Byggahus.se

Inspiration, ideér och lösningar för mediamöbel/vardagsrumsfövaring

1. Palmis
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Jag vill ha hjälp med möbleringen av vårt vardagsrum.

Huset är inte så stort och vardagsrummet är litet (4x4 m). Soffan är nyinköpt Bellus Largo, i hörnmodell i stället för divan. Huset är ett trähus från 20-talet, som vi har renoverat och delvis återställt med tidstypiska detaljer. Golvet är oljad furu, väggarna är beige-grå, snickerier är profilerade och vitmålade. Soffan bryter alltså av mot den klassiska stilen.

Jag vill ha hjälp med inspiration, ideér och lösningar för en mediamöbel med plats för förvaring av diverse prylar såsom elektronik, media (DVD, videoband), fotoalbum, tidsskrifter, böcker etc. Jag har gjort en skiss på en möbel i två delar som utnyttjar utrymmet maximalt. Djupet har tänkt 50-60 cm på golvdelen och 25-40 cm på väggdelen. Jag vill gärna ha något med heltäckande luckor så att det ser enhetligt ut. Styrning av apparaterna fixas med hjälp av ir-förlängare. Oljad ek vill vi nog helst ha, men jag är öppen för andra förslag. Ovanpå underdelen ska det stå en LCD tv alternativt att den hänger på väggen strax över underdelen. Under överdelen ska en projektorduk hänga som rullas ner framför TVn när det är dags för filmvisning. Helst skulle jag vilja att dukkasetten trollas bort på något sätt så att den inte syns alls utan så att duken kommer ut ur en springa.

Jag har tittat på olika IKEA lösningar men inte hittat något bra. Bestå serien har för låg underdel och dessutom passar inte breddmåttet så bra. I Pax serien skulle 4 st 50x70 skåp med eklucka passa perfekt, men det finns inget som matchar som vägghylla. Jag vill helst undvika att bygga själv, om det finns något färdigt på marknaden som uppfyller våra behov.

2. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Har du kollat köksskåp? IKEA har ju liggande väggskåp som är 40 cm höga och liknar de du ritat här.

3. Palmis
    Medlem Nivå 4
    Ja, jag har kollat köksskåp, men jag kan ha missat nåt. Jag tror att väggskåpen som är 40 cm höga är 70 cm breda vilket gör att det inte går att matcha luckbredden i underskåpen. Dessutom behöver jag täcksidor på undersidan och på sidorna om jag inte vill se den tråkiga vita stommen.

4. AstaS
    Medlem Nivå 8
    OK - nej då har jag inga roligare alternativ.

5. K
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Hemsidan är visserligen inte särskilt vacker, men www.trivsam.se har/gör fina möbler. I deras butik (i Värnamo) finns rätt mycket möbler som stämmer överens med din beskrivning, annars tillverkar de måttbeställda till mycket överkomliga priser.

/Elin

6. Palmis
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipset, jag ska kolla på trivsam.