Byggahus.se

Inspektera parallelltak / öppet tak

1. E
    Verktygstokig · Nivå 8
    Hej!

Jag håller på och gå igenom anmärkningslistan från min besiktning.
    Huset är från 1947 från början, men tak och fasad är bytta efter 2010. Har ett utbygge om ca 15m2 där det är parallelltak. Detta saknar tokfots- och nockventilation, vilket blev en anmärkning.
    Besiktningsmannen rekommenderade installation av "Mögelstoppers" vilket jag var och införskaffade häromveckan, men nu funderar på att lämna tillbaka, efter att ha läst på lite...

Det verkar ju dumt att installera sådana, speciellt om man inte har påväxt - vilket är svårt att inspektera.

Då är ju frågan om man vågar sig på att ta upp ett inspektionshål och titta efter, eller om det är bättre att stoppa huvudet i sanden tills det eventuellt börjar lukta mögel?

Man förstör ju plasten, men det ska ju gå att tejpa igen efteråt. Kan man ens säga något genom att bara ha ett hål i nock eller behöver man ändå ett 10-tal hål för att det ska vara värt något?

Uppbyggnad:
    Innertakskivor, plast, råspont, isolering (såvitt jag kan se mellan nockregel och spont, ???, takpapp, läkt, betongpannor

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0900.JPG

Hur gör ni andra med parallelltak?

2. S
    Medlem · Nivå 7
    Håller på med en utbyggnad med parallelltak som är klätt med bandtäckt plåt. Fnulade en del på detta, blev att jag har takfotsventilation i varje fack (från takfot på en sida till takfot på andra sidan), cellulosaisolering och ångbroms istället för ångspärr. Hade jag haft takpannor istället hade det blivit diffusionsöppen takduk också.