Jag ska bygga ett trädäck ovanpå uteplatsen som idag har Ölandssten samt några lösa vingliga trallrutor.

Stugan ligger i skogen och det kommer alltid mycket barr och löv på denna uteplats.

Uteplats med Ölandssten och vingliga trallrutor täckt av lätt snö, omgiven av grön metallräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska försöka få en så slimmad lösning som möjligt, vill helst inte att höjden på uteplatsen ska öka mer än max 40 mm.

Tänkte lägga 16 mm impregnerad läkt ovanpå Ölandstenen var 50 cm, och sedan 22 mm trall.

Funderar på att lägga ett aluminium insektsnät under trallen för att skydda från löv & barr som brukar komma i stora mängder under de lösa trallrutorna jag har idag.

Alternativt kunde jag bygga halvmeterbreda sektioner som jag kan plocka bort på hösten.

Altanen är 2,8 x 3,6 meter så det är är ingen stor yta, däremot är det ingång till stugan över den så det blir mycket spring. Och så brukar jag ha matbord och stolar där, det blir väldigt vingligt idagsläget.

Tacksam till förslag, funderar på att skruva trallen underifrån.

Är också sugen på den värmebehandlade furutrallen, det blir ju inte så kostsamt till så liten yta.

Finns dock framtidsplaner på en utbyggnad med 10 kvm till höger.

Åsa Lund
Fattar inte varför? Saknas det sten under trallen? Måste du alls ha trall?

Det finns Ölandssten på hela terrassen, och visst är det vackert och underhållsfritt.

Men det är inget vidare att sitta där eller gå barfota på dem.

Ytan på Ölandsstenar är rätt så ojämn, det blir lite vingligt med stol och bordar. Det kan dock lösas med gummifötter på stolsbenen.

Så det främsta skälet är att jag vill kunna gå och sitta barfota, bekvämt på terrassen, jag har väldigt lätt för att bli kall om fötterna också.

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du tak över uteplatsen? Enklast är väl i så fall att lägga en enkel matta typ sisal eller trasmatta och ta in den över vintern?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.