Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Inställning av batterikapacitet - en batteripool, flera regulatorer.

1. P
    Medlem · Värmland · 9 inlägg

PeaPod

Medlem
    Hej,
    Precis varit på semester i en stuga bortom elnät. Ägaren har köpt en del beggade solcellsprylar (han kan inte så mkt om dem), systemet funkar men jag ser en del grejer som jag inte förstår. Har försökt läsa på interwebzet men inte blivit klok.

Det är 3 regulatorer (2 pvw, 1 MPPT, alla 12v ut), 3 paneler om ~100-300w/st (lite olika riktningar, 12 och 24v blandat) och en batteripool på totalt 640Ah (4x160Ah, parallellkopplade). Det går ett kylskåp, belysning, laddning av elektronik på systemet utan problem.

Men reggarnas inställningar för batterikapacitet är 160 och 320, den senaste som ägaren monterade upp ställdes han in på 640Ah. Förstår inte om inställningarna ska vara 640 eller 640/3 = ~213. Eller något annat.

Dessutom fluktuerar laddningsgraden (hur fullt batteriet är som jag förstått det) ganska kraftigt mellan reggarna. Vid "fullt solsken" kan en regg visa 100% medan en annan visar avsevärt lägre (80%-90"% eller så) ena minuten, andra minuten är det tvärtom, tredje är det lika. Vid "mulet" är differanserna mindre och minuterna fler men i övrigt samma mönster. Som jag förstått det är det inga problem att köra 3 reggar på samma batteripool men att det kan slå ganska mkt när reggarna mäter batteriets laddningsgrad beroende på vilken laddström de olika reggarna har för stunden. Samtidigt säger någon annan att det skall vara stora skillnader i laddström för att det ska visa något på instrumenten öht.

Oavsett kanske det löser sig om man ställer in kapaciteten rätt? Men gör det inte så, kan det då vara dåligt för systemet om laddningsgraden slår så kraftigt?
    Funkar det så funkar det och mår batterierna bra är det ju ingen fara oavsett vad instrumenten visar, men jag lovade att kolla upp det åt gubben. Tyvärr har jag inte mkt mer info.

Så, hur ska inställning av batterikapacitet vara för flera reggar mot samma pool och gör det något om reggarna visar stor skillnad i laddningsgraden?

/frågar åt en kompis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.