temp. på luften.
Enligt informationen på "mina sidor" hos nätägaren är vi uppe i över 100 kwh per dygn på kallare dagar nu, så nog tror jag det stämmer, även om jag tycker det är väldigt högt.

Fick information av föregående husägare om kassetterna/filtren du nämner, så det är jag med på, och gjorde 2ggr per år av dem. Men sen är ju frågan om nånting mer ska rengöras?

Elementet bör ju alltså inte köras nu, då termostatvredet står i botten. Min fundering återstår ännu, om det är mer effektivt att använda förvärmningen på ventilationsaggregat för att hjälpa elpannan att höja innetemperaturen, eller om det bara resulterar i att totalförbrukningen ökar ännu mer..

Det sista stycket har jag ingen aning om, är som sagt ny på detta med ventilation, så du kan säkert ha rätt!
 
Tillsatsvärmen i ventilationssystemet ska enbart ses som ett sätt för att undvika kalldrag vid ventilerna. Ej som uppvärmning av rummen/huset.

Blåser du nu in kall luft från vent. systemet så kommer det att påverka elförbrukningen i elpannan. Hur mycket, oklart, det får du försöka mäta upp.

Tycker du det blir för mycket kalldrag från vent. så vrid upp termostaten till kanske 17-18 grader och se vad resultatet blir.


Ett FTX-system både suger ut och blåser in luft i huset. Två fläktar behövs. Ofta har man då utsug i badrum/kök och sedan inblås i sovrum etc.
 
  • Gilla
rla86
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tillsatsvärmen i ventilationssystemet ska enbart ses som ett sätt för att undvika kalldrag vid ventilerna. Ej som uppvärmning av rummen/huset.

Blåser du nu in kall luft från vent. systemet så kommer det att påverka elförbrukningen i elpannan. Hur mycket, oklart, det får du försöka mäta upp.

Tycker du det blir för mycket kalldrag från vent. så vrid upp termostaten till kanske 17-18 grader och se vad resultatet blir.


Ett FTX-system både suger ut och blåser in luft i huset. Två fläktar behövs. Ofta har man då utsug i badrum/kök och sedan inblås i sovrum etc.
Ah okej, tack för upplysning! Ja, hade det funnits någon markering runt termostatvredet som visade vad den var inställd på så hade det ju hjälpt.. 🤔

Men 113 kwh gjorde vi av med igår! Då körde vi varken tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin eller lagade mat. En av oss två i hemmet duschade, ganska snabbt däremot, det var väl det enda.

Så ineffektivt kan man lugnt säga att det är i dagsläget.
 
rla86 rla86 skrev:
Ah okej, tack för upplysning! Ja, hade det funnits någon markering runt termostatvredet som visade vad den var inställd på så hade det ju hjälpt.. 🤔

Men 113 kwh gjorde vi av med igår! Då körde vi varken tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin eller lagade mat. En av oss två i hemmet duschade, ganska snabbt däremot, det var väl det enda.

Så ineffektivt kan man lugnt säga att det är i dagsläget.
113 kWh/dygn är en rejäl förbrukning, motsvarar 4700 W konstant belastning. Tror inte vent.systemet är boven här. Läs på typskylten på aggregatet, där ska du kunna se vilken märkeffekt den har, både för motor och värmeslinga. Värmepaketet brukar ligga runt 1000 W.
Du skulle kunna testa med att stänga av vent.systemet ett dygn och se hur det påverkar.


Är pannan "frisk", har du koll på temp.inställningarna?
 
  • Gilla
rla86
  • Laddar…
Tittade lite noggrannare på din bild och där syns effekten, 1000 W för värme, 180 W för motor.
Skulle vent.systemet ligga med full värme så blir det maximalt "bara" 28 kWh/dygn.
 
  • Gilla
rla86
  • Laddar…
E etompau skrev:
113 kWh/dygn är en rejäl förbrukning, motsvarar 4700 W konstant belastning. Tror inte vent.systemet är boven här. Läs på typskylten på aggregatet, där ska du kunna se vilken märkeffekt den har, både för motor och värmeslinga. Värmepaketet brukar ligga runt 1000 W.
Du skulle kunna testa med att stänga av vent.systemet ett dygn och se hur det påverkar.


Är pannan "frisk", har du koll på temp.inställningarna?
Vill passa på att tacka för att du tar dig tid att svara, uppskattas mycket.

Nej jag skulle nog inte heller tro att den är boven, tror mycket mer på pannan, enligt bifogad bild från ventaggregatet så är motorn på 180W. Ja, elbatteriet är på 1000w, men det är ju avstängt. När det inte var minusgrader dygnet runt, utan några plusgrader på dagen, var vi nere på under 80 kwh, vilket är en stor skillnad ändå.

Pannans värmekurva är inställd något steg under rekommenderad inställning för plats i landet (enligt manual), även med förskjuten kurva nedåt för att inte värma huset lika mycket med pannan, och istället elda på kvällen. Vreden på elementen är också ganska lågt ställda, de är markerade 0-5, och de flesta står väl på runt 3. Just nu är det ca -2 ute, panntemperaturen är 55C (en av oss duschade nyss däremot, har sett att den kan ligga runt 58-60C annars), och framledningstemperaturen är 35C. Har också eldat sen kl 16 ungefär.

Mer än så vet jag inte om hur pannan mår. När vi flyttade in var det kallt i huset under natten, och troligtvis hade tidigare ägare ställt ner pannan för att inte betala allt för mycket för uppvärmningen under tiden de flyttade och inte bodde i huset på 2 veckor. Så justerade upp den efter det, men märkte att det blev kanske lite för mycket, så har successivt sänkt kurvan och förskjutningen.

Har läst, men inte fått något klart svar, på om det är bättre att ha alla termostatvred på elementen på max, sen justera innetempen med kurvan på pannan, eller inte.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vid en ren elpanna ska du kunna ställa termostaterna så du får önskad värme. Inget krav att ha helt öppna termostater på elementen.
Det är först när någon form av värmepump finns i värmesystemet, då kan det behövas att ha fullt öppna termostater.

Eldar du i en öppen spis så ska termostaterna helt klart strypa flödet till elementen.
 
  • Gilla
rla86
  • Laddar…
rla86 rla86 skrev:
Vill passa på att tacka för att du tar dig tid att svara, uppskattas mycket.

Nej jag skulle nog inte heller tro att den är boven, tror mycket mer på pannan, enligt bifogad bild från ventaggregatet så är motorn på 180W. Ja, elbatteriet är på 1000w, men det är ju avstängt. När det inte var minusgrader dygnet runt, utan några plusgrader på dagen, var vi nere på under 80 kwh, vilket är en stor skillnad ändå.

Pannans värmekurva är inställd något steg under rekommenderad inställning för plats i landet (enligt manual), även med förskjuten kurva nedåt för att inte värma huset lika mycket med pannan, och istället elda på kvällen. Vreden på elementen är också ganska lågt ställda, de är markerade 0-5, och de flesta står väl på runt 3. Just nu är det ca -2 ute, panntemperaturen är 55C (en av oss duschade nyss däremot, har sett att den kan ligga runt 58-60C annars), och framledningstemperaturen är 35C. Har också eldat sen kl 16 ungefär.

Mer än så vet jag inte om hur pannan mår. När vi flyttade in var det kallt i huset under natten, och troligtvis hade tidigare ägare ställt ner pannan för att inte betala allt för mycket för uppvärmningen under tiden de flyttade och inte bodde i huset på 2 veckor. Så justerade upp den efter det, men märkte att det blev kanske lite för mycket, så har successivt sänkt kurvan och förskjutningen.

Har läst, men inte fått något klart svar, på om det är bättre att ha alla termostatvred på elementen på max, sen justera innetempen med kurvan på pannan, eller inte.
Nu är det så att i aggregatet sitter en givare/termostat och när den känner under en temperatur så kopplas värmespiralerna in. Dom kan vara uppmot 3 kW eller större och går då 24/7 + en hel vinter. Hade ett liknande och snål som är, så kollades elmätaren, tjosan 50 kW dygnet, så jag kopplade ur elementet. Du kanske kan ställa ner termostaten som är på bild 2. Vrid den helt åt vänster tills det tar stopp. Vid märket på vredet sätter ett märke på plåten och det är noll, sen vad du har för temp senare är upp till dig.
 
  • Gilla
rla86
  • Laddar…
Det finns ingen anledning att panikbyta ventilationsaggregatet. Det är inte lika bra som ett nytt, men det är ändå en hyfsat värmeåtervinning du har där. Börja med att lista ut vart dina 113 kWh tar vägen innan du slänger ut det. Fungerar det som det ska så är inte det den stora boven.

Men jag kan också bara se en fläkt på bilden och det är svårt att se hur kanalerna går. Sitter det en fläkt innanför plastbaljan du har nertill? Eller sitter det en kanalfläkt utanför aggregatet?

Värmeväxlarna skulle antagligen må bra av en rejäl rengöring om det är länge sedan. Det kan vara läge att kosta på en kanalrensning och injustering också om det finns behov. (Om du inte ändå tänker byta aggregatet snart, då är det lika bra att vänta tills dess.)

Termostaten styr säkert en eftervärmare. Värmen hamnar ju i huset, så i princip blir det samma som din vanliga elvärme. Men för att minska på värmeförluster i kanaler och undvika onödigt varmt vid taket så kan du ställa den så lågt som möjligt utan att ni tycker att det drar kallt.

Skaffa fyra termometrar och sätt dem i luftströmmen före och efter värmeväxlarna på både till- och frånluft så får du en uppfattning om hur bra återvinningen fungerar.
 
  • Gilla
rla86
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det så att i aggregatet sitter en givare/termostat och när den känner under en temperatur så kopplas värmespiralerna in. Dom kan vara uppmot 3 kW eller större och går då 24/7 + en hel vinter. Hade ett liknande och snål som är, så kollades elmätaren, tjosan 50 kW dygnet, så jag kopplade ur elementet. Du kanske kan ställa ner termostaten som är på bild 2. Vrid den helt åt vänster tills det tar stopp. Vid märket på vredet sätter ett märke på plåten och det är noll, sen vad du har för temp senare är upp till dig.
Mitt första inlägg var långt, så det var nog enkelt att missa, men det vredet är redan maximalt i botten (fullt motsols), och har varit sedan vi flyttade in, så elelementet i ventilationsaggregatet är inte ens på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.