Jag har ett gammalt dagvattenrör på ca 20cm i diameter som går över min och alla grannars tomt.
Jag vet att det är stopp i det strax utanför min tomt (troligen sedan länge) och vill nu se så att det inte trycker in vatten mot mitt hus nånstans iom att jag är nära längst ner och sist så att mkt vatten går mot och stannar eventuellt hos mig (om det inte är stopp under hela min tomt med)
Hur inspekterar jag röret enklast (och återställer). Vad jag vet finns ingen brunn och jag har nya rör ut till gatan så jag vet inte var ev förgreningar är idag. Det ligger en meter ner.
Jag har grävt upp och hittat det på ett ställe undergräsmattan. Så hur "öppnar" och "stängdr" jag det?
Jag vet att det är stopp i det strax utanför min tomt (troligen sedan länge) och vill nu se så att det inte trycker in vatten mot mitt hus nånstans iom att jag är nära längst ner och sist så att mkt vatten går mot och stannar eventuellt hos mig (om det inte är stopp under hela min tomt med)
Hur inspekterar jag röret enklast (och återställer). Vad jag vet finns ingen brunn och jag har nya rör ut till gatan så jag vet inte var ev förgreningar är idag. Det ligger en meter ner.
Jag har grävt upp och hittat det på ett ställe undergräsmattan. Så hur "öppnar" och "stängdr" jag det?
Dessa rör brukar ofta vara i sektioner ca 60cm till 1m långa (beroende på diameter)
Hittar du inget "slut" på röret så blir det nog svårt om du inte kan gå in med inspektionskamera genom ev dagvattenbrunn.
Vore jag du skulle jag gräva upp första röret på din tomt och inspektera därigenom. Ser du att det är stopp längre upp kan du uppmana dina grannar att göra samma sak. Du kan sedan skarva i en bit vanligt dagvattenrör där du tagit upp (slagit sönder) betongröret. Eller så passar du på att byta röret under hela din tomt så vet du att det är juste vid dig sedan.
Hittar du inget "slut" på röret så blir det nog svårt om du inte kan gå in med inspektionskamera genom ev dagvattenbrunn.
Vore jag du skulle jag gräva upp första röret på din tomt och inspektera därigenom. Ser du att det är stopp längre upp kan du uppmana dina grannar att göra samma sak. Du kan sedan skarva i en bit vanligt dagvattenrör där du tagit upp (slagit sönder) betongröret. Eller så passar du på att byta röret under hela din tomt så vet du att det är juste vid dig sedan.
Ja, jag funderar på om jag ska leta upp det närmast grannen (där vattnet kommer in) och borra mindre hål för inspektionskamera. Är det sand så nöjer jag mig för nu. Annars inspektionskamera tills jag hittar stopp. Sedan dra plaströr förbi stoppet.Semiproffset skrev:
Dessa rör brukar ofta vara i sektioner ca 60cm till 1m långa (beroende på diameter)
Hur lagar jag enklast hålet jag tar upp om jag bara borrat för inspektion? Nån typ av nät och sedan ny betong på? Tänker ett hål på max 2cm i diameter.
Redigerat:
Slå i en plastplugg, nån fogmassa eller vad skit som helst som tål vatten och är oorganisktP Psan skrev:Ja, jag funderar på om jag ska leta upp det närmast grannen (där vattnet kommer in) och borra mindre hål för inspektionskamera. Är det sand så nöjer jag mig för nu. Annars inspektionskamera tills jag hittar stopp. Sedan dra plaströr förbi stoppet.
Hur lagar jag enklast hålet jag tar upp om jag bara borrat för inspektion? Nån typ av nät och sedan ny betong på? Tänker ett hål på max 2cm i diameter.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"

Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Låter vettigt. Då har man nåt att göra denna helgen medSemiproffset skrev:
Tack för svar.
Ok, röret lokaliserat närmast grannen. 255mm i diameter får jag det till.
Jag kan sticka ner en kniv i skarven. Men det "krasar" inget eller är nåt motstånd, så misstänker att det inte är fyllt där.
Vågar man borra upp en kikhål eller riskerar jag att förstöra röret då? Det är från 56 skulle jag tro iom att man ser det på avstyckningskartan från när huset byggdes.
Det ligger nära exakt en meter ner om det är intressant
Jag kan sticka ner en kniv i skarven. Men det "krasar" inget eller är nåt motstånd, så misstänker att det inte är fyllt där.
Vågar man borra upp en kikhål eller riskerar jag att förstöra röret då? Det är från 56 skulle jag tro iom att man ser det på avstyckningskartan från när huset byggdes.
Det ligger nära exakt en meter ner om det är intressant
Är det stop nedanför så riskerar du att fylla din lilla krater med vatten vid nästa regn, men är ju enkelt att tömma med en dränkpump.P Psan skrev:Ok, röret lokaliserat närmast grannen. 255mm i diameter får jag det till.
Det ligger nära exakt en meter ner om det är intressant![]()
Som sagt så är det bara borra ett typ 20mm hål med en betongborr så du får ner en inspektionskamera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden