Jag vill bygga ut vårt hus men har stött på patrull.
Stämde träff med bygglovshandläggaren för att diskutera runt en idéskiss.
Stadsplanen är från 1942 och mitt kvarter är utritat som 4 tomter. Se bild nedan, inringat rött område. Planbeskrivningen medger en byggrätt på 25% av tomtstorleken. Som syns så är en del av tomten byggbar medan resten är prickmark som ej får bebyggas. Ändtomternas byggbara del på plankartan är lite drygt 25% medan mittomternas är större.
![]()
1962 gjordes en tomtindelning och då klämdes 5 tomter in på detta område. Inga plankartor uppdaterades. Jag bor på den tomt som hamnade längst ned. Tomtstorleken blev 1139m2 som ger en byggrätt på 285m2.
Problemet som nu uppstår då 5 tomter klämdes in är att den byggbara delen på min tomt sjönk från 25% till 17%. (Om man lägger min tomt över plankartan)
![]()
Jag har på ett ungefär ritat in min tomtgräns med rött och huset i blått. (Zooma in) Av diverse skäl så är den enda möjligheten att bygga ut nedåt (oranga streck, zooma in) Jag inkräktar då ganska snabbt på prickmark.
Någon som har erfarenhet av att plankartan och planbeskrivningen skiljer sig så mycket åt?
Jag blev av med lite drygt 100m2 byggbar mark som jag hade behövt.
Nu är rekommendationen att söka bygglov så får nämnden avgöra.
Tips?
-
-
1 okt 2020 21:33 #2
Hur stor är ditt hus idag? Hur mycket planerar du bygga till? Kommer fastighetens totala byggrätt (nuvarande huvudbyggnad och komplementbyggnader) att överstigas eller håller du dig inom de tillåtna 285 kvm? Har du räknat ut hur stor del av tillbyggnaden som kommer att ligga på prickade marken (i kvm och procent). Hur stora är husen på de andra byggnaderna i området? Vet du om någon av de fastigheterna har fått genom en avvikelse i bygglovet?
Den bild du lagt ut innehåller ingen skala så det är svårt att få fram ovanstående. -
1 okt 2020 22:01 #3
Jag har ännu inte fått svar av kommunen var de anser den prickade marken börjar. Ska få svar imorgon. -
1 okt 2020 22:08 #4
Du får ju bygga Attefallstillbyggnad (15 kvm) på prickmark (så länge du håller dig 4,5 meter från tomtgränsen).
Jag fick in en sådan i mitt bygglov för en till/ombyggnad i Stockholm för ca 3 år sedan.
Kan vara en väg framåt om byggnadsnämnden krånglar. -
1 okt 2020 22:19 #5
-
1 okt 2020 22:23 #6
Så det har gjorts, men möjligen har det kommit riktlinjer som gör det svårare att få till nu? -
1 okt 2020 22:26 #7
- Laddar…
-
1 okt 2020 23:42 #8
-
1 okt 2020 23:49 #9
Vägledande domslut;
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2019/65145/Redigerat 2 okt 2020 00:01
Liknande trådar
-
Råd om inställning för Wifi pga störningar/låg Hastighet
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Köpa ny duschblandare pga värmeväxling, är denna en OK ersättare?
Badrum -
Vattenläcka tak pga kommunens träd
Juridik -
Sätta stopp på våran parkering pga grannen
Övrigt husrelaterat -
Fler radiatorer pga ändrad planlösning
Värme allmänt