Byggahus.se

Inställning Nibe 360P till Villa Västervik i Gbg?

1. M
    Medlem Nivå 5
    Är det någon som har Smålandsvillans Villa Västervik och en NIbe 360P som bor i närheten av Gbg.

Skulle vilja veta hur ni har ställt in den för bästa prestanda.

2. D
    Medlem Nivå 2
    Ja jag skulle gärna också vilja höra vad folk ställer in sina pannor på.

Jag har idag gjort en våldsam ändring på min panna.

Vi bor i ett 1,5 plans hus med golvärme i plattan på nedanvåningen och vattenburen värme i radiatorer på andra våningen.

Pannan stod tidigare inställd på en värmekurva på 10 samt en förskjutning av kurvan med -2. När dessa inställningar var aktuella stod termostaterna till glovvärmen på ca 70% av maxläge och termostaterna på ovanvåningen stod på max.

Nu har jag gjort en våldam ändring på pannan (ärr lite nervös för om det kommer var tokkallt imorgon). Jag har nu ställt värmekurvan på 5 med en förskjutning på -2. Alla termostater på ovanvåningen och nedanvånginen är i maxläge.

Det är efter att jag läs i dokumentationen till pannan som jag såg att man skulle köra på sifforna inom parentes om man hade golvvärme. Hoppas nu att allt inte blir tokfel!!!

Jag vill gärna hitta ett så lågt driftläge som möjligt (ur ekonomiskt perspektiv) men skall ju inte gå och frysa. Sen vill jag endast styra temperaturen enkelt genom att ändra på pannan istället för att springa runt och ratta på alla termostater.