Byggahus.se

Insektsnät uppifrån, någon?

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Verkar som om många husfabrikanter struntar i att sätta dit insektsnät vid takfoten numera, argumentet brukar vara att insekterna tar sig in ändå. Men nog borde det bli svårare för dem med ett nät på plats.

Något som hade kunnat tagit 5 min om man hade satt dit nätet innan takfotsbrädorna spikades fast kommer nu att ta mycket längre tid om man skall sitta och dutta med småbitar uppifrån. Är det någon här som har erfarenhet av att sätta dit nätet uppifrån? Några användbara tips som kan underlätta det hela, någon?

Alternativet att ta ner takfotsbrädorna är inget bra alternativ för mig då markiser i så fall också måste plockas ner.

Mvh
    Nikkotikko

2. S
    Medlem Nivå 3

Re: Insektsnät uppifrån, någon?

Fick också till svar att det inte skulle hjälpa men har nu fått reda på från två olika snickare att - jo, visst hjälper det men naturligtvis blir det inte insektsfritt.

Och det har man ju liksom fattat - men det blir ju mindre iallafall.

Så får du nåt vettigt tips vill jag också höra hur vi ska göra. Håller med dig att det inte är rimligt att ta ned takfotsbrädorna.

3. M
    Medlem Nivå 9

Re: Insektsnät uppifrån, någon?

Tycker det är ren idioti att dom struntar i insektsnät och säger "insekterna tar sig in ändå", jovisst kanske men inte lika lätt.

Det är ungefär som att säga "skit i och tvätta bilen, den kommer att rosta med tiden ändå". Jag reagerade över att vi inte har insektsskydd på vårt nybyggda hus och en snickarpolare var mkt förvånad att det inte fanns. Hade jag varit med insatt så hade jag häftat dit det själv isåfall om det nu inte ingår. >:( >:( >:(

Är också intresserad om nån har nått smart tips att göra det såhär i efterhand, har för mig att man inte kommer åt det från insidan (från kallvinden) eller ?