Byggahus.se

Inspirationsbilder, vardagsrum med stuckatur

Status:
Stängd
  1. R
    Medlem Nivå 4
    Vi ska troligen riva ut treetexen i vardagsrummet och ersätta med gips, men jag funderar på hur man ska göra vardagsummet efteråt.
    Jag gillar det gamla utseendet med stuckaturer och/ eller breda golvlister fast inte till det extrema.
    Jag vet ungefär hur jag vill ha det men kan inte komma på hur jag ska förklara det.
    Det är tyvärr endast 220cm i takhöjd.

Om ni vet vart det finns fina bilder på sådana rum så skulle ni göra mig väldigt glad.

2. A
    Medlem Nivå 7
    Jag tror ju att rummet kommer att kännas ännu lägre och mindre med stuckratur etc, när det bara är 220 i takhöjd

3. R
    Medlem Nivå 4
    Jo, jag tänkte samma sak först men på denna sida ( http://www.taklister.se/ ) så skriver de: "det är givetvis en smaksak, men de flesta blir positivt överraskade när de ser ett rum med relativt lågt till taket som är försett med en halvstor stuckatur. Takhöjden här är endast 210 cm! (den använda profilen kan ses här). Stuckaturen här går knappt 9 cm ner på väggen och det samma ut på taket."

Jag gillar även denna idé: http://www.taklister.se/dobbelstuk.jpg eftersom vi funderar på att sänka taket närmast en av väggarna för att sätta in spottar.
    Vi har även lite bekymmer med att hitta trevlig belysning.

Kanske är stuckatur fel benämning, vad jag menar är iallafall, "snirkliga" taklister.

4. Kalleman
    Medlem Nivå 7
    Skulle aldrig sätta upp sådana brandfarliga plastliser i mitt tak. Ska det vara stuckatur så ska det vara gips, inget annat! :)

Faktum är att gips är helt brandsäkert medan sådana plastlister är ganska farliga vid brand. Tål att tänkas på tycker jag.

5. R
    Medlem Nivå 4
    Jo, nog vill jag hellre ha gips. Men jag hittade ingen sida med gipslister som visade samma sak.

Fast nu börjar jag tänka om.
    Väggarna är riktigt raka i kåken, men taket har sjunkit ner en bit på sina ställen och är inte rakt.

Vad tycker ni, kan man kompensera på listerna eller sätta de så att de följer taket?
    Eller ska man inte ha dem alls?

Tanken är även att de ska täcka den utanpåliggande elen som sitter högst upp på väggarna på vissa ställen.