Byggahus.se
Kör kurva 3 på flvp så framledningen är i princip aldrig över 40 grader. Men det kan nog ha varit det innan jag flyttade in, för då stod pumpen på kurva 5.
 
Så länge golvet pallar
Min pergolaminat får man köra max 35 grader under eller något sånt
 
Har också pergolaminat. Tror eventuellt det har tagit lite stryk. Är lite bucklor här och där och glipor. Men orsaken till det är okänd för mig.
 
Fjojtmehmet skrev:
Personligen skulle jag nog trycka in piggen halvvägs och låsa med tving eller dylikt
Golvet kan ta mycket stryk av att bli uppvärmt på full framledning
Tack för detta. Började mecka med piggen och efter 15 min ihärdigt motionerande var det något som hörbart lossnade från insidan och den började fjädra tillbaka.

Så nu är den igång som den ska och jag kan sluta tjata på rörmokaren!
 
toto1 skrev:
1R = 1-rörskoppel. Du har alldeles rätt😀 Sitter det någon injustering innan slingorna?
Fick snabbt verktyget från epecon.

Vet du hur strypventilerna funkar? Låt säga att de står på 1 resp 2 idag. Vilken slinga får då högst flöde? Skulle vilka öka lite på den som min svala radiator sitter på.
 
Tosse skrev:
Fick snabbt verktyget från epecon.

Vet du hur strypventilerna funkar? Låt säga att de står på 1 resp 2 idag. Vilken slinga får då högst flöde? Skulle vilka öka lite på den som min svala radiator sitter på.
Ta en bild på strypventilerna.
 
IMG_0225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser de ut.
 
Tosse skrev:
[bild]
Så ser de ut.
Funkar golvvärmen som den ska nu?
 
Japp, golvvärmen funkar med sin växelventil och termostat. Jag kan se att motorn öppnar och stänger då och då. Sen är ju systemet inte super med manuell termostat. Tänker att jag får ställa den på ca 40 och låta rumstermostaterna sköts regleringen. Kan ändra till 30 eller så vår och höst kanske - men jag tror att kurvan sköter det bättre. Det hade ju varit bättre med utetemstyrning även här tänker jag.

Skulle fortfarande vilja få upp draget i den problematiska radiatorn lite till. Därför var min tanke att jag kunde öka flödet i den slingan och strypa in de två föregående radiatorerna något.
 
Krilleman
Dina strypventiler är av märket TA STK. Du behöver en röd plast-ratt för att skruva på dessa. RSK: 4756805. 58:- hos rinkaby.
Desto högre siffra pilen pekar på desto högre flöde.

http://www.rinkabyror.se/artikel/ta-reglernyckel-stk-rvo/?select=true

http://www.imi-hydronic.com/sv/prod...sventiler/stryp-och-avstangningsventiler/stk/

12417_1_812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som alltid är det en stor risk med att pilla i 1-rörssystem. Notera/fota alltid alla inställningar innan du börjar fippla med det, så du är säker på hur allt stod i originalutförandet!

Beträffande kopplet så har injusteringen på termostaten inget att göra med inställningen för 1-rör-systemet. Den inställningen justerar bara flödet i radiatorn. Inställningen för 1-rörssystemet borde göras på kopplet bakom locket där det började droppa för dig. (det är iaf så det är utformat på dagens nya 1-rörskoppel) Om du drar den skruven i botten så borde radiatorn stängas av och du får full bypas-funktion. Alltså fullt flöde utan att något vatten går upp till termostaten och värmer radiatorn.
 
  • Gilla
Protex
  • Laddar…
Verktyget du fick från epecon, sätt dit det på alla radiatorer och kolla hur ventilerna är inställda. Kan vara intressant och se. Börja med det, sen kan vi fippla med injusteringsventilerna. Visst hade du redan vridit på dom?
 
Jag har en sån röd ratt. Följde med huset.

Jag har redan strypt strypventilerna enligt värdena på ritningen. De stod helt fel från början.

Ska kika vad termostatventilerna är förinställda på. Bra ide. Återkommer!

Min känsla är att den som driftsatte det här systemet gjorde ett dåligt jobb. Pumpen stod på kurva 5 vilket är på tok för gjort och all reglering skedde i praktiken av termostater med hög framledning trots golvvärme och överdimensionerade radiatorer. Jag kör kurva 3 nu och det blir lite väl varmt utom i köket där det är för svalt.
 
Krilleman, min tanke var att om man minskade strypningen i termostatventilen så kommer mindre del gå genom bypassen. Kan det inte vara så att bypassen är fast och jag endast har en avstängning på kopplet?
 
Har nu kikat på alla 6 radiatorer. Samtliga stod på 9,5. Känns som att det kanske var inställningen från fabrik? Bifogar inställningsdiagram från epecon. Är Kv motsvarande vad som benämns "Pris" på min ettrörsberäkning? I så fall kan jag ju inte ställa högre än 0,85, medan beräkningen säger 1,6 som mest. Men jag kanske missförstår?

En tanke är att ställa ned de före i slingan så att relationerna stämmer.

Strypventilerna står nu enligt ritning på
1 på slinga 1 och 0,4 på slinga 2.


IMG_0260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var det jag misstänkte, att alla ventiler stod lika.
Först och främst, hur mycket svalare är rummet jämfört med de andra? Den sista radiatorn ska vara överdimensionerad i en 1-rörsslinga, pga lägre tilloppstemp, och då känns oftast radiatorn svalare. Många lurar sig att rummet är svalt om radiatorn är sval.
Injusteringen gör du med hjälp av verktyget jag tipsade om. Kv-värdena verkar inte mycket att lita på. Så prova att strypa de första radiatorerna, i de varma rummen, väldigt försiktig. Vänta nåt dygn och mät rumstemperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.